Kirjoittaja Aihe: Breezy Badger ilmestynyt  (Luettu 25628 kertaa)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #20 : 13.10.05 - klo:20.48 »
Ok, kiitos.
On muuten repositoryt kyykyssä tällä hetkellä. Paljon innokkaita päivittelijoitä ilmeisesti :)

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #21 : 13.10.05 - klo:20.57 »
Niin ...

Minulla on se 5.04 ja kävin Ubuntun etusivulla katsomassa kun sähköpostissa tuli ilmoitus, että 5.10 on saatavilla. Edelläolevista teksteistä sain vaikutelman, että homman voisi myös päivittää !??? Olenko oikeassa - eli siis muuttamalla nuo repositoryt Breezyksi ja niinpoispäin ... ja sitten jättäisi koneen imuttamaan omia aikojaan ?

Meneekä päivitys kohtuullisen kivuttomasti, eikä "vanhalla" tallennettuja tietoja katoile - kamaa on kertynyt aikalailla jo tänä lyhyehkönä Ubuntuaikanani :) - niin koti- kuin työkoneellenikin. Molemmillehan tämä sitten tulisi tehdä... En sitä Previev-versiota ollenkaan edes kokeillut, kun huomasin niin täällä kuin muuallakin käyttäjien törmänneen monenlaisiin vaikeuksiin - päätin siis odottaa lopullista versiota.

Jos pelkkä päivitys piisaa, niin se olisi sopiva menettely, vai onko siinä asennus-CD:ssä, kunhan on imuroinut ja paistanut, myös valittavissa päivitys asennuksen sijaan ???

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #22 : 13.10.05 - klo:20.58 »
Luikko sää tän aiheen läpi? :D Voi päivittää, ei katoa tiedot :)

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #23 : 13.10.05 - klo:21.38 »
Luikko sää tän aiheen läpi? :D Voi päivittää, ei katoa tiedot :)

Luin - kyllä vaan - alkoi vain mietityttämään, kun wintoosassa on joskus "tärkeät päivitykset" tehneet tuhoa ja hävitystä :D

Sellainen nollatilasta aloittaminen on henkisesti raastavaa ... piti varmistella tämäkin asia -> itse päivitys jäänee ensi viikkoon, koska konetta tarvitsen muihin toimituksiin tänä aikana, mutta hyvä tietää, että homma onnistuu ilman ongelmia [tämäkin on suhteellinen käsite, olen oppinut].

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #24 : 13.10.05 - klo:22.31 »
Nyt lähti apt-get dist-upgrade jylläämään. Tuskaisen hidasta tällä hetkellä (~25Kb/s).
Huhuilen vaikka huomenna että toimiiko hyvin päivityksen jälkeen.
Backportsit oli ainakin down vielä.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

ttp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #25 : 13.10.05 - klo:22.34 »
Itse olen jo Breezyä käyttänyt pitemmän aikaa, mutta nyt laitoin uusiksi. Tyhmä ongelma tuossa asennuksessa. Moni aloittelija varmasti on ihmeissään. Eli tässä oma selostus...

Asennus odottelee muutaman minuutin siinä vaiheessa, kun "tarkistetaan verkko-ohjelmavarastoa". Sitten se jatkaa normaaliin tapaan ilman mitään virheilmoitusta. Odottelu johtuu siitä, koska se yrittää ottaa yhteyttä fi.archive.ubuntu.com (viittaa us. palvelimeen) palvelimeen, joka sattuu olemaan ylikuormitettu(?). Tästä johtuen Ubuntu ei lisännyt oikeita ohjelmavarastoja sources.listiin. Minulla piti itsellä käydä ottamassa kommentit pois "main" ja "restricted" kohdista ja palvelimeksi määritin se.archive.ubuntu.com, koska fi. ei toiminut.

Sitten kaikki kuitenki toimi hyvin, mutta firefoxia käynnistäessä huomasin, ettei language-support-fi -pakettia ole asennettu. Joten sekin piti itsellä erikseen asentaa.

asalminen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #26 : 14.10.05 - klo:11.53 »

Tuo backports ei ainakaan päivällä tuntunut toimivan.

siis virallinen?

