Kirjoittaja Aihe: Tetristä ja tennistä (Pelit, jotka ottaisin mukaan autiolle saarelle erakkona?  (Luettu 1474 kertaa)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 717
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Mitä olen lopulta päätynyt videopelien osalta ttetris-ongelmanasettelun ratkaisualgoritmin louhintaan omine "aivoineni", humaanisti ja viikon päivät tässä nyt tulut vietettyä etkojouluja, mitä mallasjuoma maistunut. Nyt olen selvin päin kun tätä kirjoitan, mitä näihin tietokonepeleihin tulee peilaten myös makro-tasolla siihen lähihistoriaan, mitä tämä jalo kulttuurimuoto on ollut meidän kaikkien miesten/poikien kiinnostuksen kohde jo alusta lähtien.

Mitä pelaan välillä Tetris-session ja Puyo Puyo Tetrikset ja sitten urheilua väliin Mario Sports Superstars edellisellä Nintendon käsikonsolilla, niin lopulta mitä juuritasolla tykkään metafysiikan tasolla juonnan itseni sisään näitä asioita pyrin abstraktiin kuvauseen, niin lopulta kaksi peliä: Tetris ja Tennis, mitkä varmaan ainakin Tennis on noissa ohjelmointikurssen osalta se tietokoneen tekoäly, mitä vastaan itse pelaan ainoastan konetta vastaanf vielä nettipeleissä tullut Cyborgia vastaan asettunut. En tiedä, vaikka olisikin kaikkiahan ne varmaan niinkuin itsekään kerro koko maailmalle syvintä olemustani.

Kysymykseni siis liittyy kärjistäen seuraavasti: Minkä tai /Mitkä pelit ottaisit (Max 3) mukaan autiolle saarelle, mikäli kone kaapataan tyyliin "Kuubaan", ja selviydyt vapaapudotuksesta autiolle saarelle jäänen eloon.

Oma valintani on Tetris ja Tennis. Ei nämä pelit niin paljon tässä muutaman kymmenen vuoden lähihistorian taaksepäin peilaten ole tainut sittenkään kehittyä?
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Varmaan joku GTA SA, IV, V, niin ei tekeminen ihan heti lopu kesken. Modaustyökalut lataa vielä kylkeen, niin voi jatkokehitellä peliä.

Tetrikseen ym. yksitoikkoiseen peliin kyllästyy kyllä jo muutamassa päivässä.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 717
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Varmaan joku GTA SA, IV, V, niin ei tekeminen ihan heti lopu kesken. Modaustyökalut lataa vielä kylkeen, niin voi jatkokehitellä peliä.

Tetrikseen ym. yksitoikkoiseen peliin kyllästyy kyllä jo muutamassa päivässä.

Oma suosikki Grand Theft Autosta on edelleen se aivan ensimmäinen ykkönen, ja sitten muistan ostaneeni niitä lisäosia mikä Britannia 60's 69 ainakin. Siinä määrin olen vanha pieru myös PC-pelien suhteen, pelaanhan nostalgian kaiholla vielä 1980-luvun alkuperäistä Lesiure Suita Larrya, missä on se komentojen antoparsesi hyvin suppealla avainsana-verbi termistöllä.

ihmiseksi kasvun myötä, ja tietoisuuden kasvettua aikuisen mittoihin ja kuitnekin jonkinasteista korkeakoulutusta on tekniinkin saralta ja olen janoinen ottamaan selvää asioista, niin Tetris varmaan jakautuu mielipiteitä riippuen omasta elämänhistoriasta, miten lähestyy siihen ratkaisuun, jolla yrittää selvittää tiensä mahdollisimman pitkälle tai tavoitella omaa lines/score -oma ennätystä tai mudien ennätyksiä, mitä netistä löytyy kyllä haastett tarjoavia yhteisöjä kyllä, joissa jopa yksinäisen suden/erakon tietokoneen määrittelemä aika pitkälle tämä elämä kaikkineen ollut, niin myös vertaistovereita löytyy ja jopa voi käydä keskustelua aiheesta Tetris esim.

Mitä olen selaillut noita lontoon kielisiä Tetris-palstoja, niin joitain vuosia sitten on kuihtuneet niissäkin se keskustelu enimmäkseen, Viimeisin Tetris-variaatio ja osittain myös Tetris Holding Companyn lisenssin alla Tetris peli yhdistettynä, innostuin Nintendo Switch Litellä pelamaan tuota Puyo Puyota, mikä sekään uusi peli, Nintnedolle Sonyn yhteistyön alettua julkistuna tuo ei niin järin vanha 2 Deluxe Edition pelimoduuli, ostin ne molemmat täksi jouluksi, niin järkevin lähde lienee https://puyonexus.com/ -ainakin tuon avoimen wiki-tietosanakirjayhteisön osalta tuohon ratkaisualgoritmeihin liittyen, mitä tulee "Patterns, combo, strategy" -avainsanatermistöön.

Kai sitten olen jo monen mielestä aikani elänyt "vanha" ikäkriisissä ikäloppu kaikkeen ja en tiedä, kuuluuko luontaisesti ihmisen perimädataan ohjelmoituna, että jossain iässä alkaa mieluiten turvauumaan "Totuttuun vanhaan turvallisena" -pitämiin asioihin enemmän, kuin liian nuoren ottmaan yltiöpäisiä harppauksia ymmärtämättä mitään sen ihmeemmin, mihin on takertumassa.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5655
    • Profiili
Kysymykseni siis liittyy kärjistäen seuraavasti: Minkä tai /Mitkä pelit ottaisit (Max 3) mukaan autiolle saarelle, mikäli kone kaapataan tyyliin "Kuubaan", ja selviydyt vapaapudotuksesta autiolle saarelle jäänen eloon.
X-Com Enemy Unknown
Baldurs Gate tai Pillars of Eternity
Tropico 5 tai Settlers 2?

Ei oikein osaa sanoa. Ehkä jotain tuollaista. Tosin kun oikein miettii, niin jälkimmäiset kaksi voisi vaihtaa johonkin shakki simulaattoriin, siinä kun on niin huono, että olisi loputtomasti haastetta  :D

Hmmm..Perinteinen Doom2 voisi olla vaikeimmalla tasolla myös aika loputon haaste, mutta varmaan kävisi tylsäksi aika nopeasti.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 717
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Doom 2 tosiaan säilynyt sieltä 1994/1995 vuodesta omassa elämässänikin siten, että välillä tykkään pelata sitä vielä nykyisinkin.

Se Nightmare taso onko sitä alunperin tarkoituskaan ollut, että ketään selvittää sitä peliä sillä tasolla. Viihdyttävimmän pelikokemuksen saa kuitenkin Ultra Violence -tasolla, ja mitä Ultimate Doom on Doom 1:sen osalta koneellani, mitä Steamista olen ostanut joku vuosi takaperin nuo Doomit, ja ostin Romeron kaupasta sen Sigil Episodin musiikki-ääniraidalla silloin, kun se julkaistiin Doomin syntymäpäivän tienoilla.

Klassikko on klassikko, vaikka aika kuluu pelejä tulee ja niitä menee, mutta Doom säilyy yhä. pitäähän se ihan paikkansa.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)