Yksinkertaisimmillaan asennus on todellakin "seuraava" napin painamista. Jos vähän haluat hifistellä, niin kovalevyn osiointi voisi olla passeli homma. Kun asennusohjelma kysyy, mihin ja miten Ubuntu asennetaan, valitse kohta "osioi itse". Ohje siihen löytyy esim. täältä:
http://www.linux.fi/wiki/Miten_osioisin_kiintolevynTuosta tosin puuttuu mahdollisen EFI-käynnistysosion tarve.
Ubuntu asentaa avoimen lähdekoodin ajurit itse. Jos koneessa on suljetun lähdekoodin ajureita (kuten Nvidian näytönohjaimet), ne löytyvät asennuksen jälkeen kohdasta "Asetukset -> Lisäajurit" (Lubuntu). Kone hakee automaattisesti listan tarjolla olevista ko. laitteeseen sopivista ajureista, joista valitset itsellesi mieleisimmän ja klikkaat "Toteuta muutokset" (tjsp).
Kirjoitan itsekin täysin vihreänä Linux-käyttäjänä, jos puhuin läpiä päähäni, toivottavasti joku pätevämpi korjaa.
Ubuntu vs. Lubuntu, minä valitsin Lubuntun. En tiedä onko itse käyttöjärjestelmä sen nopeampi, mutta Lubuntun työpöytä on sujuvampi ja loogisempi käyttää.