Mikä on virallinen backports Breezylle?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #27 : 14.10.05 - klo:11.58 »
Mikä on virallinen backports Breezylle?

sama kuin hoarylle:
Koodia: [Valitse]
http://archive.ubuntu.com/ubuntu
tosin eipä tuolla juuri mitään näyttänyt olevan.
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #28 : 14.10.05 - klo:12.00 »
Mitä hyödyllistä sieltä backportista muka saa?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #29 : 14.10.05 - klo:12.02 »
Mitä hyödyllistä sieltä backportista muka saa?

joku haluaa joskus uudempaa softaa ja backports tarjoaa juuri sitä. ubuntu itse tarjoaa aina jonkun kiinteän setin softaa, jolle se tarjoaa vain turvapäivityksiä. mm. hoaryn firefox oli hyvin pitkään versiota 1.0.2 (joskin tietoturvapäivityksillä patchattu), ja jotku halusivat käyttöön 1.0.6:n.

jos haluaa käyttää tuettua ohjelmasettiä, niin kannattaa jättää backports ja extras käyttämättä.
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #30 : 14.10.05 - klo:12.05 »
jos haluaa käyttää tuettua ohjelmasettiä, niin kannattaa jättää backports ja extras käyttämättä.

Tuo universe on varmaankin ihan turvallinen ja tuettu? Sieltä olen itse saanut kaikki tarvittavat. En ole tuota backportsia käyttänyt kun ensimmäisessä hoary asennuksessa, kun yritin ubuntuguiden kanssa sählätä. Backports mm. rikkoi sen ensimmäisen asennukseni.

Mitenkäs jos lataan jostain softasta source paketin ja käännän sen itse niin toimiiko se suoraan toisilla ubuntun käyttäjillä?

eiaut

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #31 : 14.10.05 - klo:12.12 »
Asensin tämän uusimman eilen illalla ja on ehdottomasti paras distro tähän mennessä!  On kokeiltu Fedorat, Manrdraket (-drivat), Debianit, Knoppixit ja muutama muu. Asennus meni suorastaan lennossa, pieni odotus kun fi-palvelin kai hidasteli, laitteet tunnistui myös TV-kortti (Hauppauge, toiminneeko sitten, en ehtunyt kokeilla)
Suosittelen tätä, Windowsin voi heittää nyt mäkeen...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #32 : 14.10.05 - klo:12.20 »
Tuo universe on varmaankin ihan turvallinen ja tuettu?

osittain...
http://www.ubuntulinux.org/ubuntu/components

"comes with no guarantee of security fixes and support."

harvoin tuon kanssa kuitenkaan ongelmia on.

Mitenkäs jos lataan jostain softasta source paketin ja käännän sen itse niin toimiiko se suoraan toisilla ubuntun käyttäjillä?

toimii käyttäjillä joilla on sama ympäristö ja paketin vaatimat riippuvuudet. tosin jo aiot jotain peketteja levittää, niin kannattaa tehdä niistä .deb -paketteja.
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #33 : 14.10.05 - klo:12.31 »
Tuo universe on varmaankin ihan turvallinen ja tuettu?

osittain...
http://www.ubuntulinux.org/ubuntu/components

"comes with no guarantee of security fixes and support."

harvoin tuon kanssa kuitenkaan ongelmia on.

Mitenkäs jos lataan jostain softasta source paketin ja käännän sen itse niin toimiiko se suoraan toisilla ubuntun käyttäjillä?

toimii käyttäjillä joilla on sama ympäristö ja paketin vaatimat riippuvuudet. tosin jo aiot jotain peketteja levittää, niin kannattaa tehdä niistä .deb -paketteja.

Selvä. Nyt olen sellaisessa käsityksessä, että tuolla multiverse ja universe varastoissa ei ole sellaisia ohjelmia/paketteja jotka voisivat korvata ubuntun vakaat ja tuetut?
Nimittäin tuo Backports päivityksineen korvasi joitain ubuntun vakaita osia ja näinollen rikkoi koko asennuksen.

Tuosa source paketin kääntämisestä vielä niin, että jos teen breezystä uuden asennuksen vaikka user-mode-linuxiin ja sitten kääntelen siellä softat oletuskirjastoja vasten ei pitäisi olla ongelmaa jos vaikka jaan sitten niitä käännetty .deb paketteja vaikka ystäville? Sillä ympäristöhän on sama...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #34 : 14.10.05 - klo:12.39 »
Selvä. Nyt olen sellaisessa käsityksessä, että tuolla multiverse ja universe varastoissa ei ole sellaisia ohjelmia/paketteja jotka voisivat korvata ubuntun vakaat ja tuetut?

ei ole. kaikissa virallisissa repositoryissä (nyt backportsia lukuunottamatta) on eri ohjelmat.

Tuosa source paketin kääntämisestä vielä niin, että jos teen breezystä uuden asennuksen vaikka user-mode-linuxiin ja sitten kääntelen siellä softat oletuskirjastoja vasten ei pitäisi olla ongelmaa jos vaikka jaan sitten niitä käännetty .deb paketteja vaikka ystäville? Sillä ympäristöhän on sama...

siis, kyllä sinä voit ne käännökset ihan vakioympäristössäkin tehdä, sillä muutkin käyttäjät ovat varmasti päivittäneet konettaan sitä mukaa kuin päivityksiä on tullut. kirjastoversiot harvemmin kuitenkaan ratkaisevasti muuttuvat, muuta kuin releaseiden välillä. ellet siis ole käsin asennellut jotain kirjastoversioita, niin ongelmaa ei pitäisi olla, mutta toki tuo ehdottamasikin toimii.
Janne

Rusna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #35 : 14.10.05 - klo:19.38 »
Voittekos antaa omanne "täydellisen" listan noista repositoreista, mitä pitää tuohon sources.listiin lisäillä, noob kun olen niin on vielä vähän hakusessa mistä noitakin saa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #36 : 14.10.05 - klo:21.33 »
Voittekos antaa omanne "täydellisen" listan noista repositoreista, mitä pitää tuohon sources.listiin lisäillä, noob kun olen niin on vielä vähän hakusessa mistä noitakin saa.

suomennetussa ubuntuguidessa on ihan hyvä lista. tosin extras sieltä puuttuu, mutta eipä se tällä hetkellä tunnu toimivankaan.

http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/index.html#extrarepositories
Janne

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #37 : 14.10.05 - klo:22.06 »
Voisko joku kokeneempi linux-heebo kertoa, miten Ubuntu päivitetään vanhasta versiosta uuteen. Pitääkö tehdä uusi asennus-CD vai saako sen jotenkin Synapticin avulla tms.?

tämä voisi olla jo melkein HOWTO:n paikka jos joku sellaisen jaksaa kirjoittaa.

käytännössä homma menee jotakuinkin näin:

- muutetaan tiedostossa /etc/apt/sources.list kaikki hoary sanat sanaksi breezy
- ajetaan apt-get update jonka perään ajetaan apt-get dist-upgrade
- odotellaan
- bootataan

en ole vielä lukenut kokemuksia siitä kuinka ongelmaton tuo siirtymä on, mutta ei siinä kovin suuria ongelmia ole yleensä ollut. jos haluaa pivittää heti, niin siitä vain kokeilemaan ja jos haluaa varuiksi odotella muiden kokemuksia, niin kannattaa palata asiaan parin päivän päästä ;)

Itselläni on juuri tuo Breezy latauksessa bittorrent-versiona, enkä ole ainoa. Azureus ilmoittaa lähteiksi 75 kpl, eli ainakin näin monta yhtäaikaista latailijaa löytyy joilla tuo lataus on jo pidemmällä kuin minulla.

Ajattelin kokeilla kannettavaan uutta asennusta ja pöytäkoneeseen päivitystä ja kertoilen sitten mielipiteeni molemmista asennustavoista.
Sen verran voin jo sanoa, että jos jannen tapa toimii (ja harvoinpa nuo eivät toimi), niin sen pitäisi kaikessa kauneudessaan mennä näin:

Lisätty: Tuo toinen kohta on siltä varalta, että olet ehtinyt polttaa asennus-CD:n. Silloin ei kaikkia paketteja tarvitse hakea uudelleen verkosta, vaan ne ladataan CD:ltä. Ota siis CD esiin ennen kuin aloitat.

Koodia: [Valitse]
sudo sed -i -e 's/hoary/breezy/' /etc/apt/sources.list
sudo apt-cdrom add
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

Tosiaan mitään kokemuksia ei vielä ole. Minä en koskaan edes päivittänyt 4.10:stä 5.04:ään, sillä tulin tänne vasta tämän Hoaryn myötä.

Sellainen asia ihmetyttää, että joidenkin kommenttien mukaan etusivulla olisi vinkkiä siitä että Breezy olisi ilmestynyt, mutta minulla ei etusivulla ole kuin oma kuvani, sillä olen valinnut automaattisen kirjautumisen tänne foorumille. Silloin ei ilmeisesti noita uutisia näy?
Täytynee katsella asetukset läpi ja jos näin on, niin silloin pitää poistaa tuo automaattinen kirjautuminen, sillä onhan se kiva nähdä viimeisimmät viestit ylläpidon osalta.

Mikko
« Viimeksi muokattu: 16.10.05 - klo:22.37 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #38 : 14.10.05 - klo:22.53 »
Itselläni ainakin näyttää tuo päivitys tökkivän pahemman kerran. Olen jo monta kertaa pistänyt dist-upgraden uudestaan kun kilkkaa aina jossain kohdassa ja nyt tuli vastaan sellainen kohta mistä se ei enää eteenpäin mene kirveelläkään.
Eli olen nyt ajanut sudo apt-get -f dist-upgrade ja se herjaa tälläistä:
Do you want to continue [Y/n]?
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
        LANGUAGE = "fi_FI:fi:en_GB:en",
        LC_ALL = (unset),
        LANG = "fi_FI.UTF-8"
    are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
Extracting templates from packages: 100%
Preconfiguring packages ...
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
        LANGUAGE = "fi_FI:fi:en_GB:en",
        LC_ALL = (unset),
        LANG = "fi_FI.UTF-8"
    are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
(Reading database ... 128342 files and directories currently installed.)
Unpacking libdc0c2 (from .../libdc0c2_0.3.7-2ubuntu2_i386.deb) ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/libdc0c2_0.3.7-2ubuntu2_i386.deb (--unpack):
 trying to overwrite `/usr/lib/libdc.so.0.0.1', which is also in package dclib
dpkg-deb: subprocess paste killed by signal (Broken pipe)
Errors were encountered while processing:
 /var/cache/apt/archives/libdc0c2_0.3.7-2ubuntu2_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Eli mikä avuksi? laitoin jo tulemaan tuon asennus cd:n että jollei tämä herää enää rebootin jälkeen niin saa tehtyä puhtaan asennuksen mikä kyllä potuttaa enemmän kuin paljon :(

EDIT: Sain tuota päivitystä jatkettua kun ajoin: dpkg --remove dclib
Saa nähdä että toimiiko systeemi enää lainkaan tämän jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 14.10.05 - klo:23.59 kirjoittanut Juhhe1 »

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Breezy Badger ilmestynyt
« Vastaus #39 : 14.10.05 - klo:23.04 »
Itselläni sekä LANG että LANGUAGE ovat fi_FI.UTF-8 ja tuo LC_ALL on myös määrittelemättä.
Nuo saa siis näkyviin kun kirjoittaa bashiin locale ja echo $LANGUAGE.
katsotaan mitä tämä masiina sanoo, kun pistän päivityksen käyntiin.

Aion joka tapauksessa tehdä varmuuskopioita kaikesta, sillä sen verran paljon tässä systeemiä muutetaan. Sanokoon tämän luotettavuudesta kuka vaan mitä tahansa, niin väitän että se on pienempi vaiva ottaa kaikki tärkeät asiat CD:lle kuin itkeä sitten uudelleenasennuksen jälkeen noiden mahdollisesti menetettyjen juttujen perään.
Tosin tässä on se hyvä puoli että /home on omalla osiollaan, joten eipä se siitä tuhoudu, mutta voihan aina vaikka kiintolevy leikata kiinni, joten kyllä se varmuuskopiointi kannattaa muutoinkin silloin tällöin.

Mikko

Mikko Saarinen