Kirjoittaja Aihe: Kehitys mennyt taaksepäin??? (RATKAISTU)  (Luettu 13115 kertaa)

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #20 : 23.02.10 - klo:19.55 »

[/quote]
Kokeiluun ja varsinkin opetteluun kuuluu virheilmoitusten lukeminen, sekä ongelmien ratkaiseminen hakua käyttämällä.
Laita tämän foorumin hakuun tuo saamasi virheilmoitus (osakin siitä riittää) ja saat sivukaupalla ratkaisuja.
[/quote]


Kokeilin hakua

Kokeilin hakua, ja löysinkin hyvin paljon juttuja vastaavista virheilmoituksista. Keskusteluissa esitetyillä komennoilla en saanut konettani ojennukseen, vaan koneeni ilmoitti, että on liikaa virheitä. Ilmeisesti ainoa konsti on asentaa käyttöjärjestelmä kokonaan uudestaan.

Kokeilin seuraavaksi ubuntu 9.10 versiota 866 MHz:n P3 koneeseen, jossa on 512 MB muistia. Laitoin koneeseen toisen 40 GB:n kovalevyn, joten asennustilaa ubuntulle tuli riittävästi. Vanha Windows ME sai siis jäädä rauhassa vanhalle kovalevylle (40 GB). Asennus sujui ongelmitta, ja kone toimii nyt hyvin. Sekä Windows ME että ubuntu 9.10 toimivat aivan moitteettomasti.

Taisi se minun vanhin kokeilukoneeni olla vähän liian kesy näihin ubuntu-hommiin. Nyt ainakin tiedän sen, että ei se ubuntukaan ihan historiallisissa koneissa pyöri. Vasta kantapään kautta se oppi näköjään menee perille.


PS. Tämä viesti on kirjoitettu ubuntu-tietokoneella. Toivottavasti kaikki saavat tekstistäni selvää.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #21 : 23.02.10 - klo:21.38 »
Taisi se minun vanhin kokeilukoneeni olla vähän liian kesy näihin ubuntu-hommiin. Nyt ainakin tiedän sen, että ei se ubuntukaan ihan historiallisissa koneissa pyöri. Vasta kantapään kautta se oppi näköjään menee perille.
Kaikki on suhteellista.  Vanhin käytössä oleva koneeni (300MHz&256Mbram) on vuodelta 1998 ja pyörittää Ubuntua 8.04 ihan perus-Gnome työpöydällä. Sen käyttäjä käy weppisivuilla, käyttää sähköpostia ja kirjoittaa. HD-flashia sillä on turha yrittää pyörittää, mutta aikuisten perushommiin se riittää. Isänikin on täysin tyytyväinen 1999-mallisensa(450MHz&768MBram) Ubuntu 8.04:n vauhtiin. Vaikka välillä olen kysynyt tarvitseeko hän puhdikkaampaa konetta, en ole toimeksiantoa saanut. ;D Olen pitäytynyt noissa koneissa perus-Ubuntussa täyden palvelutarjonnan ja helpon ylläpidettävyyden takia. Ne koneet saavat puksutta Hardyllä toistaiseksi, sillä uudempien Ubuntujen kanssa joutuu käsitöihin niiden vanhojen putkinäyttöjen konffauksen kanssa. Myös cut-off year2000 häiritsee niiden päivitystä ATM/ACPI-ristiriita myös aiheuttaa lisätöitä.

Mutta siis vanhoilla koneillakin pärjää, jos vähän viitsii askarrella asennusvaiheessa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #22 : 23.02.10 - klo:21.47 »
Joo mullakin toimii hyvin tällaisessa koneessa, periaatteessa ihan heittämällä: tupla Celeron 466 MHz (siis Pentium II:ta halvempi vaihtoehto).

Tosin näyttö siinä on 15" LCD. Näytönohjain taisi olla joku Voodoo-kortti, varhaisia pelikortteja. Tosi hidas se kuitenkin on tupla-prosessorista huolimatta, mutta sinänsä toimii ilman ongelmia.

Ei se Ubuntun graafinen ympäristö ole tarkoitettu oikeasti ihan hitaisiin koneisiin. Sinänsä sääli, että ensi kokemukset ovat useilla, minullakin, tosi hitailla koneilla.

ilu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 384
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #23 : 26.02.10 - klo:12.40 »
Taisi se minun vanhin kokeilukoneeni olla vähän liian kesy näihin ubuntu-hommiin. Nyt ainakin tiedän sen, että ei se ubuntukaan ihan historiallisissa koneissa pyöri. Vasta kantapään kautta se oppi näköjään menee perille.
Kaikki on suhteellista.  Vanhin käytössä oleva koneeni (300MHz&256Mbram) on vuodelta 1998 ja pyörittää Ubuntua 8.04 ihan perus-Gnome työpöydällä. Sen käyttäjä käy weppisivuilla, käyttää sähköpostia ja kirjoittaa. HD-flashia sillä on turha yrittää pyörittää, mutta aikuisten perushommiin se riittää. Isänikin on täysin tyytyväinen 1999-mallisensa(450MHz&768MBram) Ubuntu 8.04:n vauhtiin. Vaikka välillä olen kysynyt tarvitseeko hän puhdikkaampaa konetta, en ole toimeksiantoa saanut. ;D Olen pitäytynyt noissa koneissa perus-Ubuntussa täyden palvelutarjonnan ja helpon ylläpidettävyyden takia. Ne koneet saavat puksutta Hardyllä toistaiseksi, sillä uudempien Ubuntujen kanssa joutuu käsitöihin niiden vanhojen putkinäyttöjen konffauksen kanssa. Myös cut-off year2000 häiritsee niiden päivitystä ATM/ACPI-ristiriita myös aiheuttaa lisätöitä.

Mutta siis vanhoilla koneillakin pärjää, jos vähän viitsii askarrella asennusvaiheessa.

T:Jallu59

Mitenköhän mä saisin askarreltua ubuntun 9.10 ja ehkäpä myös 10.04 tohon mun "vanhaan" koneeseen, emolevy asus P4B, prossu 1,6GHz, 1Gt muistia, nvidia ym.
9.04 vielä toimii, mutta 9.10 ei olisko syy GRUB2....asenneus menee ihan ok siihen asti kun pitää järjestelmä käynnistää ensimmäisen kerran näytölle tulee GRUB_ eikä mitään muuta siihen jää.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #24 : 28.02.10 - klo:14.38 »
Syksyllä 2008 kokeilin UBUNTU 8.10 järjestelmää koneella suoraan asennuslevyltä, mutta en kuitenkaan asentanut sitä. Mielestäni järjestelmä vaikutti melko valmiilta, ja kaikki toimi ihan odotetulla tavalla.

Koska Windowsin viruksia on taas entistä enemmän liikkeellä,  olen uudelleen harkinnut UBUNTUN asentamista koneeseeni. Latasin netistä uusimman 9.10 version ja poltin siitä asennuslevyn. Kokeiltuani uutta 9.10 versiota totesin, että kehitys on mennyt taaksepäin. 9.10 versio on täysin keskeneräinen. Ainakaan minun koneessani näyttö ei toimi olenkaan normaalisti, sillä havaitsin lyhyen ajan sisällä seuraavat häiriöt:

- Näytönsäästäjä ei toimi, vaan näyttö menee kokonaan mustaksi

- Open Office-ohjelmien ikkunoita ei voi laittaa täysleveiksi, koska näyttö menee silloin mustaksi. Jos ikkunan laittaa yli ¾ osaa näytön leveydestä, niin silloin ikkuna menee mustaksi.

- File Browser-ikkunan voi laittaa koko näytön levyiseksi, mutta jos esimerkiksi klikkaan sitten jonkun valokuvan auki, niin sitä ei voikaan katsella täysleveällä näytöllä, sillä ikkuna menee heti mustaksi.

- FireFox-selainta ei voi myöskään katsella täysleveällä näytöllä, sillä ikkuna menee silloin mustaksi???

Muuten 9.10 versio näyttäisi toimivan normaalisti, mutta mistä mahtavat johtua näytössä olevat viat? Mikä asetus on pielessä, koska monia ikkunoita ei voida asettaa täysleveäksi? Ovatko muut huomanneet samanlaisia vaikeuksia 9.10 version kanssa?

Tietokoneeni  (HP) on 2.6 MHz  P4, jossa on 1 Giga muistia ja 350 Gigan kovalevy. Näyttönä on 22 tuuman LG, jossa on HDMI-liitäntä.  UBUNTU tunnistaa näytön oikein ja säätää resoluutioksi 1680 x 1050, joten sillä on tieto siitä, että leveitäkin ikkunoita mahtuu näytölle.


Nyt kysyn viisailta UBUBTU-asiantuntijoilta:

- Johtuvatko näytössä olevat ongelmat siitä, että operoin suoraan asennuslevyltä, ja poistuvatko ongelmat, jos asennan UBUBTU 9.10  koneeseen?

- UBUNTU 8.10 toimi tänäänkin  asennuslevyltä kokeiltaessa ihan hyvin, ja se varmasti asennettunakin toimisi. Onko tässä vanhassa versiossa paljon sellaisia puutteita, että sitä ei enää nykyisin kannata asentaa? Mielestäni versio 8.10 vaikuttaa jotenkin valmiimmalta kuin 9.10 versio.

- Miten 9.10 version näyttöongelmat voidaan yksinkertaisesti korjata?




TAAS PÄÄTÄ SEINÄÄN!!

Taidan jatkuvasti lyödä päätä seinään tämän UBUBTUN kanssa!! Koska versio 9.10 vaikutti aiemmin mainituista ikkunaongelmistaan huolimatta mukavalta, niin asensin sen 2.6 MHz:n P4 koneeseeni, jossa on 1 GB muistia. Kovalevyllä ubuntulla on oma 47 GB:n osio, joten asennuksia ja poistoja on turvallista harjoitella.

Asennus sujui ongelmitta, mutta toiminnassa on vielä virittämistä. Ikkunoita ei vieläkään saa täysleveiksi 1680 x 1050 näytöllä, vaan täydellä leveydellä ikunat menevät mustiksi. Asennuksen jälkeen päivitin kaikki korjauspaketit, mutta sama ongelma jatkuu edelleen.


Rytmilaatikko CD-soitin soittaa levyjä ihan mukavasti, mutta joskus levyä ei saa ollenkaan pois CD/DVD-asemasta, vaan tulee seuraava virheilmoitus:

Sijaintia "cdda://sr0/" ei voi avata   
Lapsiprosessin ”sound-juicer” käynnistäminen epäonnistui (Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)


Kun laitoin CD-levyn asemaan ja tarkastelin tilannetta Palmipset levytyökalulla, niin kone herjaa:

572 MB/546MiB/572 06640 tavua
Ei tunnistettu
SMART ei ole saatavilla
/DEV/SR0


Tietokoneella ei voi katsella ollenkaan DVD-levyjä, vaan heti tulee seuraava virheilomoitus:

DVD-levyn ongelma:
Tapahtui virhe
Protokollalle "dvd" ei ole määritelty URI-käsittelijää.


Kun laitan DVD-levyn asemaan ja tarkastelen tilannetta Palmipset levytyökalulla, niin kone herjaa:

4,4 GB/4,1 GiB/4434427904 tavua
Osioimaton media
SMART ei ole saatavilla
/dev/sr0


Sekä CD- että DVD-levyjen tapauksessa kone herjaa jotain SMART-ohjelman puuttumisesta. Mistä ja miten tämä SMART-ohjelma ladataan? Jos ohjelma on CD- ja DVD-soittimien  toiminnan kannalta näin ratkaisevan tärkeä, niin miksi se ei ole itse asennuslevyllä, eikä se tule myöskään päivityspakettien mukana. Voisivatko viisaat ubuntu-asiantuntijat antaa minulle vastauksen näihin kysymyksiin?




Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #25 : 28.02.10 - klo:15.47 »
...
 niin asensin sen 2.6 MHz:n P4 koneeseeni, jossa on 1 GB muistia
...

Jos minulta kysytään ... ja taisit kysyäkin kun avoimelle forumille kirjoitit, jossa sana on niin sanotusti vapaa, niin:

Mitäs asensit. Ubuntu Live-CD:llä voi toimivuuden kokeilla ennen asennusta. "Miksi kaikki aina" jättää tämän tekemättä vaikka tällainen ainutlaatuisen hieno mahdollisuus on olemassa?

Mitä tulee DVD:n soittoon, niin käytä kunnollista ohjelmaa. Esim. VLC on sellainen, muista en tiedä. Sen olen huomannut että oletus Totem ei ole sellainen.

CD:n soitosta - no, laajempi kysymys - kuka sellaista enää tekee? Rippaa MP3:ksi ja FLACiksi, paljon parempi tapa hallita musiikkikirjastoja. Jos käytät FLACia, niin äänenlaatu on identtinen CD:n kanssa.

Nämä olivat vain mielipiteitä - joku osaa varmaan neuvoa paremmin miten viat korjataan. Itse valitsen mieluummin suoraan sellaisen version, ohjelman tai työnkulun joka toimii. Yleensä se mitä ensin ajattelee tekevänsä ei ole edes paras tapa.

Storck

  • Vieras
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #26 : 28.02.10 - klo:16.03 »

Mitäs asensit. Ubuntu Live-CD:llä voi toimivuuden kokeilla ennen asennusta. "Miksi kaikki aina" jättää tämän tekemättä vaikka tällainen ainutlaatuisen hieno mahdollisuus on olemassa?


Aina ei ole apua live-ominaisuudestakaan. Jotkin koneet pyörittää livenä ihan mainiosti ja asennuksen jälkeen kun kone on ilman livelevyä saattaa jotkin piirit tökkiä pahasti.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #27 : 28.02.10 - klo:16.41 »
...
 niin asensin sen 2.6 MHz:n P4 koneeseeni, jossa on 1 GB muistia
...

Jos minulta kysytään ... ja taisit kysyäkin kun avoimelle forumille kirjoitit, jossa sana on niin sanotusti vapaa, niin:

Mitäs asensit. Ubuntu Live-CD:llä voi toimivuuden kokeilla ennen asennusta. "Miksi kaikki aina" jättää tämän tekemättä vaikka tällainen ainutlaatuisen hieno mahdollisuus on olemassa?

Mitä tulee DVD:n soittoon, niin käytä kunnollista ohjelmaa. Esim. VLC on sellainen, muista en tiedä. Sen olen huomannut että oletus Totem ei ole sellainen.

CD:n soitosta - no, laajempi kysymys - kuka sellaista enää tekee? Rippaa MP3:ksi ja FLACiksi, paljon parempi tapa hallita musiikkikirjastoja. Jos käytät FLACia, niin äänenlaatu on identtinen CD:n kanssa.

Nämä olivat vain mielipiteitä - joku osaa varmaan neuvoa paremmin miten viat korjataan. Itse valitsen mieluummin suoraan sellaisen version, ohjelman tai työnkulun joka toimii. Yleensä se mitä ensin ajattelee tekevänsä ei ole edes paras tapa.



Kokeiltu on!

Kyllähän minä kokeilin ajaa ubuntu 9.10-versiota suoraan asennuslevyltä ennen asentamista ja havaitsin silloin näytön virhetoiminnon. Asensin sen kuitenkin koneeseeni, sillä arvelin vian korjaantuvan uusien päivityspakettien myötä. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Mitään katastrofia tässä jutussa ei ole, sillä saanhan minä toimimattoman käyttöjärjestelmän poistettua. Kovalevyllä on vapaa 47 GB:n osio näitä ubuntu-kokeiluja varten, joten varsinaista ongelmaa ei ole, sillä minulla on muitakin toimivia koneita. Suoritan näitä kokeiluja ihan mielenkiinnon vuoksi, sillä onhan eläkeikäisilläkin vielä lupa kokeilla uusia asioita.

Lähipiirissäni ei kukaan ole kiinnostunut mistään musiikkikirjastoista, sillä kaikki tuttavanikin ovat jo eläkeiässä. Siksi minua ja tuttaviani kiinnostaakin vain tietokoneen käyttö hyllyssä olevien tavallisten CD-levyjen soittamiseen helpolla tavalla.

Kyllähän minäkin haluan sellaisen käyttöjärjestelmän ja sellaisen  työkalut, jotka toimivat moitteettomasti. Vaikka en ole mikään nörtti, niin siltikin minulla on sellainen tunne, että ilmoittamani toimintahäiriöt ovat suhteellisen helposti korjattavissa, jos vain on riittävästi tietoa. Juuri siksi esitinkin ongelmani viisaille ubuntu-asiantuntijoille.







Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #28 : 28.02.10 - klo:16.49 »
Ok. Hyvä että kyseessä oli vain kokeilu. Ja olet oikeassa, että olisihan tämä näyttöongelma voinut poistuakin. Samoin jossakin vanhemmassa versiossa voisi toimia suoraankin - mutta paremmat asiantuntija osannevat sanoa tarkemmin. Itse kokeilisin vanhempia versioita suoraan ja asentaisin sen joka toimii.

Toivottavasti edes se tärppi, että joku muu ohjelma, esim. VLC, voisi näitä levyjä soittaakin, auttaa ?

CD-levyjen soitto on tietysti makuasia, kuten vihjasinkin. Itse soitan mieluummin kovalevyltä kuin vaihtelen jatkuvasti levyjä. Mielestäni kyse on ihan eri maailmasta käytettävyyden kannalta - ehkä kiinnostavaa tutustua, ehkä ei?


pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #29 : 28.02.10 - klo:19.01 »


- Näytönsäästäjä ei toimi, vaan näyttö menee kokonaan mustaksi

- Open Office-ohjelmien ikkunoita ei voi laittaa täysleveiksi, koska näyttö menee silloin mustaksi. Jos ikkunan laittaa yli ¾ osaa näytön leveydestä, niin silloin ikkuna menee mustaksi.

- File Browser-ikkunan voi laittaa koko näytön levyiseksi, mutta jos esimerkiksi klikkaan sitten jonkun valokuvan auki, niin sitä ei voikaan katsella täysleveällä näytöllä, sillä ikkuna menee heti mustaksi.

- FireFox-selainta ei voi myöskään katsella täysleveällä näytöllä, sillä ikkuna menee silloin mustaksi???

Muuten 9.10 versio näyttäisi toimivan normaalisti, mutta mistä mahtavat johtua näytössä olevat viat? Mikä asetus on pielessä, koska monia ikkunoita ei voida asettaa täysleveäksi? Ovatko muut huomanneet samanlaisia vaikeuksia 9.10 version kanssa?

Tietokoneeni  (HP) on 2.6 MHz  P4, jossa on 1 Giga muistia ja 350 Gigan kovalevy. Näyttönä on 22 tuuman LG, jossa on HDMI-liitäntä.  UBUNTU tunnistaa näytön oikein ja säätää resoluutioksi 1680 x 1050, joten sillä on tieto siitä, että leveitäkin ikkunoita mahtuu näytölle.


Nyt kysyn viisailta UBUBTU-asiantuntijoilta:

- Johtuvatko näytössä olevat ongelmat siitä, että operoin suoraan asennuslevyltä, ja poistuvatko ongelmat, jos asennan UBUBTU 9.10  koneeseen?

- UBUNTU 8.10 toimi tänäänkin  asennuslevyltä kokeiltaessa ihan hyvin, ja se varmasti asennettunakin toimisi. Onko tässä vanhassa versiossa paljon sellaisia puutteita, että sitä ei enää nykyisin kannata asentaa? Mielestäni versio 8.10 vaikuttaa jotenkin valmiimmalta kuin 9.10 versio.

- Miten 9.10 version näyttöongelmat voidaan yksinkertaisesti korjata?






Pieni tarkennus!

Pieni tarkennus tähän alkuperäiseen näyttövirheeseen. Tänään huomasin, että jos ikkuna on aluksi tarpeeksi matala, niin sen voi säätää täysleveäksi. Kun sitten alkaa säätää ikkunan korkeutta suuremmaksi, niin näyttö menee mustaksi ennen kuin näytön saa täyttämään koko kuvaruudun. Jos näyttö on täysleveä, niin korkeuden voi säätää vain arvoon 3/4 täyskorkeudesta. Jos taas ikkuna on aluksi täyskorkea, niin sen voi säätää vain arvoon 3/4 täysleveydestä.

