Kirjoittaja Aihe: LibreOfficen rakenneselain peittää melkein puolet teksistä Kubuntu 20.04  (Luettu 1579 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
LibreOfficen rakenneselain peittää melkein puolet näytön teksistä Kubuntu 20.04:ssä. Olen vuosia käyttänyt sivupalkkia vain rakenneselaimen takia. Klikkaamalla sen ensin tarjoaman ikkunan pois ja avaamalla vain rakenneselaimen sain siitä suhteellisen kapean, jolloin se ei häirinnyt tekstin lukua. Nyt se peittää melkein puolet näytöstä enkä saa sitä kavennettua. Yritin irroitamista kokonaan, mutta sekään ei toiminut kunnolla. Saan kyllä rakenneselaimen esiin ctrl+F5 näppäimellä, mutta en voi enää pitää sitä auki, niin että näkisin otsikot.

Jos muistan oikein LibreOffice halusi päivittää uuteen versioon tai sitten ongelma oli jo uudessa Kubuntussa. LibreOfficessa on valtavasti ominaisuuksia, joita en tarvitse, koska käytän sitä vain kirjoittamiseen. Sama koskee Wordia, jonka vanhempaa versiota olen silloin tällöin käyttänyt lähinnä tarkistamaan oikolukua. Minulle on tärkeää, että voin siirtää tiedostoja Wordin ja LibreOfficen välillä. Samoin on tärkeää, että voin tarvittaessa tehdä pdf-tiedoston. Kolmanneksi tarvistsen oikolukua, koska, kuten luultavasti olette jo huomanneet, teen aika usein lyöntivirheitä kirjoittaessani.

Kuinkahan Abiword jakselee? Onko se nykyään yhteensopiva Word-tiedostojen kanssa? Se voisi olla vaihtoehto, jos en saa LibreOfficea toimimaan kunnolla. Latasin Abiwordin, mutta en kuitenkaan siirry siihen, vaikka siinä ob useita hyviä puollia. Vikoineenkin Libre Office on käytännöllisempi ainakin nykyisessä projektissani.
« Viimeksi muokattu: 03.05.20 - klo:20.18 kirjoittanut Pontus12 »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Kuinkahan Abiword jakselee? Onko se nykyään yhteensopiva Word-tiedostojen kanssa? 
Kokeile, ja kerro meille muille yhteensopivuudesta tai yhteensopimattomuudesta.
Libreoffice on käytössäni toiminut ongelmitta. Vapaa ja avoin LO ei tosin ole MS-Office.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Abiword avaa mielestäni moitteettomasti LibreOffice dokumentin. Tosin minun asiakirjani eivät ole kovin monimutkaisia näyttöasultaan. En löytänyt Abiwordista libreoffice tai ms document tallennusvaihtoehtoa enkä export ominaisuutta, joten ohjjelman heikkous on mielestäni siinä, ellei sitten siihen ole saatavilla lisäosaa, joka korjaisi tilanteen. Tulosta tiedostoon pdf-muodossa toimii, joten sitäkautta asiakirjan saa toiseen kirjoitusohjelmaan. Muuten Abiword vaikuttaa edelleen erittäin hyvältä peruskirjoitusohjelmalta. Voisin hyvin vaihtaa siihen, jos sen yhteensopivuusominaisuuksia saisi parannettua.

LibreOfficessa ilmeni toinenkin ongelma. Jostain syystä se ei antanut pienentää ohjelmaikkunaa eikä avannut oikean hiirinäppäimen painalluksella valikkoa, josta olisin voinut siirtää sen toiseen työpöytään. Vaikka ongelma on pieni, se on kiusallinen ainakin minulle, sillä minulla on yleensä monta ikkunaa auki ja välillä myös aktiviteetteja.
« Viimeksi muokattu: 05.05.20 - klo:11.29 kirjoittanut Pontus12 »

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
abiwordissa pystyy kyllä tallentamaan odt ja docx ( ja monilla muilla) formaateilla.  'Tallenna nimellä' -> ja sieltä sitten alareunasta valitsee haluamansa tiedostotyypin. en tosin testannut minkälaista jälkeä niillä tulee mutta luulisi olevan ihan käyttökelpoista, ellei ole spesiaaleja muotoiluita käytössä

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
En minäkään ole viime vuosina kokeillut sitä. Nykyiseen työhöni tarvitsen rakenneselainta, joka helpottaa liikkumista eri lukujen välillä. Kun Libressä laittaa otsikon, niin se tallentuu suoraan rakenneselaimeen.