Kirjoittaja Aihe: Error loading operating system  (Luettu 12195 kertaa)

Ksta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Error loading operating system
« Vastaus #20 : 06.06.06 - klo:16.56 »
Tämmöstä tulee TestDiskillä.. mitä pitäs tehdä

http://skeezu.net/~miika/tammosta.jpg

Vinski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Hipit ei valehtele !
    • Profiili
    • Pelivoimala
Re: Error loading operating system
« Vastaus #21 : 06.06.06 - klo:20.32 »
Polttelen tässä juuri tärkeitä tiedostoja cd:lle, jonka jälkeen me formatoimme kaiken, mutta jätämme Windowsin tähän vielä.

Eli pian minä olen sitten Linux-käyttäjä. :)
Ubuntu <3

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Error loading operating system
« Vastaus #22 : 06.06.06 - klo:21.03 »
Polttelen tässä juuri tärkeitä tiedostoja cd:lle, jonka jälkeen me formatoimme kaiken, mutta jätämme Windowsin tähän vielä.

Eli pian minä olen sitten Linux-käyttäjä. :)

Hyvä homma että riittää kärsivällisyyttäkin, kun sitä yleensä kumminkin tarvitaan kun linux ei ole samanlainen kuin windows.
Sulla oli mennyt varmaan osiotaulu jotenkin sekaisin tosta levystä kun se valitteli kaikenlaista? kannattaa varmaan poistaa kaikki osiotkin ensin ja sitten tehdä ne uudelleen.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Ksta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Error loading operating system
« Vastaus #23 : 06.06.06 - klo:22.04 »
Joo näin se vinski tekee.. mut onnistuuko silleen ku vinski haluaa jättää windowsin vielä tohon rinnalle jos tarttee joidenki ohjelmien kans viel ja sille pelkästään c: aseman... eli niiden e: ja d: asemien tilat saa jättää suoraan linuxia varten.

Niin miten sen kannattais tehdä? Jättää hda1 osio ja alustaa muut siinä Dapperin asennuksessa.. vai miten sen Dapperin saa käyttämään ne d: ja e: (NTFS osiot) ja + sit vielä ne osiot mitkä on ext3 eli linux muodossa näiden epäonnistuneiden asennusten jälkeen (eli taitaa olla 2 linux osiota ja 2 swappia)..

Vai kannatasko ihan suoraa formatoida koko kone ja laittaa eka windwos ja sitte linux.. vai mitenkä suosittelisitte jos tehtäisiin siis silleen että Windowsille  9GB C: asema ja loppu tila kovosta Ubuntulle.  SE vaan että vinski ei löydä windowsin asennus cd:tä, niin voisko se onnistua asentamatta windowsia uudelleen.. ?

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Error loading operating system
« Vastaus #24 : 06.06.06 - klo:22.41 »
Joo näin se vinski tekee.. mut onnistuuko silleen ku vinski haluaa jättää windowsin vielä tohon rinnalle jos tarttee joidenki ohjelmien kans viel ja sille pelkästään c: aseman... eli niiden e: ja d: asemien tilat saa jättää suoraan linuxia varten.

Niin miten sen kannattais tehdä? Jättää hda1 osio ja alustaa muut siinä Dapperin asennuksessa.. vai miten sen Dapperin saa käyttämään ne d: ja e: (NTFS osiot) ja + sit vielä ne osiot mitkä on ext3 eli linux muodossa näiden epäonnistuneiden asennusten jälkeen (eli taitaa olla 2 linux osiota ja 2 swappia)..

Vai kannatasko ihan suoraa formatoida koko kone ja laittaa eka windwos ja sitte linux.. vai mitenkä suosittelisitte jos tehtäisiin siis silleen että Windowsille  9GB C: asema ja loppu tila kovosta Ubuntulle.  SE vaan että vinski ei löydä windowsin asennus cd:tä, niin voisko se onnistua asentamatta windowsia uudelleen.. ?

No jos se windows vaan jotenkin toimii niin sitten pitäisi onnistua. Ja tuon kovalevyn kanssa kannattaa tehdä niin että poistaa sieltä kaikki muut osiot paitsi ton windows (C:) osio (jos se nyt on halutun kokoinen ennestään jo, eli ettei tarvi ruveta tuota C:tä enää pienentämään), kun osiot on poistettu niin tekee sitten uudet tarvittavat osiot linuxille (miten ne sitten haluaakin mutta suosittelen että / osio, /home osio ja swap, ainakin tollaiset kannattaa tehdä).
Eli jollei siihen C: osioon (hda1 ilmeisesti tässä tapauksessa) koske millään tapaa niin windowsin pitäisi kyllä pysyä siellä.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Ksta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Error loading operating system
« Vastaus #25 : 06.06.06 - klo:23.01 »
Selvä homma! Miten tuo osioiden poisto + sen  home osion & swapin teko sitte kannattaa tehä? Onnistuuko hyvin suoraan tossa Dapperin asennuksessa, vai kannattaako tehä jollain erityisellä softalla?

