Kirjoittaja Aihe: VHS-nauhojen digitointi  (Luettu 15243 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: VHS-nauhojen digitointi
« Vastaus #40 : 01.07.18 - klo:18.43 »
Paluu vielä aiheeseen. Milläs keinoin tuosta lauseesta pudotetaan lomituksenpoisto pois? Olen koettanyt yhtä ja toista, mutta aina virheilmo. Välillä on pilkkua välissä, välillä ei ym ym.???

Koodia: [Valitse]
$ ~/ffmpeg -i Capture2.mpg -vf bwdif,scale=720:576 -c:v libx264 -preset slow -crf 20 -c:a aac -b:a 128k capturex.mp4
On pakko käytännössä käyttää Windowsin Power Directoria, ja se tekee (netin mukaan) ihan hyvän lomituksen poiston itse. Oletuksena esim. puolen tunnin VHS-nauhasta syntyy 2.2 gigan mpeg-tiedosto. Se saisi olla mielellään mp4, luultavasti tuo menisi johonkin gigan paikkeille noilla yllä olevilla parametreilla. Toinen juttu sitten on, kannattaako kertaalleen pakettua pakata uudestaan?
Yhteistyökumppanin ekan nauhan ajanut, ja siinä ei kylläkään ollut synkkaongelmaa. Aikaisempi testinauhani, telkkarista äänitetty elokuva lienee ollut jo nauhoittaessa epäsynkassa non 300 ms.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: VHS-nauhojen digitointi
« Vastaus #41 : 01.07.18 - klo:22.52 »
Paluu vielä aiheeseen. Milläs keinoin tuosta lauseesta pudotetaan lomituksenpoisto pois? Olen koettanyt yhtä ja toista, mutta aina virheilmo. Välillä on pilkkua välissä, välillä ei ym ym.???

Koodia: [Valitse]
$ ~/ffmpeg -i Capture2.mpg -vf bwdif,scale=720:576 -c:v libx264 -preset slow -crf 20 -c:a aac -b:a 128k capturex.mp4

Ota bwdif-suodin pois:

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -i Capture2.mpg -vf scale=720:576 -c:v libx264 -preset slow -crf 20 -c:a aac -b:a 128k capturex.mp4
Todennäköisesti et halua myöskään skaalata videota enää, joten myös scale-suotimen voi poistaa:

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -i Capture2.mpg -c:v libx264 -preset slow -crf 20 -c:a aac -b:a 128k capturex.mp4
Oletuksena esim. puolen tunnin VHS-nauhasta syntyy 2.2 gigan mpeg-tiedosto. Se saisi olla mielellään mp4, luultavasti tuo menisi johonkin gigan paikkeille noilla yllä olevilla parametreilla. Toinen juttu sitten on, kannattaako kertaalleen pakettua pakata uudestaan?

Jos et pysty tallentamaan videota PowerDirectorilla haluamaasi formaattiin, se kannattaa tuoda ulos mahdollisimman häviöttömänä eli korkealla bitratella ja tarkoitukseen sopivalla kodekilla pakattuna. MPEG-2 käy, jos Cyberlinkin(?) enkooderi on edes kohtalaisen hyvä. Minulla ei ole siitä kokemusta. 2 gigaa puolen tunnin pätkälle 576p25-videota MPEG-2-pakattuna kuulostaa ihan hyvältä uudelleenpakkausta ajatellen. Bitrate on silloin yli 9 Mbps.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: VHS-nauhojen digitointi
« Vastaus #42 : 02.07.18 - klo:11.13 »
Jos et pysty tallentamaan videota PowerDirectorilla haluamaasi formaattiin, se kannattaa tuoda ulos mahdollisimman häviöttömänä eli korkealla bitratella ja tarkoitukseen sopivalla kodekilla pakattuna. MPEG-2 käy, jos Cyberlinkin(?) enkooderi on edes kohtalaisen hyvä. Minulla ei ole siitä kokemusta. 2 gigaa puolen tunnin pätkälle 576p25-videota MPEG-2-pakattuna kuulostaa ihan hyvältä uudelleenpakkausta ajatellen. Bitrate on silloin yli 9 Mbps.

Kiitos! Tuo näyttää olevan Cyberlinkin PowerDirectorin ainoa vaihtoehto laadukkaassa profiilissa.  Riittääkö tuo crf 20 tuollaiselle vai olisiko 19 järkevä. 20:llä bitrate on 3500 suurin piirtein, 19 antaa lähemmäs 5000. Olen iloisesti yllättynyt, että synkkaongelmaa ensimmäisillä 2 nauhalla ei ole. Värinöitä on kuvassa, eikä sille ole mitään tehtävävissä. Ihan tyypillistä VHS-nauhoittelle, eikä toisaalta projektin kokonaisuutta ajatellen ole aikaa ruveta halkomaan bittejä. 1987 nauhoitus toistui mielestäni ihan kohtuullisesti digitoituna, eikä sitä pidä nenä ruudussa tuijottaakaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: VHS-nauhojen digitointi
« Vastaus #43 : 02.07.18 - klo:12.32 »
Kiitos! Tuo näyttää olevan Cyberlinkin PowerDirectorin ainoa vaihtoehto laadukkaassa profiilissa.  Riittääkö tuo crf 20 tuollaiselle vai olisiko 19 järkevä. 20:llä bitrate on 3500 suurin piirtein, 19 antaa lähemmäs 5000. Olen iloisesti yllättynyt, että synkkaongelmaa ensimmäisillä 2 nauhalla ei ole. Värinöitä on kuvassa, eikä sille ole mitään tehtävävissä. Ihan tyypillistä VHS-nauhoittelle, eikä toisaalta projektin kokonaisuutta ajatellen ole aikaa ruveta halkomaan bittejä. 1987 nauhoitus toistui mielestäni ihan kohtuullisesti digitoituna, eikä sitä pidä nenä ruudussa tuijottaakaan.

Arkistointiin kannattaa käyttää niin korkeaa laatua kuin on varaa tallentaa, eli tässä tapauksessa voi vaikka tallentaa ne PowerDirectorin mpegit sellaisenaan kovalevylle.

Toistettaviin vedoksiin voi sitten valita matalamman laadun siirtokaistan tai tallennusvälineiden mukaan. CRF 20 riittää kyllä paremmin kuin hyvin katseluun televisioruudulta ja mobiililaitteista. Enkoodauksen kannalta se vastaa Blu-ray-levyjen pakkauslaatua.
« Viimeksi muokattu: 02.07.18 - klo:12.34 kirjoittanut nm »