Moi!
Onko palstalla sulautettujen osaajia? Itse olen alkanut noita hieman opiskelemaan ja pari kurssia jo takana. Yksi Arduinoista ja yksi ihan C-kielellä ja kääntäjällä. Em. lisäksi olen lukenut nipun kirjoja, opinnäytetöitä ja pari ihan tieteellistäkin tutkimusta aiheesta.
Nyt kiinnostaisi sellainen kysymys, että kuinka pitkälle tuohon maailmaan pääsee ihan noilla Arduinoilla? Tuntuu, että se maailma kehittyy melkoisella vauhdilla ja korvaa perinteistä sularikoodausta sen nopeuden ja helppouden vuoksi. Onko tulkintani oikea?
Uudet, etenkin 32-bittiset mikrokontrollerit oheiskortteineen tuntuvat olevan jo niin päteviä, että niitä käytetään ihan teollisuudessa prosessien mittaamiseen ja linjastojen valvontaan. Ei ehkä ainoina laitteina, mutta ainakin niillä tutkitaan tuotannon tilaa jo paljon. Samoin nämä laitteet tuntuvat olevan varsin yleisiä IoT-maailmassa, jossa tehdään yksilöllisiä ratkaisuja. Ei siis enää pelkkä harrasteprojektien alusta.
"Oikeasta" sularikoodauksesta en vielä paljoa tiedä, mutta tuntuu olevan (lukemani perusteella) koko ajan enemmän varsinaisiin tuotteisiin liittyvää ohjelmointia: Esim. pesukoneen ohjaus, työkalun näyttö, abs-jarru tms. selkeästi tuotesidonnainen juttu, joissa valmistumäärät suuria.
Onko tulkintani oikean suuntainen, että nuo arduinot valtaavat alaa protoiluissa, tutkimuksessa ja jopa tuotannossa ja varsinainen suoraan rekistereihin viittaava C-kieli pelkistyy sarjatuotantolaitteisiin?
Ajatuksia aiheesta?