Kirjoittaja Aihe: UBUNTUN 9.10 ASENNUS [RATKAISTU]  (Luettu 9121 kertaa)

JKV78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #20 : 07.01.10 - klo:23.58 »
Muistaakseni yrittää todella karkeasti 5min hakea osoitetta. Korjatkaa jos muistan väärin, mikä on hyvin todennäköistä.

*edit*
Itse asentaisin alternate levyltä ja ohittaisin koko dhcp:n
alternate levyltä minä tämän asennankin ja miten sen siinä ohitetaan?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #21 : 08.01.10 - klo:00.05 »
Siitä on kauan kun olen itse viimeksi asentanut alternate levyltä, mutta muistaakseni asennin pitää käynnistää expert tilaan, jolloin voi käsin laittaa verkkoasetukset (ip,subnet,gateway). Itseasiassa en ole käynnistänyt pc:llä tuota alternate levyä expert tilaan, eli en osaa kyllä äkkiseltään sanoa onko käynnistyksessä heti selkeästi valittavana tuo tila, vai vaatiiko se jossain välissä jonkin komennon. Alternatelevyä kun itse olen käyttänyt, niin kohteena on ollut ps3 ja sillä potkitaan tuo asennin käyntiin muutenkin hiukan erilailla kun tavallisissa pc:ssä, mutta varmaa on että kyseinen tila löytyy kyllä kaikilla alustoilla.

*edit*
Saattoi olla että ihan normaalissakin tilassa pystyi ohittamaan tuon automaattisen verkkoasetuksen ja määräämään ne käsin, mutta taidat itse muistaa paremmin jos olet jo kokeillut  kerran asennusta.

JKV78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #22 : 08.01.10 - klo:00.17 »
en ole koskaan saanut asennettua,enkä tiedä linuxeista vielä yhtään mitään, mutta toivottavasti saan asennettua ja sitä kautta opittua.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #23 : 08.01.10 - klo:00.26 »
Pikainen kuukkelointi tuotti tulosta
Lainaus
Expert mode is accessed by pressing F6 in the boot menu, to access "Other Options", and then F6 again to be presented with another menu. In this menu the first choice is "Expert mode". This causes the installer to ask questions about virtually everything it does. It's supposed to be powerful rather than friendly, so the developers don't pay a lot of attention to UI warts in this mode; however, it should at least work to the point where you can complete an installation. If you like, you can try playing around with non-default answers to the questions it asks, and make sure its responses are appropriate.
Eli F6:sta läimimään kun kone käynnistyy

myllyjo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #24 : 08.01.10 - klo:06.05 »
Niin eli olen polttanut tuon kyseisen linuxin levylle ja aluksi koitin asentaa sen win7 rinnalle, Winukan kautta kun asentelin tuli aika lähellä loppua teksti"asennuksessa tapauhtui virhe lisätietoja temp kansiossa.tjsp."Kävin temp kansiossa katsomassa niin siellä luki jotain metaljacket plä.plä...ISO jotain,nyt en ihan tarkkaan muista enää mitä,sen verran vituttanut pari päivää asentelussa. Kumminkin jotain sinnepäin se oli ettei se voinut luoda iso tiedostoa sinne temp kansioon. Olen myös koittanut asentaa suoraan boottdvd asemaltakin, alustettuun tyhään 1tt esata kovalevyynkin.Laitan levyn sisään ja boottaus lähtee käyntiin,tulee valikko missä valitaan kieli,sitten valikko miten se asennetaan. valitsen asennuksen,alkaa lataus"näytöllä alkaa hitaasti vilkkumaan tuo valkoinen ympyrä missä on 3palloa.Aikansa siinä välkkyy kunnes pysähtyy ja sitten ei enää mitään............Eli jos joku viisas tietäisi ja osaisi neuvoa missä vika,mitä teen väärin"jos teen" ja miten hemputissa saisin sen asennettua. Alustana on intellin P4 2.93Ghz, 2Gbit ddr:kone nvidian näytönohjaimella.Joku mättää,mutta mikä??? Olen koittanut onko levyt ehjät yms ja lataillut eristä paikkaa noita ubuntujia ja polttanut cd ja dvd levyille,ihan riittämiin ja jos ne olisi savikiekkoja ampuisin ne haulikolla tohjoksi.

Morjens
En tiedä olenko oikea vastaamaan mutta itse käytin Unetbootin usbtikun luovaa ohjelmaa. Ohjeet ja kotisivu:
http://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-the-easy-way/
http://unetbootin.sourceforge.net/.
Mulla toimi hienosti ja voi kokeilla eri distroja jne.
En jaksa ihmetellä noiden levyjen kanssa.

myllyjo
Packard Bell Imax iMini NVIDIA ION=> Ubuntu 10.10/W8 (Elokuvakats. 46") 2 X 1T Iomega + 1 X 2T Elements
Packard Bell Imax iMini NVIDIA ION=> Ubuntu 12.10/W8
Dell C840 => Ubuntu 10.10/Win2000
Pöytä=> Ubuntu 10.10/WIN2000

JKV78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #25 : 08.01.10 - klo:18.00 »
Aloittelin asennusta nyt expert tilasta. Nyt olen kohdassa tunnista levyjä,"levyä ei löytybyt.jos tiedät levyasemasi tarvitseman ajurin nimen,voit valita sen listalta" Siinä on iso liuta ajureita,mutta miten tiedän mikä niistä kuuluu ottaa? ajuri on: samsungin 1TB SpinPoint F3 3.5", SATAII, 32MB, 7200RPM.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #26 : 08.01.10 - klo:19.57 »
Huh, johan sulla on rauta kokonaisuus...Pitäs kyl jo nähä tuo pömpeli...Onko kovalevy ulkoinen USB-levy vai ihan sisäinen levy ?

JKV78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #27 : 08.01.10 - klo:23.59 »
Sisäinen se on,en tiiä sitten mitä sen asennuksen kanssa tekee joko se tiltaa verkko asetuksen tekemis vaiheessa ja muutaman kerran olen päässyt antamaan itse ne ip osoitteet ja  sen jälkeen tuli ne kovalevyn ajuri jutut. Kävin ne kaikki läpi ja yksi oli sellainen minkä se antoi mennä läpi, siitäkin se teki vain 8mb aseman ja ei se asennus mahtunut sinne.Olen nyt niin tietämäton että mitä pitää tehdä että saisi asennettua.alkaa pikkuhiljaa mennä mielenkiito koko hommaana. Ei tää kone kummoisempi ole n.5v vanha fuji siemenssin paketti kone,aika kesy tähän nykyiseen pääkoneeseen verrattu.:-)
« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:00.07 kirjoittanut JKV78 »

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #28 : 09.01.10 - klo:00.17 »
No kyllä tollanen rauta pitäisi saada kesiintymään. Olisiko koneen sisällä raidina toimivia asemia. Eli onkohan siellä useampi kovalevy sisällä jotka tekevät varmuuskopiointia, tai jotain muuta erikoista rauta-kokonaisuutta.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #29 : 09.01.10 - klo:00.23 »
... ihan vain ajatuksena, että jos se alkuperäinen ongelma oli vain se, että perusasennus, joka ehkä muutoin toimisi, vaatii DHCP-serverin, niin eikö sitä saisi jotenkin siihen järjestymään?

Oliko tämä sun Telewell pelkkä modeemi ilman DHCP-serveriä - jollei ollut, niin voihan sen konfata toimivaksi? Tai hankkia jostakin ns. reitittimen jtka ainakin toimii (... siis eihän sen reitittimen mihinkään nettiin tietystikään tarvitse päästä asennusvaiheessa, se on päivitysvaiheen murhe sitten ...).

JKV78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #30 : 09.01.10 - klo:00.27 »
... ihan vain ajatuksena, että jos se alkuperäinen ongelma oli vain se, että perusasennus, joka ehkä muutoin toimisi, vaatii DHCP-serverin, niin eikö sitä saisi jotenkin siihen järjestymään?

Oliko tämä sun Telewell pelkkä modeemi ilman DHCP-serveriä - jollei ollut, niin voihan sen konfata toimivaksi? Tai hankkia jostakin ns. reitittimen jtka ainakin toimii (... siis eihän sen reitittimen mihinkään nettiin tietystikään tarvitse päästä asennusvaiheessa, se on päivitysvaiheen murhe sitten ...).
niin notta tuota,Taitaa olla niin ettei taida olla tuota dhcp:tä. miten sen saa selville? Ei siellä tuon samsugin kovoon asennus vaiheessa ole ollut toisia.
« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:00.29 kirjoittanut JKV78 »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #31 : 09.01.10 - klo:00.31 »
Vaikkapa niin, että jos siinä lukee "modeemi" niin ei ole DHCP-serveriä. Mutta jos lukee "router", niin varmaakin on.

Lopullisesti tietysti sillä, että menee laitteen konfigurointiin - piuha siihen kiinni, jollakin koneella yhteys manuaalissa kerrotulla tavalla (esim. nettiselaimella osoitteeseen 192.168.1.1-tai jotain sinnepäin). Sorry, en kyllä muista yhtään sen paremmin, että miten Telewellissä meni, mutta esim. Zyxel-merkkisissä menee juuri edellä kuvatulla tavalla.

Toisaalta, jos sen resetoi, niin luulisi, että DHCP-serveri tulee päälle. Resetointi tapahtuu yleensä painamalla riittävän kauan (niin että valot alkavat vilkkua tai sammuvat) laitteen jossakin kyljessä olevaa pientä suojassa olevaa nappia (tarvitaan terävä kärkinen kynä tms painamaan). Tällöin sen kaikki asetukset menetetään - oletan, että tämä ei ole ongelma, jos on, niin älä resetoi.
« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:00.35 kirjoittanut Ganymedes »

JKV78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #32 : 09.01.10 - klo:00.37 »
router siinä lukee,tarviiko jotain portteja avata tai jotain muita juttuja

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #33 : 09.01.10 - klo:00.38 »
Yksitapa on ottaa verkkopiuha pois asennuksen ajaksi.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #34 : 09.01.10 - klo:10.11 »
router siinä lukee,tarviiko jotain portteja avata tai jotain muita juttuja

Ei tarvitse tehdä mitään tällaista, mutta DHCP:n pitää olla päällä. Sitä laitetta pitäisi päästä konfiguroimaan, koska nyt se ei ainakaan toimi sinulla. DHCP:n päälle laitto on yhden ruksin asettaminen. Kuten tossa aiemmin kerroin laitteen resetointi saattaisi sen tehdä - mutta jos sinulla on "operaattorin toimittama valmiiksi konfattu laite", niin tätähän ei kannata silloin tehdä (jos ei tiedä miten se konfiguroidaan takaisin).

Tosiaan, jos se auttaa asennuksessa että verkkoa ei näy ollenkaan, niin verkkopiuhan irtiotto kokonaan ratkaisisi tämän myös. Jotenkin ajattelin, että olisit tätä jo kokeillut alunperin, mutta ehkä et olekaan?

On myös mahdollista, että Telewell (ilmeisesti ADSL Router) ei toimi tai ei sovi yhteen koneesi konssa. Tällöin laitteen vaihto/uusiminen on edessä joka tapauksessa ennenkuin saat toimivan netin. Mutta tämä on vain yksi jäljellä olevista mahdollisuuksista.

JKV78

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS [RATKAISTU]
« Vastaus #35 : 12.01.10 - klo:22.54 »
Noniin,nyt eräitä kertoja ubuntua asentaneena voin ilmoittaa,että nyt ohjelma on siinä kohtaa valmis missä se asentaa järjestelmää koneelle.ELI TEHTÄVÄ SUORITETTU!!!!!! JES.Kiitoksia kaikille ketkä koittivat opastaa ja neuvoa,mutta nyt vasta se tietämättömyys alkaa taas kun ihan uusi järjestelmä.Mutta kaipa se siitä ja neuvoa tulen kysymään varmasti lisää.Yksi syy mitä epäilen miksei se onnistunut  silloin windowsin rinnalle olisi sellainen kun tuo windows7 oli kokeilu versio tuossa koneessa.Tuli 3 eriin kovalevyasemaankin koitettua monia kertoja tyhjennysten jälkeen (alternative levyllä ja monilla muilla versioilla),Nyt asensin vistan (oli ylimääräisenä) ensin ja sen jälkeen asensin ubuntun rinnakkain windowsin kanssa ja nyt toimii. Henkimaailman juttuja sanon minä......

sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #36 : 12.01.10 - klo:23.02 »
voikos tuon windows 7:n mukana tulla jotain bios-hömppää joka sotkisi niin ettei meinaa mitään laitteita löytyä koneesta?
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #37 : 12.01.10 - klo:23.24 »
Ei ole oikein Win 7:sta vielä meikäläisellä kokemuksia, mutta jotain Windows Bootloaderiahan se näyttää tällä esiasennetulla Asuksella. En ole sellaista kyllä ennen nähnyt Windowsissa. Voihan tällaiset tietysti jotakin vaikuttaa. Mutta eihän se Windows tietysti mitään koneen Biosta muuta ...

Toisaalta fdiskillä sellaisista kovalevyvirityksistä pääsisi helposti eroon, mutta ehkäpä Ubuntun asennus ei sellaista tee, ainakaan automatiikalla.

Ehkä väärä paikka sanoa tämä, mutta mielestäni Ubuntun asennus on erittäin yksinkertainen ja nopea tapahtuma silloin kun se tekee itselleen yksinkertaiseksi ja noudattaa tiettyjä pelisääntöjä. Tietysti jos laitteistokokoonpano on sellainen mitä Ubuntu ei tunnista, niin asiat menevät silloin vaikeaksi - tällöin voidaan ajatella, että kyseessä ovat henkimaailman asiat, mutta perustapauksessa niitä ei pitäisi olla.

Esimerkiki, jos asennuksen tekee siten, että koneessa on kiinni vain yksi, varmasti tyhjennetty levy, on tilanne huomattavan yksinkertainen. Niinhän Windowsin asennuskin kannattaa tehdä, jos haluaa, että bootin jälkeen ei itse mokaa kun ... no tämä menee off-topic.

Sen sijaan kaikenlainen konffaaminen asennuksen jälkeen ei välttämättä ole niinkään yksinkertaista - riippuen siitä mitä yrittää tehdä.


sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #38 : 12.01.10 - klo:23.45 »
Ei ole oikein Win 7:sta vielä meikäläisellä kokemuksia, mutta jotain Windows Bootloaderiahan se näyttää tällä esiasennetulla Asuksella. En ole sellaista kyllä ennen nähnyt Windowsissa. Voihan tällaiset tietysti jotakin vaikuttaa. Mutta eihän se Windows tietysti mitään koneen Biosta muuta ...

Juu en usko että biosia flashitään uusiksi mutta jostain jäi korvan taakse HTC Shiftiin Win 7 prerelease asennuksessa tarvittu bios juttu joka sitten win 7:n oikeassa julkaisussa tuli mukana. Voi olla että olen nähnyt unta. Ja muistikuva asiasta on heikko :D Tuli vaan mieleen kun miniläppäri hommasta tässä on kyse ja juurikin jonkin laitteiden tunnistamisesta..
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: UBUNTUN 9.10 ASENNUS
« Vastaus #39 : 12.01.10 - klo:23.52 »
Yksi sellainen perusjuttu on tietysti se, että menee Biokseen ja sanoo "use factory defaults". Factory defaults:han ei välttämättä ole päällä edes uudessa, juuri kaupasta ostetussa emossa (tästä on omakohtaista kokemusta Windows asennuksessa), niin uskomatonta kuin se onkin.

Muutenkin, Bioksen asetuksethan voivat olla pielessä koneessa, jossa XP on jo ollut toiminnassa, mutta XP ei ole niistä piitannut. Tästä on aivan viimeaikainen kokemus. Ai niin, sehän oli 9.10 asennus ...

En tosin tiedä sopiiko se tähän tapaukseen yhtään ...

... ehkä tarkoitit jotain tällaista?