Kyllä kaikki Irfanin tuntevat, windows-aikoinani en saanut sillä sävyjä säädettyä millään, ei sen kirkkaus- ja kontrastisäädöillä mitään tee,
Miten niin ei tee. Toimii upeasti. Taidat muistella jotakin muuta ohjelmaa.
Siis tämä Irfan Skildjanin kuuluisa Irfan View, jonka versio mulla näytti olevan 3.98? Tänään kävin kokeilemassa, siihen oli näköjään ilmestynyt gammasäätö edellisten kokeilujeni jälkeen, se on hyvä. Silti esikatselu on aivan säälittävän pieni, ja liukusäädöt on niin herkkiä, että kun aavistuksen kääntää johonkin suuntaan, niin heti on kuva pilalla. Toisaalta olen varmaan vaan tottunut levelsin helppouteen ja voimaan.
Otan kino- ja digikuvia n. 100 per vuosi ja editoitavia on vain pieni osa näistä. Vanhat kuvat on jo käsitelty. Enpä välittäisi lähteä enää opettelemaan uusia niksejä muutaman kuvan tähden.
ok.
Miten mulla on mielikuva että nuo samat hyödyttömät kontrasti ja kirkkaussäädöt on riesana kaikissa ohjelmissa. Tietty Irfanin tapaa laittaa eri värisäätöjä ja gamma samaan ikkunaan ei kaikkialta löydy.
Melkein tekisi mieli vielä yrittää mainostaa tuota levelsiä. Se säätöikkuna näyttää monimutkaiselta, mutta siinä on vain kolme kolmiota, joita raahaamalla säädetään kirkkautta ja kontrastia. Keskimmäinen harmaa kolmio on irfanistakin tuttu gamma. Mustaa kolmiota raahaamalla säädetään musta mustaksi ja valkoisella kolmiolla saa valkoisen valkoiseksi. Muihin säätöihin ei tarvitse koskea. Jos värejä pitää säätää, voi nuo samat säädöt tehdä eri värikanaville erikseen. (Siis kun irfan-tyylin kontrastisäädöllä sekä musta pää että valkoinen pää säätyvät samalla, levelsillä voi eri päät säätää erikseen tarpeen mukaan.)
Mutta toivottavasti löydät mieleisen ohjelman.
Taidanpa testailla lisää tuota F-spottia. Se kyllä täyttää suurelta osin tarpeeni. Saako sen noutamaan scannerilta / digikamerasta(Irfanviewillä onnistuu), vai onko kuvat ensin ladattava toisella ohjelmalla? No tutkitaan...
F-spotin sävysäätöhän oli oikeastaan käyttökelpoinen, olen yllättynyt. Valikoissa oli joku kamerasta tuonti toiminto, enpä nyt jaksa koplailla kameraani kiinni koneeseen kokeillakseni.
Digikamissa on myös paljon hyvää, ainakin valokuvausharrastajan vinkkelistä.