Kirjoittaja Aihe: Kuinka saa ulkoisella monitorilla olevat työpöydät näyttämään sisältönsä?(RATKAI  (Luettu 1013 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Minulla on neljä työpöytää kahdessa rivissä. Totuin aikoinani siihen, että kolmostyöpöydällä, joka on yksi alas ensimmäisestä on internetohjelmani. Ykkönen ja kakkonen pitävät siällään kirjoitukseen liittyviä ohjelmia. Nelonen yleensä multimediaa kuten editointia. Näin yleensä yhdellä silmäyksellä, olivatko tarvittavat ohjelmat auki tai oliko jokin mennyt vahingossa väärälle työpöydälle.

Nyt näen kyllä kaikki työpöydät ohjelmineen perusnäytölläni, mutta en näe, mitä ohjelmia minulla on ulkoisella näytölläni auki. Tosin perusnäytöllä kaikki työpöydät ovat alekkain. Osaisiko joku neuvoa, miten saisin näkymään työpöydät ja ohjelmat myös ulkoisella näytöllä.

Kirjoitettuani kaiken yllä näkyvän tekstin huomasin, että pidennettyäni työpöytien näkymisaikaa sain myös uloisella näytöllä olevat ohjelmat näkyviin. Kuitenkin jos painan windows-näppäintä (onko sen nimi linuxissa "super"), tulevat vain ykkösnäytöllä olevat typöydät näkyviin ja nekin peräkkäin yhdessä rivissä, mutta kun siirryn ctrl+alt+nuoli näppäimillä toiseen työpöytään näen ne kaksiulotteisina.

En ole ainakaan toistaiseksi löytänyt asetusta, millä työpöydät kahdessa rivissä laajennus (workspace matrix) toimisi oikein. Ubuntu toimii enemmän windowsin tavoin, Kubuntu antaa sen sijaan enemmän tilaa henkilökohtaisille asetuksille. Jos kuitenkin joku ubuntukäyttäjistä tietää, miten pitäisi toimia, olisi tietenkin mukavaa. Nyt minulla ei ole aikaa uuten asennukseen ja Ubuntussa on edelleen monia hyviä puolia. Mietin vasta seuraavan kerran vaihtaessani järjestelmän uuteen versioon, mitä jakelua tulen käyttämään.
« Viimeksi muokattu: 20.07.21 - klo:21.12 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Nyt näen kyllä kaikki työpöydät ohjelmineen perusnäytölläni, mutta en näe, mitä ohjelmia minulla on ulkoisella näytölläni auki. Tosin perusnäytöllä kaikki työpöydät ovat alekkain. Osaisiko joku neuvoa, miten saisin näkymään työpöydät ja ohjelmat myös ulkoisella näytöllä.

Kokeile Overview All Windows -laajennosta, jota ehdotin samaan kysymykseesi muutama kuukausi sitten täällä:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=56201.msg429289#msg429289


Saisiko Ubuntussa (20.04) kaikki ikkunat työtiloissa näkyviin? Minulla on asetuksena, että työtilat laajenevat ulkoiselle näytölle. Sinänsä ne toimivat hyvin, mutta kun klikkaan Toiminnot näppäintä yläpalkissa tai vien hiiren vasempaan reunaan, kaikki ykkösnäytöllä eli tietokoneen näytöllä olevat ikkunat tulevat näkyviin, mutta ulkoisella olevat eivät.

Kysyn vielä, onko mahdollista, että Ubuntu näyttäisi ohjelmat ikkunoilla yhdellä ruudulla kuten Kubuntussa, kun vien kursorin vasempaan kulmaan? Siitä näke helposti ohjelmat ja klikkaamalla ohjelmaa siirtyy sen työpöydälle?

Kaikkien työtilojen ikkunat saa varmaankin näkyviin tällä laajennoksella: https://extensions.gnome.org/extension/873/overview-all-windows/

Jos vasemman yläkulman "hot corner" ei ole vielä käytössä, sen saa päälle GNOME Tweaksillä tai komentorivillä gsettings-työkalulla: https://askubuntu.com/a/1097397
« Viimeksi muokattu: 17.07.21 - klo:12.43 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kiitos paljon! Kokeilin linkkejä. Hiiren vieminen vasempaan yläkulmaan ei onnistunut, mutta klikkaamalla Toiminnot näppäintä kaikki ikkunat tulivat näkyviin ja saatoin siirtyä kyseiseen ohjelmaan tai tiedostoon klikkaamalla sitä. Ehkä komentoriviä käyttäen vasen yläkulmakin olisi onnistunut, mutta en tarvitse sitä, koska toimintonäppäin ajaa saman asian.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Asensin sen ja kaikki työpöydät tulivat näkyviin molemmissa näytöissä, mutta vain alekkain. Pikanäppäimet olen asentanut nuoli alas, nuoli sivulle jne. Koska pidän vain neljää työpöytää ei sillä enää ole kovin suurta merkitystä vaikka olisivat alekkain. Hot corner toimintoa en ole saanut toimimaan, mutta super tai toiminnot näppäin korvaa sen.Hetken kuluttua huomasin, että senkin saa esille lisäosan asetuksista.
« Viimeksi muokattu: 21.07.21 - klo:11.58 kirjoittanut Pontus12 »