Noniin, pari päivää OpenSUSE 10.2 RC2 käyttäjänä. Jos joku etsii Linuxia jossa asiat hoidetaan graafisesti, se on tämä. Admin työkaluja löytyy aivan älyttömästi. Yast2 tuntuu hyvältä peliltä.
Asensin nvidian ajurin, niin se asentu kerralla, mitään tekstitiedostoja ei tarvinut konffata vaan asia hoitu suoraan. Xorg.confissa oli mutokset tapahtunut installerin kautta.
apt-gettiä on vähän ikävä. Tässä pakettienhallinnassa on opettelemista, mutta luulen että se on ihan pätevä kunhan sen oppii. Vähän hidas se on. Tosin apt-getin saa asennettua tähänkin jos haluaa, sen voisi tehdäkkin sitten 10.2 finalin ilmestyttyä.
Fonttiogelmat poistu säädöillä ja fontin vaihdolla. Tulostinta ja äänikorttia ei tunnisttettu suoraan, ne piti käydä konffaamassa erikseen, graafisesti sekin hoitui. Näitä pikkuviilauksia tässä on ollut, mutta täytyy muistaa että ajan RC versiota joten bugeja tietysti on.
Mutta erittäin aloittelijaystävällinen distro tämä on, voin suositella ensikertalaisellekkiin. Komentoriviä ei tarvitse jos sitä ei halua käyttää. Lisäksi projekti on Novellin tukema, joka ei voi olla huono asia. Ja tuo uusi keskustelualuekkin tarjoaa ystävällistä ja nopeaa apua, mä oon pommittanu sitä aika tavalla viimesen 24h aikana
Lisäksi kansainvälinen OpenSUSE yhteisö on todella iso joten apua löytyy. Vielä en palaa Kubuntu käyttäjäksi.
En tiedä, mutta se tarjosi Compiz yms paketteja. Tuleeko ne Susessa oletuksena mukaan?
Kyllä tulee, mutta kun tarkemmin ajattelen tuota päivitettävien pakettien määrää,
ongelman ilmeisesti aiheuttaa se että factory lisätään asennuslähteisiin.
Factory päivittyy joskus jopa pari kertaa viikossa.
Ongelma poistuu kun oS10.2 julkaistaan.
Ei compiz tule oletuksena. Luulen että mulla oli tossa ongelmana se, että käytin ohjelmistoasentajaa enkä päivityskomponenttia tms. Jos ohjelmistoasentajassa valitsee kaikki, niin kyllähän se tilaa vaatii
Noiden GUI on ihan saman näkönen.
Jotain tollasta mä oon sählänny, koska ei tota ongelmaa tässä 'oikeassa' versiossa ole.