Kirjoittaja Aihe: Gimp ohjelman hankaluus  (Luettu 8128 kertaa)

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Gimp ohjelman hankaluus
« Vastaus #20 : 22.03.22 - klo:15.27 »
Liittyy edeliseen viestiin. Mitähän eroa näillä kuvilla on? Molemmat otettu samasta kohteesta samaan aikaan.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Gimp ohjelman hankaluus
« Vastaus #21 : 28.03.22 - klo:09.40 »
En nyt tartu noihin kuvankaappauksien eroihin, vaan tästä GIMp -kuvankäsittelystä huomio.

Mitä oman kokemukseni mukaan tuo GIMp on erittäin monipuolinen kuvankäsittelyohjelma, mutta se vaatii aika paljon aikaa ja on haastavaa haltuunottaa, niin mitä olen kirjoittanut muutaman artikkelin Aatu Outisen kanssa yhteistyossä tuota Linux Mint -turvallinen opas peruskäyttäjälle, niin pari vuotta takaperin, mitä toivotin kirjoittajakollegalleni sähkopostitse toivotin hyvät joulut, ja ideoitiin oppaan kehittämistä, niin olin jo silloin harkinnut tuon GIMpin ympäriltä, että siitä saisi kirjoitettua vaikka kokonaisen tietokirjan, josta voisi kustannusohjelmaan esittää esim. Docendolle, joka on Suomessa ainoa järkevä IT-tietokirjoja kustantava taho tällä hetkellä, kun noita GIMp -niteitä ei nyt niin valtavasti ole saatavilla, jos nyt esimerkiksi vertaa kaupalliseen photoshoppiin.

Tein vähän taustatyotä, niin lähinnä nuo alkuperäiskielellä suomi -kirjoitetut gimp -oppaat on liitetty johonkin valokuvausteokseen, ja netistä loytyy suomen kielellä kirjoitettu tuo Joutsin GIMp -opas, mutta siinä pitäisi itsekin olla aika kokenut gimpin käyttäjä, mitä itsekään oikein muuta sillä tehnyt, kuin retusoinut vanhoja digitaalisia valokuvia, vaikka photoshop 7, jota olen eniten käyttänyt, on tutuin.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)