Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja sen viemä tila kovalevyltä.paljonko teillä on mennyt tilaa?  (Luettu 9393 kertaa)

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Pöytäkone, jossa lucid, 64-bittinen ja gnome
Koodia: [Valitse]
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda10            6,5G  5,1G  1,5G  78% /
/dev/sda7             312G  305G  6,6G  98% /home

Hieman erilailla osioitu lucid, 64-bittinen palvelinversio
Koodia: [Valitse]
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sde5             4,0G  1,2G  2,9G  29% /
/dev/sde1              96M   50M   46M  52% /boot
/dev/sde10            201G  152G   50G  76% /home
/dev/sde6             4,0G  263M  3,8G   7% /var
/dev/sde8             257M   16M  241M   7% /var/log
/dev/sde9              20G  2,8G   18G  14% /var/www
Laitoin /var osion 4-gigaiseksi, kun ajattelin sinne kertyvän kaikenlaista tauhkaa, mutta aika vähällä näyttää pärjäävän. Eipä tietysti ole paljon ohjelmiakaan. Pöytäkoneessa se vie kolme kertaa enemmän.

Läppäri, oneiric, 32, xubuntu 
Koodia: [Valitse]
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1             4,7G  3,9G  845M  83% /
/dev/sda2             9,7G  6,6G  3,1G  69% /home

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Aika paljon on teillä juuriosiossa dataa. Kun minun tämä miniläppäri on tehty SSD muistilla, jossa on vielä muutaman vuoden takaista tekniikkaa, hidasta ja kuluvaa, on täytynyt vähän pitää huolta sen tilan riittävyydestä. Siksi käytössä on vai 2,5 GiB:

$ df -h
Tiedostojärjestelmä            Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sda1             3,7G  2,5G  1,1G  71% /

Kyllä tässä koneessa (10.04) on kaikki tarvittavat sovellukset Openofficea ja gimpiä ja vaikka mitä. Vain pelit puuttuvat kokonaan, kun en pelaile.

SSD on rakennettu siten, että 4 GB (3,7 GiB Kauppias myy gigatavuja, mutta kone syö gibitavuja.) muisti on emolevylle juotettu kohtalaisen nopea, ja vaihdettava (kantaan asennettu) 16 GB muisti on hiukan hitaampi. Joten edelliseen on järkevää osioida /juuriosio ja jälkimmäiseen /home osio ja swap osio.

Tuosta syystä on ollut tarpeen vähän huolehtia, että ei tule liikaa dataa / osioon, jotta päivitykset mahtuvat "kääntämään kylkeään".

Siivouksen olen tehnyt rutiininomaisesti aina päivitysten ja asennusten ja poistojen jälkeen päätteeltä:

Koodia: [Valitse]
sudo aptitude clean
Jos olen jotain sovelluksia poistanut tarpeettomana olen puhdistanut orpopaketit pois sovelluksella: Remove Orphaned Packages.

Jos on tullut uusi kernel olen parin päivän päästä poistanut vanhan (jotta olisi varmaa, että uusi toimii) Synapticilla laittamalla halusanaksi Linux ja hakuehdoksi asennetut ja huolellisesti tarkastanut kernelin numeron perusteella, että en poista nykyistä. Kernelin numeron näkee päätteellä:

Koodia: [Valitse]
uname -r
Joidenkin käsitysten mukaan nykyinen ja edellinen kerneli pitäisi pitää levyllä, mutta minä pidän vain tuon käytössä olevan. Poistan ne Linux headers ja Linux image paketit, joissa on vanhempi (pienempi) numero. Ja lopuksi siivoan clean komennolla Aptitudella.

Oma osansa / osion pieneen tilankäyttöön voi olla sillä, että SSD muistin kulumisen vähentämiseksi (johon uudemmilla ei kai ole tarvetta) olen siirtänyt tilapäistiedostojen kirjoittamisen RAM:ille (koska nyky koneissa RAM:ia riittää). Myös swap osio on /home osiolla, koska sen nopeudella ei ole merkitystä. Sehän on vain lepotilaa varten.

Toisen koneen (11.10) käkikelloajan pyörivään magneettilevyyn, vai mitä ne nyt ovatkaan, mahtuu puoli teraa, joten siihen varasin 20 GB / osiolle ja loput /home osioksi ( ja onhan siellä Windovs 7 jossain nurkassa, taita olla 20-30 GB). Koska siihen olen asentanut useita työpöytäympäristöjä unity, gnome, xfce, kde, sen / osiossa on käytettynä 5,5 GiB.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo