Kirjoittaja Aihe: suseLinux 10.1  (Luettu 19961 kertaa)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: suseLinux 10.1
« Vastaus #40 : 02.12.06 - klo:16.32 »
Siis sieltä kirjasinten säätömanagerista. En mä mitään microsoft fontteja kaipaa, bitsream kelpaa ihan hyvin. :) Lähinnä ongelma on fonttien 'suttuisuus'. http://koti.mbnet.fi/oskunoma/fonts.png

Jaa.. Ei nuo minusta niin kovin suttuisilta näytä vaan ihan hyviltä ja luettavilta. :)
KAtso esim ääkkösiä. Niistä puuttuu paloja.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: suseLinux 10.1
« Vastaus #41 : 02.12.06 - klo:18.58 »
Mä taidan kokeilla tota ihan livenä. Katotaans kuinka nopeasti sitä palataan kotidistron käyttäjäksi :D Ubuntuhypetys on jo niin massiivista ja tulee korvista ulos niin vois olla ihan virkistävää kokeilla jotain muuta. OpenSUSEllekin on juuri perustettu suomalainen foorumikin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: suseLinux 10.1
« Vastaus #42 : 02.12.06 - klo:19.02 »
Siis sieltä kirjasinten säätömanagerista. En mä mitään microsoft fontteja kaipaa, bitsream kelpaa ihan hyvin. :) Lähinnä ongelma on fonttien 'suttuisuus'. http://koti.mbnet.fi/oskunoma/fonts.png

Jaa.. Ei nuo minusta niin kovin suttuisilta näytä vaan ihan hyviltä ja luettavilta. :)
KAtso esim ääkkösiä. Niistä puuttuu paloja.

No onhan noissa ää-kirjaimissa vähän sellasta :( , mutta piti ihan tarkemmin tutkia kun ei muuten huomannut. ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: suseLinux 10.1
« Vastaus #43 : 04.12.06 - klo:14.32 »
Noniin, pari päivää OpenSUSE 10.2 RC2 käyttäjänä. Jos joku etsii Linuxia jossa asiat hoidetaan graafisesti, se on tämä. Admin työkaluja löytyy aivan älyttömästi. Yast2 tuntuu hyvältä peliltä.

Asensin nvidian ajurin, niin se asentu kerralla, mitään tekstitiedostoja ei tarvinut konffata vaan asia hoitu suoraan. Xorg.confissa oli mutokset tapahtunut installerin kautta.

apt-gettiä on vähän ikävä. Tässä pakettienhallinnassa on opettelemista, mutta luulen että se on ihan pätevä kunhan sen oppii. Vähän hidas se on. Tosin apt-getin saa asennettua tähänkin jos haluaa, sen voisi tehdäkkin sitten 10.2 finalin ilmestyttyä.

Fonttiogelmat poistu säädöillä ja fontin vaihdolla. Tulostinta ja äänikorttia ei tunnisttettu suoraan, ne piti käydä konffaamassa erikseen, graafisesti sekin hoitui. Näitä pikkuviilauksia tässä on ollut, mutta täytyy muistaa että ajan RC versiota joten bugeja tietysti on.

Mutta erittäin aloittelijaystävällinen distro tämä on, voin suositella ensikertalaisellekkiin. Komentoriviä ei tarvitse jos sitä ei halua käyttää. Lisäksi projekti on Novellin tukema, joka ei voi olla huono asia. Ja tuo uusi keskustelualuekkin tarjoaa ystävällistä ja nopeaa apua, mä oon pommittanu sitä aika tavalla viimesen 24h aikana :D Lisäksi kansainvälinen OpenSUSE yhteisö on todella iso joten apua löytyy. Vielä en palaa Kubuntu käyttäjäksi.  :)

En tiedä, mutta se tarjosi Compiz yms paketteja. Tuleeko ne Susessa oletuksena mukaan?
Kyllä tulee, mutta kun tarkemmin ajattelen tuota päivitettävien pakettien määrää,
ongelman ilmeisesti aiheuttaa se että factory lisätään asennuslähteisiin.
Factory päivittyy joskus jopa pari kertaa viikossa.

Ongelma poistuu kun oS10.2 julkaistaan.
Ei compiz tule oletuksena. Luulen että mulla oli tossa ongelmana se, että käytin ohjelmistoasentajaa enkä päivityskomponenttia tms. Jos ohjelmistoasentajassa valitsee kaikki, niin kyllähän se tilaa vaatii ;D Noiden GUI on ihan saman näkönen.

Jotain tollasta mä oon sählänny, koska ei tota ongelmaa tässä 'oikeassa' versiossa ole.
« Viimeksi muokattu: 04.12.06 - klo:15.31 kirjoittanut Owdy »

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Re: suseLinux 10.1
« Vastaus #44 : 06.12.06 - klo:13.10 »
Tiedän että kohderyhmä tällä keskustelualueella ei varmasti ole otollisin,
mutta mainostan kuitenkin tähän väliin taas tuota openSUSEa suomeksi keskustelualuetta.

Kannattaa rekisteröityä tänään (6.12) Jos haluaa olla mukana Novell Finlandin lahjoittaman tuotepaketin arvonnassa.

ceoran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: suseLinux 10.1
« Vastaus #45 : 10.12.06 - klo:14.54 »
En ole ikinä ollut KDE-fani, mutta OpenSuse 10.2:sessa se on kyllä hyvin toimivan oloinen ja nopea, voisin jopa sanoa selkeä, näin Gnome-käyttäjän näkökulmasta ;)

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Re: suseLinux 10.1
« Vastaus #46 : 17.12.06 - klo:14.15 »
Itse tänään testasin 10.2:sta, mutta, se testi kesti puoli tuntia, ja sitten vaihtui mandrivaan. Syy on se, että ei osannut kuin näyttää 1024x768 ja joku tosi suttunen kuva, kun ei tää Acerin 19" osaa tommotteita kunnolla näyttää. Sitten oli semmonen kompastuskivi, että se oli muutenkin jotenkin hieman tahmee tai jotain. Ja näyttistä se ei tunnistanut :/
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B