OK, tämä selvensi ... mutta muuttui vielä vaikeammaksi koska sinulla on vielä päivitystilannekin päällä
... mutta yritetään.
Bootti-asennus CD:ltä
Oletan, että puhut nyt 10.04:n asennus-CD:ltä boottaamisesta (koska en keksi miksi tästä muutoin edes puhuttaisiin). Ei siinä boottaamisessa kysellä mitään salasanoja. Jos kuitenkin saat tämän valinnan "kokeile asentamatta", niin enpä heti tiedä mitä tässä oikein edes tapahtuu ... pitäisi nähdä ... ehkäpä lähtee tekemään automaattisesti uutta boottia, joka tapahtuukin sitten kovalevyltä.
Sinulla ei siis ole oikeaa live-CD-tilannetta päällä missään vaiheessa. Siihen on kaksi mahdollisuutta (kun sinänsä pääset sillä jo alkuun, muutoin olisi syytä epäillä muuta häikkää):
- CD-yksikkö ei toimi 10.04:ssa oikein (kuulemma mahdollista vaikka muualla toimisikin, minun CD-yksikköni kyllä toimivat)
- levy on viallinen
Koska olet sen imuroinut oletettavasti nettitikulla, niin jälkimmäinen on helposti mahdollista. Onko sen ISO-imagen koko varmasti oikea, jotain 698 MB? Jos on pienempi, niin ei varmasti toimi (loppuun asti).
Asentaminen / päivittäminen
Olen itse asentanut 7.10 versiosta ylöspäin päivityksiä ilman ongelmia useilla koneilla. Näillä sivuilla on kuitenkin raportoitu usein, että päivityksissä voi tulla ongelma. Ratkaisuna näihin on puhdas asennus. Sinun ongelmasi netin suhteen näyttävät tällaisilta, tosin voi niihin joku tietävämpi keksiäkin jotakin. Jos teet puhtaan asennuksen, niin:
- ota kaikki talteen (/homesta oleelliset, konfiguraatiot ylös jos vaikeita muistaa jne)
- tee uusi asennus asennus-levyltä (sehän ei sinulla ehkä nyt toiminut, joten joudut tekemään sen ensin)
- tai tee kokonaan uudelle kovalevylle ja jätä vanha talteen (näin minä teen useimmiten)
Mahdollisesti tämä "kirjaudu ilman salasanaa" on aiheuttanut jonkun sekamelskan, mahdollisesti joku ihan joku muu juttu - en tiedä siitä, koska minulla ei ole kokemusta sen käytöstä. Suosittelen kuitenkin että käytät käyttäjätunnusta ja salasanaa, koska muutoin käsittääkseni ohitat tämän Ubuntun yksinkertaisen mutta hyvän menetelmän estää vieraiden ohjelmien asennuksen koneelle ilman että hyväksyt niitä salasanallasi. Kannattaa tehdä aina kaksi käyttäjätunnusta, joista toisellakin on admin -oikeudet ... jos sille ensimmäiselle sattuisi jotakin niin et pääse enää sisälle.
Ehkä näillä pääset eteenpäin?