No tuo wikin ohje on minusta aika suoraviivaisesti kyllä kerrottu. Periaatteessa voit kopioida tuon asetustiedoston mihin vaan, koska sehän ohjeissa kutsutaan esiin komentojen välissä.
esimerkkirivi wikistä.
abcde -c /home/$USER/abcde.conf -o mp3 4
Ts. kyllä kotikansioosi se kuuluu. Ei kuitenkaan /home "juureen". Vaan /home/käyttäjänimesi.
Sitä miksi tuolla wikissä on tehty cdt kansio home:n "juureen" on minulle kyllä täysi mysteeri. Taitaa olla niin, että ohjeen tekijällä on ollut cdt niminen käyttäjä. Itse nimittäin muokkaisin tuota aiemman ohjeen output directoryä tyyliin.
OUTPUTDIR="/home/cdt/"
muuttaisin sen esimerkiksi seuraavaksi (tai ihan mihin vain kotikansioon, kunhan se on itselle "järkevässä" paikassa)
OUTPUTDIR="/home/käyttäjänimesitähän/Musiikki/työkansio"
Tietenkin tuollainen hakemistorakenne pitää ensin tehdä, mutta sehän on helppo tehdä ihan Nautiluksella graafisesti tai mkdir komennolla, kun katsoo ohjeessa olevaa käskyä ja käyttää järkeä.
Sinänsä tuolla cdt-kansiolla ei ole merkitystä, mutta minusta tuo ei ole ihan ns. oikeaoppinen tapa. Miksi ei ole? Sattuu nimittäin oikeasti aika hupainen tilanne, nimittäin itselläni yksi Toshiba CDT-sarjan kannettava ja sen Linux käyttäjänimenä on cdt. Täten myös kotikansio on siis muodossa /home/cdt. Jos tuolle valmiille rakenteelle menisin komentamaan tuon ohjeenmukaisen sudo chmod 777 /home/cdt niin kotikansiolle, jossa on tarkoituksella käyttöoikeuksilla suojattuja tiedostoja olisi järjestelmälle täysin avoin. Esimerkiksi toiset käyttäjät voisivat ilman salasanaa tietämättä tuhota koneelta tiedostoja. Huonosti tehdyt skriptit voisi saada koko kotikansion helposti vaikka kokonaan tuhottua. Olettaisin että myös että järjestelmä olisi merkittävästi haavoittuvampi tietoturvauhille myös sen jälkeen, koska olettaisin että esim. kotikansiossa oleviin selaintietoihin voisi helpommin kohdistaa jonkinlaista urkintaa. Tämä viimeisin on sitten ihan mutua, en ole koskaan tutkinut niin tarkkaan selaintietojen tallentamista. Luulen niiden olevan aina käyttäjän kotikansiossa.
*edit*
Selvennykseksi. Tuo ongelma ei koske käytännössä katsoen oikeastaan ketään. Oikeastaan todella ironista, että näemmä itselläni tuo sattuisi kohdalleen. Pitää muistaa laittaa lotto vetään
*edit2*
Piti oikein avata ja tarkistaa kyseinen kone. Ei osuisi sittenkään kohdalle. Olikin laittanut tuon cdt:n konenimen yhteyteen.