Kirjoittaja Aihe: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä? [RATKAISTU]  (Luettu 10468 kertaa)

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #20 : 23.11.06 - klo:16.59 »
Luo uusi käyttäjä koneellesi. Siis sellainen, joka ei ole tehty asennuksen yhteydessä. Kirjaudu uudelle tilille, yritä soittaa musiikkia, yritä kirjoittaa CD:lle, yritä käyttää sarjaportteja tai USB-väylää. Yllättäviä onglmia alkaa löytyä. Lähes kaikki johtaa kansioon ls /etc/udev/rules.d/. Osa ongelmista varmaankin omaa taitamattomuutta, mutta kuitenkin.
Eikös käyttäjiä voi hallita valikossa järjestelmä --> ylläpito --> käyttäjät ja ryhmät ja oletuksena uudelle käyttäjälle annetaan kaikki muut, paitsi ylläpito-oikeudet. Käyttäjän oikeuksia voi muutta seuraavalta välilehdeltä laittamalla ruksin ruutuun. Minusta tämä ei ole monimutkaista.
Yritäs samaa windows puolella.

Minusta tämä käyttöoikeuksien yksityiskohtainen hallinta on ihan mahtava juttu. Kukaan muu, kuin ylläpitäjä ei saa konetta rikki tietämättömyyttään. Laiton isälleni Ubuntun koneeseen, kun kyllästyin asentelemaan sitä uudelleen jatkuvasti, kun ei tuo ymmärrä koneista oikein mitään. Ja se tykkäs siitä! Ei ole tarvinnut vastailla kysymyksiin, "mikä se oli kun yhdellä nettisivulla sanottiin, että kone on saastunut ja minä laitoin, että tarkista, niin nyt tuolla alanurkassa on joku hämähäkin kuva ja kone käskee maksaa puolen tunnin välein 50€ afganistanin katulapsille HETI, tai ne ottaa sen väkisin.."
« Viimeksi muokattu: 23.11.06 - klo:17.03 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #21 : 23.11.06 - klo:21.27 »
Hmm... hiukan kummallisuuksia taas.
Olen pari kertaa yrittänyt ajaa tuota smartmontoolsin tarkistusta, mutta ei onnaa. Ohjelma kyllä asentui nähdäkseni ilman erroreita, mutta tarkistuksesta ei oikein tule mitään. Vaikka annoin sen tehdä tarkistustaan lähes 4 tuntia niin ei tullut mitään raportteja. Tällaista tekstiä tuli laitettuani antamasi komennon...
Koodia: [Valitse]
smartctl version 5.34 [i686-pc-linux-gnu] Copyright (C) 2002-5 Bruce Allen
Home page is http://smartmontools.sourceforge.net/

=== START OF OFFLINE IMMEDIATE AND SELF-TEST SECTION ===
Sending command "Execute SMART Extented self-test routine immediately in offline mode".
Drive command "Execute SMART Extented self-test routine immediately in offline mode" successful.
Testing has begun
Please wait for 58 minutes for test to complete.
Test will complete after Thu Nov 23 17:18:53 2006

Use smartctl -X to abort test.
Tämän jälkeen tuli vaan se "juttu" mihkä voin kirjotella komentoja ja mitään ei siis tapahtunut pitkänkään odottelun jälkeen.

No, vaikka kukaan ei tähän mitään syytä tietäisikään niin ei varmaan haittaa jos koetan ajaa sitä "pikatestiä" huomenissa ja ilmottelen sitten. Tietysti jos joku keksii tämän testin toimimattomuuteen ratkaisun niin olen kiinnostunut.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #22 : 23.11.06 - klo:22.08 »
Näyttääkös se ne tulokset näin:
Koodia: [Valitse]
sudo smatctl -a /dev/hdX
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #23 : 24.11.06 - klo:12.40 »
Näyttääkös se ne tulokset näin:
Koodia: [Valitse]
sudo smatctl -a /dev/hdX

No kyllä se jotain sylki ulos...
Koodia: [Valitse]
25 00 40 69 be 5b f0 00     00:06:02.025 READ DMA EXT
25 00 08 61 be 5b f0 00     00:06:02.024 READ DMA EXT
25 00 80 d1 bb 5b f0 00     00:06:02.018 READ DMA EXT
25 00 40 91 bb 5b f0 00     00:06:02.011 READ DMA EXT

Smart Self-test log structure revision number 1
Num Test_Description     Status                          Remaining  LifeTime(hours)    LBA
_of_first_error
# 1 Extended offline     Completed: read failure          70%         1288             561
13945
# 2 Extended offline     Completed: read failure          70%         1286             561
13945

Smart Selective self-test log data structure revision number 1
SPAN  MIN_LBA  MAX_LBA  CURRENT_TEST_STATUS
  1      0        0        Not_testing
  2      0        0        Not_testing
  3      0        0        Not_testing
  4      0        0        Not_testing
  5      0        0        Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If selective self-test is pending power-up, resume after 0 minute delay.
Tuosta alusta varmaan jäi pois jotain kun ne scrollautui sinne kuvaruudun ulottumattomiin enkä osaa scrollata tommoista tekstinäkymää. Vai voiko sitä edes? Jos voi ja kerrot miten ja siellä mahdollisesti on jotain tärkeää niin voin kyllä nekin tiedot hakea.

Koitin muutes sitä fscktakin (ihan komennolla fsck, en tiedä olisiko pitänyt jotenkin muuten), mutta tuli vain varoitus että haluanko varmasti scannata mountatun levyn, että se voi vaurioitua, joten en uskaltanut jatkaa sitten. Pitääkö se ajaa jotenkin toisin vai onko varoitus aiheeton?
« Viimeksi muokattu: 24.11.06 - klo:12.44 kirjoittanut vkkk »
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #24 : 24.11.06 - klo:15.00 »
Putkita se vaikka morelle eli
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -a /dev/hdX | more more näyttää tulostuksen sivu kerrallaan. Toinen hyödyllinen syötteenohjausoperaattori putken lisäksi on > tiedostoon tulostaminen, eli ensin tekee tiedoston
Koodia: [Valitse]
touch raportti.txt ja sitten ohjaa kaiken tekstin sinne
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -a /dev/hdX > raportti.txt Ja kelpaa vaikka foorumillekin liitteeksi.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #25 : 24.11.06 - klo:18.57 »
Putkita se vaikka morelle eli
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -a /dev/hdX | more more näyttää tulostuksen sivu kerrallaan. Toinen hyödyllinen syötteenohjausoperaattori putken lisäksi on > tiedostoon tulostaminen, eli ensin tekee tiedoston
Koodia: [Valitse]
touch raportti.txt ja sitten ohjaa kaiken tekstin sinne
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -a /dev/hdX > raportti.txt Ja kelpaa vaikka foorumillekin liitteeksi.
Ihanaa, minulta olisi mennyt ikä ja terveys jos olisin kuvitellut kirjoittavani koko tuon nälkävuodenmittaisen "login" ensin paperille ja sitten tänne foorumille. Tuolla keinolla homma toimi hienosti. Empä olisi uskonut mihin kaikkeen "pelkkä" komentorivikin taipuu...
Tuossa siis raportti nyt kokonaisuudessaan.
http://koti.mbnet.fi/vkk/logi1.txt
Jos tosta nyt sitten pystyt jotain asioita päättelemään niin hyvä.
Kiitän erittäin paljon että ongelmani jaksaa kiinnostaa tai ainakin jaksat auttaa.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #26 : 24.11.06 - klo:20.36 »
Ei oo itselläni kauhiasti kokemusta näistä, mutta read-erroreita on kovasti, eli kiintolevyn syyllisyys vahvistuu. Toisaalta ei se oikein mikään muu ole voinut koko aikana ollakkaan.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

isvard

  • Vieras
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #27 : 24.11.06 - klo:20.44 »
Juurikaan muuta uskoa ei minulla ole kuin että ubuntun toiminta on myös kiinni muustakin kuin kovosta ja muistista, esim compaq presario koneissa ei toiminut kunnolla w98 saati joku se, kunhan aikaa vierähtää meidän laboratorio koittaa vaihtaa moiseen laitteeseen emon, saas nähdä mitä tapahruu. Ankeana
 

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #28 : 24.11.06 - klo:21.01 »
Ei oo itselläni kauhiasti kokemusta näistä, mutta read-erroreita on kovasti, eli kiintolevyn syyllisyys vahvistuu. Toisaalta ei se oikein mikään muu ole voinut koko aikana ollakkaan.
Selvä juttu. Ilmeisesti kuitenkin sain vastauksen topicin kysymykseeni:
- Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
- Siksi, että olen asentanut sen todennäköisesti osittain rikkinäiselle kiintolevylle.
Ei mitenkään mahdotonta, on jo vuosia vanha levy.

Sen verran vielä tarkennusta, ovatko nuo read-errorit ja muut mielestäsi VARMA merkki siitä että kiintolevyllä voi nyt heittää leipiä vai olisiko minun hyvä vielä perustaa topic kysymyksellä "Onko kovalevyni hajonnut" tai tämän tapaista jos joku tietäisi muita tapoja varmistaa asia ellet siitä varma ole.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #29 : 24.11.06 - klo:21.18 »
Sen verran vielä tarkennusta, ovatko nuo read-errorit ja muut mielestäsi VARMA merkki siitä että kiintolevyllä voi nyt heittää leipiä vai olisiko minun hyvä vielä perustaa topic kysymyksellä "Onko kovalevyni hajonnut" tai tämän tapaista jos joku tietäisi muita tapoja varmistaa asia ellet siitä varma ole.
Kun ei ole tullut samanlaista levyä vastaan itsellä niin ei osaa satavarmasti sanoa mitään.

