Kirjoittaja Aihe: Varteenotettavat Liinux jakelut  (Luettu 8372 kertaa)

Manda

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
    • www.unix.fi
Re: Varteenotettavat Liinux jakelut
« Vastaus #20 : 07.09.06 - klo:15.15 »
No käytettävyys on tietty se mikä loppukäyttäjää kiinnostaa, tässä tapauksessa omat vanhemmat on hyvä testi ryhmä :)
Redhat 7.1 (KDE) taitaa vieläkin olla käytössä normaali koneessa ja läppäri on muutaman Fedoran (KDE) kautta nyt Kubuntu käytössä.
Eipä ne huomanneet eroa Fedora -> Kubuntu muutoksessa (paitsi scanneri/printteri yhdistelmä ei lähtenyt toimimaan, ja piti vähän viritää epsonin ajureita paikalle)
Tosin en ymmärrä miksi rpm olis jotenkin erilainen kun dpkg, kumpikin kun tekee kuitenkin saman asian, apt-get vs yum on tietty asia erikseen, ja omasta mielestä yum on vaan yksinkertaisesti huono (vaikka osaakin 32bit ja 64bit paketti hallinnan kunnolla).
Ja eipä sillä lopuksi ole väliä mikä distro alla on kunhan vaan kaikki laitteet toimii, sehän se tärkein ominaisuus on :)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Varteenotettavat Liinux jakelut
« Vastaus #21 : 07.09.06 - klo:16.50 »
Paitsi että ei ole mitään keskitettyy tiedostoo asetuksille, niinku /etc/rc.conf tms.

siis minkälaisille asetuksille?

Järjestelmän kieli, kellon tyyppi ja daemonit esimerkiksi.

Vai onko?



Toisekseen se lataa kaikkee ihan turhaa oletuksena buutissa, mutta aika minor detaljeja.

joo, mutta sehän on juuri sitä aloittelijaystävällisyyttä mitä ihmiset haluavat. ei tarvitse itse ymmärtää mitään, kun kaikki palvelut on jo käynnissä. jos ne eivät olisi, niin foorumeilla olisi kamala lauma nillittämässä siitä, miten laite X ei toimi out-of-the-box tai kuinka missään ei kerrota miten ominaisuus Y saadaan käyntiin.

no, ei tuo minustakaan mikään unelmatilanne ole, mutta sen kanssa on verraten helppo elää, jos tietää mitä tekee. toisaalta jos ei tiedä, niin ko. piirre ei osaa harmittaakaan ;)

Tätä mä yritinkin sanoa. :)

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Varteenotettavat Liinux jakelut
« Vastaus #22 : 07.09.06 - klo:18.56 »
Tuo rc.conf -tyyppinen ratkaisu on kyllä vähän kaksipiippuinen juttu. Itse olen käyttänyt sitä lähinnä Archissa, vaikka Gentootakin olen käyttänyt ja siinä oli minusta samankaltainen systeemi.

Mitä kaikkia asetuksia tässä tiedostossa sitten pitäisi olla, ja mitä pitäisi laittaa eri tiedostoihin? Kaikkea kun ei voi mitenkään laittaa samaan tiedostoon, se muistuttaisi minusta erään tunnetun käyttöjärjestelmän ratkaisua, jossa on kokonaan omat ongelmansa tämän johdosta.

Minusta se, että joka asialle on oma tiedostonsa Ubuntun tyyliin, on ihan hyvä systeemi. Toki samaan asiaan liittyviä tiedostoja voisi yhditellä, mutta minusta on ihan loogista sekin, että joka ohjelmalla ja osasella on omat vipstaakinsa omissa paikoissaan. Tämän hallitseminen tosin vaatii aika syvällistä ymmärrystä käyttöjärjestelmän eri osien tehtävistä ja keskinäisistä suhteista, joten aloittelijaystävällinen tällainen ratkaisu ei ole,
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri