Kirjoittaja Aihe: Finländare i exil  (Luettu 35003 kertaa)

Ulsak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Finländare i exil
« : 18.01.08 - klo:18.18 »
Eller finne egentligen..

Jag heter Jari och har bott i sverige i 40 år. Så mitt huvudspråk är finska. Jag är sekreterare i Ubuntuförening i Sverige ( FUSE) och ville bara titta in här.
Med tanke på att Linuxanvändare nr 1 är Finlandsvensk förvånar det mig att ni har så låg aktivitet här.  ;)

Alla är välkomna att hälsa på hos oss också http://www.ubuntu-se.org

Vi synes!


christer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #1 : 23.01.08 - klo:11.49 »
Vi finnar, som egentligen är svenskar från forna storsverige. Finlandssvenskar kallar man oss också.
Vi finns här och nu i Finland, men virtuellt har vi emigrerat till det rikssvenska forumet.
Det är så urslött detta finlandssvenska forum. Kanske just på grund av att vi tillhör Sverige forumet.

Ulsak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #2 : 23.01.08 - klo:14.54 »
hehe!
Nu ska jag inte peka finger åt en landsman, men vi alla som kommer från Finland har samlingsnamnet finländare. De som tillhör den finska språkgruppen är finnar. Ni som tillhör den svenska språkgruppen är finlandssvenskar. Jag som flyttat till sverige är en sverigefinne...formellt.
Mina landsmän  ( de andra sverigefinnarna) kallar mig för hobbyfinne, då jag talar urusel finska  ;)

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #3 : 23.01.08 - klo:18.59 »
Och jag, som bor i Helsingfors, kallar man för hurri, för att jag talar urusel svenska  ;D
Poistuu taka vasemmalle - - -

larpa

  • Vieras
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #4 : 23.01.08 - klo:19.07 »
Lainaus
Och jag, som bor i Helsingfors, kallar man för hurri, för att jag talar urusel svenska
Skadar du allvarligt dig själv?

Ulsak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #5 : 24.01.08 - klo:16.42 »
Och jag, som bor i Helsingfors, kallar man för hurri, för att jag talar urusel svenska  ;D

Egentligen är mig som skall kalla för hurri. ;D Jag var i Helsingfors förra året som "översättare" åt ett gäng från Göteborg. Det gick ..sådär.

christer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #6 : 25.01.08 - klo:13.05 »
Jag bodde en tid i Sverige Ludvika som mycket ung. Blev vuxen där då jag fyllde 18 år.
Man kallade mig Finnkooling, andra kallade mig Finnpajsare. Hette också bara kooling.
Då man försökte sig på att gissa varifrån jag var, så var jag Dalmas. Kunde nämligen
den saknade bokstaven med det tjocka ld-ljudet.

När jag kom till finska armén var jag något av landsförrädare. Hade bott utomlands
i Sverige. Hade heller ingen respekt för överheten. Ansåg överheten mera som medhjälpare
och  samarbetspartners. 

Om man inte kan perfekt finska så har man ju ingen fullständig tillhörighet i Finland heller. Det liksom
kvittar om man betalar skatt till Helsingors, Moskva , Stockholm eller Bryssel.

Den svenska kommunityn eller forumet betjänar således alla svenskspråkiga över hela världen.
Då vi egentligen är så få bara 350000, är det ingen idé att ha landskamp Finland - Sverige beträffande Ubuntu.

Ulsak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #7 : 26.01.08 - klo:09.56 »
Men som jag skrev i en annan tråd så finns det ju möjlighet för er Finlandssvenskar att ha särskilda träffar och marknadsföringsaktiviter
för svenskspråkiga finländare. Alla, oavsett språktillhörighet har rätt till att kunna använda ubuntu. Därför är denna avdelning viktig för Ubuntu Soumi som sådan och för Finlandssvenskar i synnerhet.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2684.msg113172#msg113172

Pile

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #8 : 29.01.09 - klo:22.29 »
God aften. Her er en finlands-norsk. Har født i Finland men bodd nesten hele voksen livet i Norge. Har vi noen kallenavn? Norri?  ;D

ElEmAl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
    • Tuoksujen Talo
Vs: Finländare i exil
« Vastaus #9 : 31.01.09 - klo:23.19 »
Jao det kan bli krångligt när man ska definieras. Själv är jag född i Sverige som Sverigefinne med finlandssvensk morfar, bott halva livet i Sverige och halva livet i Finland (de senaste 20 åren), har finsk fru och tre finlandssvenska (?) barn, och har ingen aning om "vad jag är" när det gäller nationalitet.  Pratar helst svenska och håller på Tre Kronor i hockey men förutom det "is everything a blur"..