Ongelma on siten siinä, että ubuntu 9.10 ei näköjään pysty käsittelemään riittävää määrää kuvapisteitä. Kun tietty raja ylitetään, niin silloin kuvaruutu menee mustaksi, koska koneesta loppuu puhti. Windows XP:ssä sama rauta toimii kuitenkin moitteettomasti. Missä mahtaa olla vika?


oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #30 : 28.02.10 - klo:21.01 »
Pieni tarkennus!

Pieni tarkennus tähän alkuperäiseen näyttövirheeseen. Tänään huomasin, että jos ikkuna on aluksi tarpeeksi matala, niin sen voi säätää täysleveäksi. Kun sitten alkaa säätää ikkunan korkeutta suuremmaksi, niin näyttö menee mustaksi ennen kuin näytön saa täyttämään koko kuvaruudun. Jos näyttö on täysleveä, niin korkeuden voi säätää vain arvoon 3/4 täyskorkeudesta. Jos taas ikkuna on aluksi täyskorkea, niin sen voi säätää vain arvoon 3/4 täysleveydestä.

Ongelma on siten siinä, että ubuntu 9.10 ei näköjään pysty käsittelemään riittävää määrää kuvapisteitä. Kun tietty raja ylitetään, niin silloin kuvaruutu menee mustaksi, koska koneesta loppuu puhti. Windows XP:ssä sama rauta toimii kuitenkin moitteettomasti. Missä mahtaa olla vika?


Kun kirjoitat päätteeseen komennon  xrandr, niin näet tilat joilla näytön pitäisi toimia..

13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #31 : 28.02.10 - klo:21.51 »


Ongelma on siten siinä, että ubuntu 9.10 ei näköjään pysty käsittelemään riittävää määrää kuvapisteitä. Kun tietty raja ylitetään, niin silloin kuvaruutu menee mustaksi, koska koneesta loppuu puhti. Windows XP:ssä sama rauta toimii kuitenkin moitteettomasti. Missä mahtaa olla vika?


Kun kirjoitat päätteeseen komennon  xrandr, niin näet tilat joilla näytön pitäisi toimia..



Kyselyn tulos

Kirjoitin päätteeseen kertomasi komennon, ja sain vastaukseksi seuraavan listan:


        :~$ xrandr

Screen 0: minimum 320 x 200, current 1680 x 1050, maximum 1680 x 1680
VGA-0 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DVI-0 connected 1680x1050+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 473mm x 266mm
   1680x1050      59.9*+   60.0  
   1280x1024      75.0     60.0  
   1280x960       60.0  
   1152x864       75.0  
   1024x768       75.0     60.0  
   832x624        74.6  
   800x600        75.0     60.3     56.2  
   640x480        75.0     59.9  
   720x400        70.1  
S-video disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

********************

Tämän mukaan näytön pitäisi toimia, mutta siitä huolimatta ikkunoita ei voi laittaa koko näyttöruudun kokoisiksi. Pitäisiköhän virkistystaajuutta (on tällä hetkellä 60 Hz) hieman alentaa, jotta näyttö toimisi oikein? "Näytön asetukset" taulusta en pysty sitä tekemään, mutta voikohan sen tehdä päätteellä jollakin sopivalla komennolla?

************************

Oikeilla jäljillä???

Tein äsken pienen kokeen, joka mahdollisesti kertoo minun olevan oikeilla jäljillä. Laitoin näytön tarkkuudeksi 1280 x 1024 ja virkistystaajuudeksi 75 Hz. Kuva luonnollisesti on litistynyt laajakuvanäytössä, mutta tällä resoluutiolla kaikki ikkunat voi laittaa täyden näyttöruudun kokoisiksi, eikä mikään ikkuna mene mustaksi.

Tämä kielisi siitä, että kone ei tosiaan pysty näyttämään 1680x1050 kuvaa 60 Hz:n virkistystaajuudella, vaan virkistystaajuutta pitäisi pienentää. Mahtaisiko joku pätevä ubuntu-mies tietää, miten virkistystaajuutta pienennetään, sillä "Näytön asetukset" ikkunassa sitä ei voi tehdä.