Vinski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Hipit ei valehtele !
    • Profiili
    • Pelivoimala
Re: Error loading operating system
« Vastaus #26 : 06.06.06 - klo:23.12 »
Iso tack kaikille avuista. Nyt Nero polttaa kovaa vauhtia Ubuntu Dapperia cd:lle ja pian pääsen asentelemaan.

Täytyy sanoa, että jos nyt ei tämä onnistu niin mörökölli minut vieköön prkl. :D
Ubuntu <3

Vinski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Hipit ei valehtele !
    • Profiili
    • Pelivoimala
Re: Error loading operating system
« Vastaus #27 : 07.06.06 - klo:02.04 »
JIIHAA!

Toivottakaapa minut tervetulleeksi Linuxin maailmaan. Asennus sujui täysin onnistuneesti ja winukkakin näyttäisi olevan vielä tallella. Nyt vain säädetään perusjutut kuntoon ja sitten voikin chillailla linuxin parissa.. :)

Kiitokset kaikille täällä ja erityisesti Miikalle, joka on auttanut minua helvetillisesti! Kiitos!!!!
Ubuntu <3

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Error loading operating system
« Vastaus #28 : 08.06.06 - klo:20.34 »
JIIHAA!

Toivottakaapa minut tervetulleeksi Linuxin maailmaan. Asennus sujui täysin onnistuneesti ja winukkakin näyttäisi olevan vielä tallella. Nyt vain säädetään perusjutut kuntoon ja sitten voikin chillailla linuxin parissa.. :)

Kiitokset kaikille täällä ja erityisesti Miikalle, joka on auttanut minua helvetillisesti! Kiitos!!!!

Hyvä homma että sait toimimaan. Sitten vain sitkeästi opettelemaan pelottomasti linuxin saloja, kun ne sieltä rupeaa aukeamaan niin ei paljon tule billiä ikävä :)
Itselläni on ollut viime syksystä asti pelkästään ubuntu koneella ja sain emännänkin aika helposti hylkäämään windowssin.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Vinski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Hipit ei valehtele !
    • Profiili
    • Pelivoimala
Re: Error loading operating system
« Vastaus #29 : 25.06.06 - klo:20.29 »
Valitettavaa, mutta pakko kertoa teille, että en ole ollut kertaakaan Ubuntulla niiden muutaman päivän asennuksen jälkeen (paitsi nyt olen..). Syynä tähän on se, että minut on luotu Windowsin kanssa yhteen ja en voi luopua siitä millään.

Nyt olisi kuitenkin yksi asia joka ketuttaa.. Mulla on winukalla vain 9gb tilaa ja eihän se mulle TODELLAKAAn riitä. Eli kaikki muu tila 70gt (tjsp.) on tässä Linuxilla, niinku turhana. Että oisko jotenki mahdollista saada winukalle enemmän tilaa ja Linuxille vähemmän.

Älkää peljätkö, kyl mä aina joskus käväsen tällä Linuxillakin, mutta kun en saanut photoshoppia, dreamweaveria ym. ym. toimimaan, niin kyllä mie vaan tolla wIndowsilla vieläkin oleskelen, ei voi mittää.

Kiitos jo etukätee avusta ja vastauksista. :}
Ubuntu <3

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Error loading operating system
« Vastaus #30 : 26.06.06 - klo:00.35 »
Jos kyse on pöytäkoneesta, on helpointa ostaa kovalevy entisen rinnalle. Kannettavan kanssa harkintaan tulee osioinnin muutos, tai ulkoinen tallennus-systeemi.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Vinski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
  • Hipit ei valehtele !
    • Profiili
    • Pelivoimala
Re: Error loading operating system
« Vastaus #31 : 26.06.06 - klo:11.38 »
Jos kyse on pöytäkoneesta, on helpointa ostaa kovalevy entisen rinnalle. Kannettavan kanssa harkintaan tulee osioinnin muutos, tai ulkoinen tallennus-systeemi.

ööh, ihan pöytäkone on, mutta minun tietääkseni on mahdollista jollain osiointi-ohjelmalla saada lisää tilaa windowsille?

Ubuntu <3

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Error loading operating system
« Vastaus #32 : 26.06.06 - klo:21.31 »
Jos kyse on pöytäkoneesta, on helpointa ostaa kovalevy entisen rinnalle. Kannettavan kanssa harkintaan tulee osioinnin muutos, tai ulkoinen tallennus-systeemi.

ööh, ihan pöytäkone on, mutta minun tietääkseni on mahdollista jollain osiointi-ohjelmalla saada lisää tilaa windowsille?

Riippuu paljon kuinka olet osioinut levysi, jos sulla on esim joku 50gb osio /files/ tms niin sen saa helposti esim kokonaan poistettua ja tehtyä siitä windows osio. Toinen vaihtoehto on että käynnistät linuxin livecd;llä ja gparted/qparted tms ohjelmalla pienennät jonkun linux osion kokoa. HUOMAA ETTÄ PIENENNYKSESSÄ VOI KAIKKI TIEDOSTOT MENNÄ, eli ota ihmeessä varmuuskopiot ennen!

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle