Kirjoittaja Aihe: Asus eee PC 4G  (Luettu 11152 kertaa)

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #20 : 04.11.09 - klo:07.03 »
mutta olen lukenut että SSD levyn biteillä olisi jonkinlainen kirjoitusraja jonka jälkeen ne alkaa tippuilla pois käytöstä ja XP kaiten kirjottelee
kokoajan tiedostojaan uusiksi. Siksi en sitä ainakaan SSDlle tahtoisi laittaa, onko USB-kovalevylle hankala saada kikkailtua XP?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5687
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #21 : 04.11.09 - klo:07.19 »
Ei enää aavistustakaan kuinka monesti olen kokeillut eri käyttöjärjestelmiä tuolla eee:n ssd asemalla ja jopa alkuperäinen Xandros on tullut palautettua useampaan kertaan asemalle ja sehän palautetaan sektorikopiona. Kokoajan olen miettinyt, että tuo asema vaurioituu huomattavasti, mutta sitkeästi tuo SSD tekniikka tuo itseään meikäläiselle, enkä nykyään epäröisi yhtään esim. ostaa pöytäkonekäyttöön kyseistä tekniikkaa "pääkiintolevyksi". En ole saanut vielä edes yhtään SDHC korttia rikkoutumaan, vaikka olen lataillut joskus esim. torrent tiedostoja niille, mistä pitäisi tulla käsittääkseni huomattavasti normaalia enemmän kirjoitustapahtumia.

http://wiki.eeeuser.com/howto:installxp
Kuten mainittua niin tuossa on ohjeet miten XP pitäisi onnistua asentamaan (oikeastaan pitäisi kai sanoa siirtämään) USB-asemalle. Ei ihan yksiselitteinen.

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #22 : 04.11.09 - klo:14.17 »
Lainaus
EDIT: tai oikeastaan unohda koko backup, et sinä kuitenkaan halua palauttaa Xandrosta takaisin :-)
Aika pitkälti samaa mieltä ja jos sen haluaa takaisin, niin ei ole paha rasti palauttaa sitä alkuperäiseltä cd:ltä.
Niin, JOS on ulkoinen CD-asema. Tikulta tulee kivammin ja nopeammin...eikä CD-asema kulu.
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #23 : 04.11.09 - klo:14.59 »
Ai sen alkuperäisen xantroksen saa usbhen? hyvä, tämä kappale joka ehkä tulee käyttööni on
made in germany eli mitenkäs onkos xandroksen ASUS editiossa enkunkieleen vaikea vaihtaa
vai kysyykö palautettaessa kielen? (en oikein usko että ASUS olisi siihen suomea läminyt edes suomessa myytyihin kappaleisiin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5687
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #24 : 04.11.09 - klo:17.40 »
onkos xandroksen ASUS editiossa enkunkieleen vaikea vaihtaa
vai kysyykö palautettaessa kielen? (en oikein usko että ASUS olisi siihen suomea läminyt edes suomessa myytyihin kappaleisiin.
Muistaakseni kysyi palautuksessa kielen. Taisi olla valittavana saksa ja uk. Tosin oma mallia on muutenkin mallia uk, eli en tiedä onko suomessa erilailla lokalisoituja versioita?

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #25 : 04.11.09 - klo:18.24 »
no, hyvä kun saa UK, en osaa saksaa oikeastaan ollenkaan.
Olen nimittäin alkanut suunnitella että ainakin testailen sitä Xandrosta.
Siinäkun on (youtube videoissa) asuksessa todella nopea startti ja
käynnistyksen pitäisi olla nopea tuollaisessa koneessa.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #26 : 12.11.09 - klo:14.35 »
terve taas, törmäsin ongelmaan.
tietokoneen tämänhetkinen omistaja ei tiedä missä mukanatulleet levyt ovat.
Niitä ei kyllä tulla etsimään ja haluaisin kokeilla Xandrosta josta ei (ilmeisesti, tieto
ei ole kovin tarkka koska koneen sisällöstä ei ole tietoa.) ole mitään jäljellä.
Mistä tuon eee pclle räätälöidyn xandroksen saa ladattua?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5687
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #27 : 12.11.09 - klo:19.45 »
Mistä tuon eee pclle räätälöidyn xandroksen saa ladattua?
Alkuperäisestä ISO:sta en tiedä, mutta ilmeisesti XEPC Upgrade Disc on muutenkin parempi vaihtoehto.
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=19840&p=1

Käytännössä kait lähes identtinen alkuperäisen Xandrosin kanssa, en tiedä varmaksi sanoa kun en ole kokeillut. Itseltä löytyy vain 2g mallin palautuslevy ja en usko että se edes toimii 4G mallissa ainakaan oikein kun palautus tapahtuu aivan selkeästi automaattisesti dd loitsujen kanssa.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #28 : 13.11.09 - klo:07.04 »
joku oli jossain englannin kielisellä palstalla kai koittanukin asentaa 4ghen 2gn levyllä tai toisipäin ja se feilaa.
tuo näyttää ihan hyvältä jos sen koneen kovolla ei ole mitään, asennan tuon TAI ubuntu netbook remixin.
Koska ubuntu kuulostaa huomattavasti jännemmältä kuin xandros, onko netbook remix nopea käynnistymään?
Xandros kun käynnistyy monien arvioiden mukaan 10 sec. Onko netbook remix onnistuttu tekemään niin että nuo ikkunat
mahtuvat työpöydälle? Muistelisin meinaan että vanhassa kannettavassa (800x600) ubuntussa oli sellainen ongelma että
kaikki hallintaikkunat eivät mahtuneet näytölle ja välillä piti toinen palkki poistaa että pääsi painamaan next tms.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5687
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #29 : 13.11.09 - klo:07.52 »
Xandros tosiaan käynnistyy todella nopeasti ja vain Arch Linuxin sain käynnistymään nopeammin. Itse en NBR:stä pidä lainkaan, varsinkaan 9.10 versiosta ja en käsitä miksi esim. vanha kätevä suosikit välilehti on poistettu, valikot ryssitty ihan hillittömän kokoisiksi, kuvakkeet oletuksena jäätävän isoja jne jne. Itse suosittelisin LXDE:tä jos haluaa nopeutta ja vähän viritellä kun lubuntu-desktop pakettikin kait löytyy nykyään repoista? Gnomessa joutuu tehdä kyllä monenlaisia temppuja, että sen saa toimimaan käytännöllisesti eee:n resoluutiolla, mutta se ei ole mikään mahdottomuus.

Gnomeen näppärä tilaa säästävä teema, vaikutus on aika selvä jos siirtää kursorin tuolla sivulla kuvakaappauksen pääle. Lähes pakollinen Gnomessa ja tällä saa estettyä helpoiten mainitsemaasi hallintaikkunoiden koko ongelmaa, toki silti joutuu joskus alt pohjassa siirteleen ikkunoita ja siksi paneelien "sidonta" on pakko poistaa käytöstä, mikä on mainittuna tuossa seuraavassa linkissä..
http://martin.ankerl.com/2008/11/04/human-compact-themes-for-ubuntu-810/

Muutamia jippoja Ubuntun sivuilta, tweaking - luonnollisesti nuo järjestelmän "virheiden" korjaukset pitäisi poistaa nykyään tuolta sivulta, mutta esim. window bindings, apps fullscreen ja fontit tietenkin vieläkin erittäin käyttökelpoisia vinkkejä.
https://help.ubuntu.com/community/EeePC

Lähes kaikki käyttökelpoiset jipot on löytyneet eeeuser.comin wikisivuilta. Siellä on tieto vähän hajanaisesti eri versioidenkin alla, mutta jos on malttia silmäillä ne läpi, niin sieltä löytyy monen näköistä.
http://wiki.eeeuser.com/#ubuntu

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #30 : 13.11.09 - klo:18.22 »
Kiitos qwertyy!
Noiden linkkien takana on todellapaljon hyödyllistä tietoa!
Mitenkäs nuo muut Linuxit siinä vörkkii?
esim openSUSE ja Fedora?

EDIT: Onko netbook remixiä myös jollain tavalla nopeutettu tai
onko siinä pyritty säästämään tilaa? vai onko vain koetettu saada
tavarat sopimaan paremmin pienelle näytölle?
« Viimeksi muokattu: 13.11.09 - klo:19.07 kirjoittanut Hertsi »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16301
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #31 : 13.11.09 - klo:18.43 »
Xandros tosiaan käynnistyy todella nopeasti ja vain Arch Linuxin sain käynnistymään nopeammin. Itse en NBR:stä pidä lainkaan, varsinkaan 9.10 versiosta ja en käsitä miksi esim. vanha kätevä suosikit välilehti on poistettu

Eikö suosikit ole siinä heti ylimpänä, ja heti näkyvissä, kun työpöytä käynnistyy?

Lainaus
valikot ryssitty ihan hillittömän kokoisiksi, kuvakkeet oletuksena jäätävän isoja jne jne.

Jeps, ja kuvakkeet myös sekoilevat varsinkin EeePC 700:n pienellä näytöllä. Pidin itsekin enemmän vanhasta Launcherista, jossa oli pienemmät kuvakkeet ja pikapainikkeet tiedostojärjestelmille ja kansioille oli järjestetty oikeaan laitaan.

9.04:ään perustuva Easypeasy 1.5 voisi olla miellyttävämpi vaihtoehto kuin Netbook Remix 9.10.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #32 : 13.11.09 - klo:19.17 »
EDIT: Onko netbook remixiä myös jollain tavalla nopeutettu tai
onko siinä pyritty säästämään tilaa? vai onko vain koetettu saada
tavarat sopimaan paremmin pienelle näytölle?

Vakiokerneli, Gnome-työpöytä ja sen päälle isoja ikoneita näyttävä (raskas) paneeli. En minä
ainakaan löydä tuosta mitään mikä nopeuttaisi koneen toimintaa. Tai edes parantaisi käytettävyyttä,
mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #33 : 13.11.09 - klo:21.06 »
eli olet siis sitä mieltä että mielummin se xandros tai sitten normaali ubuntu
jollain tavalla asetuksia säädellen?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5687
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #34 : 14.11.09 - klo:09.02 »
Vakiokerneli, Gnome-työpöytä ja sen päälle isoja ikoneita näyttävä (raskas) paneeli. En minä
ainakaan löydä tuosta mitään mikä nopeuttaisi koneen toimintaa. Tai edes parantaisi käytettävyyttä,
mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni.
+1

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #35 : 14.11.09 - klo:11.01 »
eli olet siis sitä mieltä että mielummin se xandros tai sitten normaali ubuntu
jollain tavalla asetuksia säädellen?
Xandros lähti koneesta melko äkkiä, kun siihen ei saanut mitään ohjelmia/päivityksiä. Aikaisempi miniläppäri oli eee701, nykyään Compaq 101.

Miniläppärissäni on perus ubuntu normaalilla Gnome-työpöydällä. Ainoat viilaukset on työpöytätehosteiden poisto ja alapalkin automaattinen piilotus. Yleisimmin käytetyt ohjelmat (selain) kannattaa pistää suoraan yläpalkkiin. F11-napilla saa sitten useimmat ohjelmat kokoruututilaan, sitä kannattaa käyttää.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #36 : 30.11.09 - klo:21.54 »
Mitenkäs, toimiiko Debian 5 lennosta? onko debianista kuinka hankalaa repiä kaikkea minulle turhaa jöötiä pois? ilmeisesti
se on ainakin paljon ubuntua keveämpi.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #37 : 30.11.09 - klo:23.03 »
onko debianista kuinka hankalaa repiä kaikkea minulle turhaa jöötiä pois?
Yhtä helppoa kuin Ubuntussa, ellei jopa helpompaakin.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #38 : 01.12.09 - klo:07.14 »
onko debianissa nykyään valmiiksi EEE PC 701 ajurit?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Asus eee PC 4G
« Vastaus #39 : 01.12.09 - klo:10.13 »
onko debianissa nykyään valmiiksi EEE PC 701 ajurit?
Debian Squeeze (6.0) voisi toimia tuossa koneessa lähes out-of-box.
Squeezen Ykkös-CD:n saa Gnome-, KDE-, Xfce+LXDE -versioina.