Kirjoittaja Aihe: 2.6.13.4 ja nvidia  (Luettu 13432 kertaa)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #20 : 28.10.05 - klo:13.12 »
Mutta kun kotikoneessa tahi serverissä on helpompaa kun tietoturvaa pitää yllä myös jokin yhteisö.

kyllä sitä gentoossakin pitää yllä jokin yhteisö. aivan yhtä turvallinen se on käyttää kuin mikä tahansa, joskus paikat tulevat jopa nopeammin. eikä gentoossakaan tarvitse tehdä kaikkea käsin, kyllä siinä on suuri osa tekemisestä automatisoitu toisin kuin esim. linux from scratchissa (jos sitä nyt voi ylipäätään systeeminä pitää).  konffaaminen on kyllä tehtävä käsin, mutta monessa paketissa on kyllä aika hyvät oletukset.

kyllä minä silti peruskäyttäjälle suosittelisin ubuntua, vaikka on siinä gentoossa jotain paljn helpompaakin kuin vaikka ubuntussa. monet rajoittavalla lisenssillä jaeltavat paketit asentuvat suoraan paketinhallinnalla kun taas ubuntussa vaaditaan käsin säätämistä kuten esim. java, monet kaupalliset pelit (NWN, quaket, doom3, UT:t ym.) ja muut kaupalliset softat (vaikka maya).
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #21 : 28.10.05 - klo:14.37 »
sitä agpgard ei löytynyt kun yritin recovery modessa niin kirjotin vahingossa että apgard ei löytynyt tietenkään ja kun kirjoitin graaffisessa tilassa sen oikein niin ei löytynyt en ole varma että vaikuttaako se
Ei löydy jos typottaa se on agpgart

Kokeiles sinne "Driver" osioon lisätä rivi:
Option "UseInternalAGPGART" "no"
jos mä teen näin niin pitääkö tehdä:
tää> modprobe agpgart ?

moonstone

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #22 : 28.10.05 - klo:14.49 »
jos mä teen näin niin pitääkö tehdä:
tää> modprobe agpgart ?
Lainaus

Tee vaan, ei siitä haittaakaan ole.

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #23 : 28.10.05 - klo:15.36 »
no eipä ollu hyötyä :( rebootauksen jälkeen näyttö näyttää mustan ja valkean laatikon. menee överiks!
oisko vika kenties kääntämässäni kernelissä?

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #24 : 28.10.05 - klo:15.39 »
no eipä ollu hyötyä :( rebootauksen jälkeen näyttö näyttää mustan ja valkean laatikon. menee överiks!
oisko vika kenties kääntämässäni kernelissä?
Voihan se olla. Kysäse siltä kaveriltas joka käyttää sitä gentoota, et vilkaisee. Nimittäin jos gentoota käyttää niin on joutunut tuon kernelin käännön opettelemaan.

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #25 : 28.10.05 - klo:15.49 »
onko tää oikein?

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #26 : 28.10.05 - klo:15.52 »
Ai niin toi. Ainakin jossain ATI:n ohjeessa sanottiin, että 3D-kiihdytyksen kanssa pitää ottaa framebuffer pois päältä.
En sitten tiedä miten se toimii NVIDIA:lla. Voithan koittaa ottaa ton pois.

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #27 : 28.10.05 - klo:19.26 »
epäilen :-\ ainakin kun ton vgan ottaa pois niin ei näy biossin jälkeen enää mitään

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #28 : 28.10.05 - klo:21.40 »
epäilen :-\ ainakin kun ton vgan ottaa pois niin ei näy biossin jälkeen enää mitään
Siis epäilet, että niin käy vai kävi kun testasit?

Mielestäni framebuffer ei ole pakollinen. Se vain mahdollistaa resoluution vaihtamisen konsolissa.
Korjatkaa jos olen väärässä. Sitä paitsi voithan laittaa sen moduuliksi ja kokeilla että käytät ilman sitä tai
jos se lataa sen automaattisesti niin poistat käytöstä rmmod komennolla.

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #29 : 28.10.05 - klo:22.04 »
en testannut

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #30 : 28.10.05 - klo:23.21 »
Mielestäni framebuffer ei ole pakollinen.

ei ole juu. tosin tuo breezyn bootsplash-hässäkkä saattaa riippua tuosta framebufferista, en tiedä en ole tarkistanut.

Se vain mahdollistaa resoluution vaihtamisen konsolissa.

mahdollistaa se paljon muutakin, mutta aika harvoin (perus)käyttäjä sitä muuten tarvitsee kuin tuon reson muuttamiseen.