No jaksoin hiukan kaivaa googlella, tossa on http://smartmontools.sourceforge.net/examples/FUJITSU1.txt samat tiedot levystä joka on paskana ja juuri tuo read_error_count on tässä esimerkissä korkealla, itselläni read_error_count näyttää nollaa.

En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #30 : 24.11.06 - klo:21.43 »
Kun ei ole tullut samanlaista levyä vastaan itsellä niin ei osaa satavarmasti sanoa mitään.

No jaksoin hiukan kaivaa googlella, tossa on http://smartmontools.sourceforge.net/examples/FUJITSU1.txt samat tiedot levystä joka on paskana ja juuri tuo read_error_count on tässä esimerkissä korkealla, itselläni read_error_count näyttää nollaa.
Joo, taitaa se sitten rikki olla. Taidan testata jos Ubuntu lähtisi toimimaan tuolla vanhalla 10 gigan levyllä jonka kaapin pohjalta löysin. Testailen sen ja winukka levyni ja jos kummassakaan ei erroreita eikä Ubuntu asennuksistani tule enää automaattisesti epävakaita voin ainakin hyvillä/huonoilla mielin todeta tuon levyn olevan rikki.

Kiitoksia paljon avusta!
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä? [RATKAISTU]
« Vastaus #31 : 25.11.06 - klo:00.45 »
Mukava, että kärsivällisyyttä näyttää riittävän noinkin pitkälle :)

Moni olisi jo ehtinyt turhautua. Toivottavasti saat homman toimimaan.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

rtx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä? [RATKAISTU]
« Vastaus #32 : 25.11.06 - klo:05.55 »
Mielenkiinnolla seurasin keskustelua...linuxin työkalut toimii hienosti...rautavikaa minäkin epäilin...aika usein ultimate boot cd:llä (UBCD) saa selvitettyä mitä mystisimpiä vikoja ihan live cd:llä...kannattaa kokeilla http://www.ultimatebootcd.com/  välillä hermo on koetuksella...kärsivällisyys palkitaan...

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä? [RATKAISTU]
« Vastaus #33 : 25.11.06 - klo:15.27 »
Lainaanpa vähän tätä threadia. Ostin kesällä uuden Samsungin 250GB PATA levyn ja se piti heti alusta asti aika ihmeellistä ääntä (kun dataa luetaan/kirjoitetaan paljon niin se välillä pysähtyy ja naksahtaa aika ikävästi), joten rupesin ajelemaan tuota smart testiä läpi ja se ei ilmeisesti suostunut ajamaan sitä läpi. Tässä linkki logiin: http://tlp.homelinux.com/smartctl.txt

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #34 : 27.11.06 - klo:07.28 »

Eikös käyttäjiä voi hallita valikossa järjestelmä --> ylläpito --> käyttäjät ja ryhmät ja oletuksena uudelle käyttäjälle annetaan kaikki muut, paitsi ylläpito-oikeudet. Käyttäjän oikeuksia voi muutta seuraavalta välilehdeltä laittamalla ruksin ruutuun. Minusta tämä ei ole monimutkaista.
Yritäs samaa windows puolella.
Minkä ruksin? Onkohan tässä eri versiosta kysy (itsellä dapper + päivitykset)
Siis siellä kysytään toissijaisia ryhmiä, joihin pitäisi älytä laittaa oikeat ryhmät.  Toisella välilehdellä on ainoastaan käyttäjätiliin liitetyn salasanan asetuksia.


Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #35 : 27.11.06 - klo:07.36 »
Minkä ruksin? Onkohan tässä eri versiosta kysy (itsellä dapper + päivitykset)
Siis siellä kysytään toissijaisia ryhmiä, joihin pitäisi älytä laittaa oikeat ryhmät.  Toisella välilehdellä on ainoastaan käyttäjätiliin liitetyn salasanan asetuksia.
Edgyssä on noin. Dapperissa hieman erilailla.
järjestelmä --> ylläpito --> käyttäjät ja ryhmät, paina nappia Lisää käyttäjä... tai ominaisuudet. Ruutuun tulee välilehdillä varustettu ikkuna, jossa välilehdellä käyttäjäoikeudet voi valita käyttäjäloikeudet ruksaamalla. Oletuksena dapperissakin ovat kaikki muut, paitsi ylläpito-oikeudet.
« Viimeksi muokattu: 27.11.06 - klo:07.39 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!