Hei Prakka
Ubuntussasi on todella jotain pielessä. 300MHz myllynikin on yhtänopea bootissa ja pirun paljon nopeampi ohjelmien käynnistyksessä. Tämä 2,8GHz yksiytimien pieksee nuo ajat sitten mennen tullen, bootti 30sek ja Gimpin käynnistys 6 sek. Oletko kenties päivitellyt aina vaan versiosta toiseen, vai oletko välillä tehnyt puhtaita asennuksia? Tai sitten näyttöajurisi ja/tai näyttötehosteet aiheuttavat ongelmia. Oma yleiskokemus on, että Ubuntu on noin kolme kertaa nopeampi kuin windows samassa raudassa. Omista koneista tuo kolmesatanen on päivitetty Gutsystä alkaen, 2.8-gigainen ja 1,4GHz-läppäri ovat pystytetyt puhtaalta pöydältä Hardyina ja hitaampi 450MHz-LXDE-läppäri suoraan Intrepidinä.
T:Jallu59
Itse asiassa ensin olin laiska ja 7.04:sta päivittelin aina 8.04:een saakka. Versio versiolta se hidastui ja ajattelin 8.04:n kohdalla vain että perhana, pakko johtua siitä että sitä ei ole asennettu puhtaalta alustalta ja kiskaisin sitten 8.10:n puhtaalla asennuksella ja sehän perhana olikin hitaampi. Thinkpadissa Ubuntu rullaa tarpeeksi nopeasti, buuttailua en sillä paljoa harrasta ja kun sen kerran kuukaudessa käynnistää niin hidastahan se on mutta sitten itse käyttö on todella sulavaa.
Ajurit ei voi vaikuttaa, eri ajurit on ollut käytössä, Compizia olen ottanut päälle ja pois eikä mitään suurta vaikutusta yms. ihme turhaketta. Tuolta paikallisesta Wikistä olen katsellut optimointiopasta eikä siitä mitään hyötyä ole ollut.
Debiani taasen toi mieleen Ubuntun vanhat ajat kun asennuksen jälkeen käyttis buuttasi erittäin nopeasti ja toimi sulavasti

Minullakin oli ennen Ubuntu Windowsia nopeampi mutta nyt se on kääntynyt toisinpäin ja Debian löysi tiensä koneelle. Ubuntu löytyy kyllä vielä masiinasta, on kaksi wintoosaa (joista Vista ei - ylläri - toimi ja seiska on toinen) ja kaksi Linuxia (Debian Lenny ja Ubuntu 8.10)
Jos ytimiä haluaa bootissa hyödyntää niin:
/etc/init.d/rc vaihda rivi
CONCURRENCY=none
CONCURRENCY=shell
Enpä tiedä käynnistysnopeudesta. Tarpeita on monenlaisia
Minusta ainakin ntp on olisi jokaiseen asennuksessa tarpeellinen ja hörppää itsellä 2-3 s.
Kyllä sen lentämään saa, mutta sillä on hintansa. Tosin Ubuntu on ihmeen hidas oletuksena. Enpä ole tutkinut asiaa, kun käyttävät epäystävillistä etenemispalkkia kunnon tekstinvierityksen sijaan. Itsellä menee ainakin hermot "hienoa" boottikuvaa katsellessa 
Kuten jo sanoin, Wikin optimointiopasta olen käyttänyt ja itsestäänselvyys on ollut että tuo rasittava palkki otetaan buutista pois, kivempi katsella tekstiä ja näkee mahd. virheetkin samalla toisinkuin palkissa, ja samoiten kohdat missä hidastelee...
Minun mielestäni tuo moniydinsysteemi ei oikeastaan toimi. Vai onko tarkoituksena se että buutissa jokainen asia tulostuu (ja kait ajetaan) kahdesti mutta buutti ei nopeudu vaan melkeinpä hidastuu?