Niin, jos tämä on todellakin tällaista niin tähän tyssää sen Tauno Tavallisen Linux kokeilu. Siis miksi tehdä tästä niin vaikeaa, etenkin sellaiselle joka ei tähän noituuteen ole sisäistynyt?
Entä sitten itse, no 2000 luvun alussa tuli sen verran praktiikkaa aiheesta etten pahemmin panikoinut, niinpä halusin jopa kokeilla kuinka vaikeaa se nyt on. Valitettavasti en enää muista mitään sieltä aiemmasta, joten olen tuo Tauno...
Asensin sen ensiksi koneeseen jossa oli 40G levy ja siinä yksi osio XPlle, eli koko levy käytössä, niinpä "valmistelin" asiaa tarkastamalla ja eheyttämällä sen XPn systeemin.
Ja sitten Ubuntun asennus käyntiin ja jossain sopivassa vaiheessa se alkoi kysellä mihinkäköhän se asennetaan joten kehoitin sitä käyttämään puolet siitä levystä ja ilmeisesti sain sen vakuuttuneeksi asiasta ja sitten se tiedusteli että tekeekö se itse osioinnin vai uskallanko minä siihen sekaantua, niinpä suosittelin että tee vaan kuin parhaaks näät. Jossain vaiheessa se tosin vaati minua hyväksymään tekosensa että voi jatkaa, vaikka en ymmärtänyt sen tekosia niin annoin luottamukseni ja jatkoihan se ja asenteli Ubuntun loppuun asti, taisi vielä vaatia lopussa kuittaamaan sen Grubin asennuksen jotta ei jää mitään systeemiä bittien taivaaseen.
Se oli sitten siinä, olen sen verran tarkistellut jotta osasi se puolet siitä levystä ottaa ja XP jäi vielä toimivaksi, joten, miksi Taunon olisi tiedettävä tuosta vaiheesta enemmän jos kerran kaikkien asioiden olettaisi toimivan kuten on kuviteltu, vai onko kuviteltu liikaa...
Valitettavasti en dokumentoinut tuota asennusalgoritmiä pilkun tarkkuudella ja kuvien kanssa, mutta olenkin Tauno Tavallinen, jota ei kiinnosta muu kuin musa ja videot ja kuvat, eikä ole ehtinyt varmuuskopiotakaan tekemään kun ei oo tarvinnut...