« Viimeksi muokattu: 28.02.10 - klo:22.30 kirjoittanut pikkalle »

jarilind

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #32 : 01.03.10 - klo:09.48 »

4,4 GB/4,1 GiB/4434427904 tavua
Osioimaton media
SMART ei ole saatavilla
/dev/sr0


Sekä CD- että DVD-levyjen tapauksessa kone herjaa jotain SMART-ohjelman puuttumisesta. Mistä ja miten tämä SMART-ohjelma ladataan? Jos ohjelma on CD- ja DVD-soittimien  toiminnan kannalta näin ratkaisevan tärkeä, niin miksi se ei ole itse asennuslevyllä, eikä se tule myöskään päivityspakettien mukana. Voisivatko viisaat ubuntu-asiantuntijat antaa minulle vastauksen näihin kysymyksiin?

SMART ei ole ohjelma, vaan kiintolevyjen tarkkailu ja analyysi teknologia.

Lisää tietoa löytyy
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Joten tällä ei ole vaikutusta ongelmiisi.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #33 : 01.03.10 - klo:10.18 »
Tämän perusteella xmode-komennolla voisi määritellä noita virkistystaajuuksia.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #34 : 01.03.10 - klo:15.27 »
Tämän perusteella xmode-komennolla voisi määritellä noita virkistystaajuuksia.


Missä on xorg.conf tiedosto?

Kokeilin kirjoittaa päätteeseen komennon xmode, mutta pääte ei tuntenut sellaista komentoa. Komento xmore on kyllä tunnistettu, mutta ei senkään avulla pääse eteenpäin.

Virkistystaajuuden muuttamiseksi pyydetään kaikissa ohjeissa muuttamaan xorg.conf tiedostoa, mutta sitäkään en ole koneestani löytänyt. Ohjeissa sanotaan, että X.org:in asetustiedosto sijaitsee lähes aina polussa /etc/X11/xorg.conf, mutta omasta koneestani en sitä tiedostoa löydä. Voisiko joku viisas kertoa, missä hakemistossa ubuntu 9.10:n xorg.conf tiedosto piileskelee?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #35 : 01.03.10 - klo:15.56 »
Tuota ohjetta joutunee soveltamaan, kun näkyy olevan openSUSEn foorumeilta. xorg.conffia ei enää Ubuntussa ole, koska laitteisto pyritään tunnistamaan automaattisesti. Sen voi kuitenkin itse luoda. Tapahtuu esim. komennolla
Koodia: [Valitse]
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf joka aukaisee tyhjän tiedoston sinulle editoriin. Tähän pitäisi käsin lisätä sopivat rivit ja tallentaa. Joku modelinejen kanssa touhunnut osaa varmaan antaa sopivat rivit.

Edit: Tein haun sanalla "modeline" ja tuli tällaista vastaan:
Koodia: [Valitse]
Section "Modes"
  Identifier   "Modes[0]"
  Modeline    "1280x800" 83.46 1280 1344 1480 1680 800 801 804 828
  Modeline    "1280x800" 69.75 1280 1328 1360 1440 800 803 809 823 +HSync -Vsync
EndSection

Jos noita arvoja muokkailisi sopivasti, niin saisikohan tuolla toimimaan?
« Viimeksi muokattu: 01.03.10 - klo:15.58 kirjoittanut Tha-Fox »

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #36 : 01.03.10 - klo:21.18 »
Tuota ohjetta joutunee soveltamaan, kun näkyy olevan openSUSEn foorumeilta. xorg.conffia ei enää Ubuntussa ole, koska laitteisto pyritään tunnistamaan automaattisesti. Sen voi kuitenkin itse luoda. Tapahtuu esim. komennolla
Koodia: [Valitse]
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf joka aukaisee tyhjän tiedoston sinulle editoriin. Tähän pitäisi käsin lisätä sopivat rivit ja tallentaa. Joku modelinejen kanssa touhunnut osaa varmaan antaa sopivat rivit.

Edit: Tein haun sanalla "modeline" ja tuli tällaista vastaan:
Koodia: [Valitse]
Section "Modes"
  Identifier   "Modes[0]"
  Modeline    "1280x800" 83.46 1280 1344 1480 1680 800 801 804 828
  Modeline    "1280x800" 69.75 1280 1328 1360 1440 800 803 809 823 +HSync -Vsync
EndSection

Jos noita arvoja muokkailisi sopivasti, niin saisikohan tuolla toimimaan?

Ojasta allikkoon!

Tein ohjeittesi mukaisesti koneeseen xorg.conf tiedoston ja laitoin siihen muutamia rivejä esimerkkisi mukaan, mutta se vei ojasta allikkoon. Nyt kone herjaa käynnistyksessä, että kaikki on päin helvettiä, mutta lopulta kone käynnistyy  kuitenkin 1280 x 1024 tilaan. "Näytön asetukset" ikkuna kertoo virkistystaajuuden olevan 0 Hz???

Ilmeisesti olisi viisasta poistaa luotu xorg.conf tiedosto, mutta sitä en pysty tekemään. Mikä mahtaa olla päätteellä annettava komento, jolla pystyn tämän tarpeettoman tiedoston nyt poistamaan?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #37 : 01.03.10 - klo:21.26 »
Ojasta allikkoon!
...
Nyt kone herjaa käynnistyksessä, että kaikki on päin helvettiä ...
...

Sorry, en ihan heti näe tästä englanninkielisestä käyttiksestä, että mikä mahtaa olla vastine virhemessulle, mutta lienee ollut tarkoitus, että tuo sisältö olisi muutettu sopivaksi ensin.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #38 : 01.03.10 - klo:21.35 »
Ilmeisesti olisi viisasta poistaa luotu xorg.conf tiedosto, mutta sitä en pysty tekemään. Mikä mahtaa olla päätteellä annettava komento, jolla pystyn tämän tarpeettoman tiedoston nyt poistamaan?

Jos päätteen kautta haluat poistaa, niin komento on

Koodia: [Valitse]
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
Ehkä kuitenkin kannattaisi luoda toimiva xorg.conf komennolla

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
 :)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Kehitys mennyt taaksepäin???
« Vastaus #39 : 01.03.10 - klo:22.16 »
Ilmeisesti olisi viisasta poistaa luotu xorg.conf tiedosto, mutta sitä en pysty tekemään. Mikä mahtaa olla päätteellä annettava komento, jolla pystyn tämän tarpeettoman tiedoston nyt poistamaan?

Jos päätteen kautta haluat poistaa, niin komento on

Koodia: [Valitse]
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
Ehkä kuitenkin kannattaisi luoda toimiva xorg.conf komennolla

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
 :)


DOS-komentoja kehiin!

Sain xorg.conf tiedoston poistettua, joten näyttö on nyt normaali 1680x1050 ja virkistystaajuus 60 Hz. Löysin ubuntu-sivustolta tiedostojen käsittelyyn liittyvät komennot, ja sen jälkeen homma oli täysin helppo. Komennothan ovat pääosin vanhalta DOS-ajalta tuttuja komentoja, joten niiden käytössä ei ole mitään kummallista. Tuli niiden kanssa aikoinaan paljonkin touhuttua.

Alkuperäiseen ongelmaani haluaisin vielä vastauksen. Miten voisin muuttaa näytön virkistystaajuutta pienemmäksi, jotta näkisin sen, onko se ratkaisu tähän näyttöongelmaan?

Kokeilen vielä esittämäsi komennon "sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" vaikutusta koneeseeni. Eihän tietokone siitä rikki mene, vaikka konfiguroinnit ovatkin joskus pielessä. Jos kone menee aivan solmuun, niin voihan käyttöjärjestelmän asentaa uudelleen. Kiitokset uudesta konfigurointivihjeestä.

***********************

Kokeilun tulos!

Tein uudelleenkonfiguroinnin esittämälläsi tavalla, mutta mitään parannusta ei tapahtunut. ikkunaa ei edelleenkään voi laittaa koko näyttöruudun suuruiseksi, sillä silloin se menee mustaksi. Konfigurointi ei tehnyt koneeseeni mitään xorg.conf tiedostoa.

« Viimeksi muokattu: 01.03.10 - klo:22.34 kirjoittanut pikkalle »