Korjatkaa jos olen väärässä.

et ole. lisäksi ainakin aikaisemmin ei ollut suositeltaavaa käyttää nvidian frambuffer-ajuria yhdessä nvidian binääriajureiden kanssa. se aiheutti aika paljon ongelmia (tuli joskus testattua). myöskään tuo vga 16-color ei ole millään tapaa opitimaalinen valinta. jos haluaa yhdistelmän nvidia + 3d + framebuffer, niin valinta on vesa vga. minullakin se on, käännettynä kerneliin.

framebufferista hitusen lisää vaikka täältä:
http://www.tldp.org/HOWTO/Framebuffer-HOWTO.html
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #31 : 29.10.05 - klo:00.44 »
hyvä homma! lueskelen ton kun täs kerkeen

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #32 : 29.10.05 - klo:00.49 »
mä oon aina luullu että vesa on joku kaheksankymmentä luvun tekstipäätteiden grafiikka ohjain hitti

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #33 : 29.10.05 - klo:00.53 »
onkohan tälle "kertakäyttöiselle" ajurille mitään luontevaa selitystä siis sille että se kestää vain yhden käynnistyksen  ???

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #34 : 29.10.05 - klo:14.09 »
mä oon aina luullu että vesa on joku kaheksankymmentä luvun tekstipäätteiden grafiikka ohjain hitti

vesa on kieltämättä aika vanha määritys, mutta nykyohjaimista valtaosa (kaikki?) ovat aika varmasti vesa-yhteensopivia. näinollen vesa-ajurit myös toimivat 'kaikilla' ohjaimilla, myös X:ssä. tosin sillä on jonkin verran rajoituksia ja raudasta ei saa aivan kaikkea irti, mutta konsolipuolella sillä ei ole juuri väliäkään. ei tuo 16-värinen vga:kaan ihan niitä uusimpia juttuja ole ;)

se miksi nvidian fb-ajurit ovat (olleet) konfliktissa nvidian binääriajureiden kanssa, minulla ei ole mitään tietoa.

onkohan tälle "kertakäyttöiselle" ajurille mitään luontevaa selitystä siis sille että se kestää vain yhden käynnistyksen  ???

jaa-a, paha sanoa kun en tiedä yhtään mistä puhut.
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #35 : 29.10.05 - klo:14.25 »
niin tarkoitin sitä että toisella käynnistys kerralla x:n kuva sekoo mustaa ja valkeeta laatikkoo tarjoaa

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #36 : 29.10.05 - klo:14.37 »
niin tarkoitin sitä että toisella käynnistys kerralla x:n kuva sekoo mustaa ja valkeeta laatikkoo tarjoaa

kun teet mitä ja millä ajureilla?
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #37 : 29.10.05 - klo:17.23 »
konfailtu kerneli ja nvidian sivuilta NVIDIA-Linux-1.0-7676-pkg1.run muuta pientä xorg.confiin
-moduuleistä veks glcore ja dri lisäys glx jos ei ennalta ole.
-ajuri kohtaan nvidia ja optiona "UseInternalAGPGART" "no".
ja sitten modprobe nvidia ja agpgart rebootti>kiihdydys ei pelaa muuten toimii hyvin ja rebuutti>kuva sekoaa

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #38 : 30.10.05 - klo:21.15 »
konfailtu kerneli ja nvidian sivuilta NVIDIA-Linux-1.0-7676-pkg1.run muuta pientä xorg.confiin
-moduuleistä veks glcore ja dri lisäys glx jos ei ennalta ole.
-ajuri kohtaan nvidia ja optiona "UseInternalAGPGART" "no".
ja sitten modprobe nvidia ja agpgart rebootti>kiihdydys ei pelaa muuten toimii hyvin ja rebuutti>kuva sekoaa
Jos lataat nuo nvidia ja agpgart ajurit ja silloin toimii, mutta buutin jälkeen ei niin kokeiles lisätä ne tiedostoon:
/etc/modules jolloin ne ladataan automaattisesti buutissa.

JPK1990

  • Vieras
Re: 2.6.13.4 ja nvidia
« Vastaus #39 : 30.10.05 - klo:22.23 »
niin siinä on yks rebootti välissä että voisko se olla niin että se ei lataakkaan jompaa kumpaa ja sen takia kiihdytys ei toimi ja kun boottaa uudelleen niin sitten se ei lataa kumpaakaan