Kirjoittaja Aihe: XP ja Ubuntu (once again)  (Luettu 16550 kertaa)

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #60 : 19.12.08 - klo:02.15 »
Hei ja tervehdys lämmin!

Lainaus
Juu kyllähän mä muuten noudatan, mutta tässä on siis monta vaihoehtoa. Eli 6.1 on siis rinnalle asennus?

KOHTA 6.1 ON ALUKSI KAIKKEIN HELPOIN!!!!!

Olen itse asentanut juuri tuolla tavalla ubuntun kannettavalle Vistan rinnalle, se sai (siis Vista) myöhemmin potkut!

Eli jos epäilet koskea siihen liukusäätimeen niin anna sen asennus-cd:n hoitaa se osiointi. Se tekee sen fiksusti ja viisaasti, jättää xp:lle sopivasti tilaa ja varaa Ubuntulle mukavasti tilaa! ;D

Ja toimii! :D

Eka askel on uskallus asentaa ja sit on noiden kaikkien kysymysten aika. Uskon että uskallat, tervetuloa joukkon tummaan! ;D

ja täältä saa apua aina! :D

valoisin terveisin junnuh
« Viimeksi muokattu: 19.12.08 - klo:02.24 kirjoittanut junnuh »
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

kolokutin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #61 : 19.12.08 - klo:07.08 »
Toivottavasti se kans jättää XP: datalle kunnolla tilaa.. on nimittäin aika paljon muutakin kun käyttis :)


No jokohan sen jo tänään voisi asennella... Jos tulee sopiva rako päivään.. On aika paljon kyllä muutakin mutta eihän sen pitäisi kauaa viedä

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #62 : 19.12.08 - klo:08.02 »
Koneen tehoista riippuen ei luulisi puolta tuntia menevän. Ainoa, joka syö aikaa, on asennuksen jälkeisten päivitysten lataus. Omalla megan netillä lataus ja asennus taisi viedä vartin verran, mutta se taas riippuu siitä, miten paljon päivityksiä on kertynyt versiolle.

Eikä tuota osiointia kannata pelätä! Eikös se niin ollut, ettei varmuuskopioita tarvitse ottaa ja koneella ei ole mitään tärkeää ;) Eli ei mitään menetettävää, vaikka onnistuisit formatoimaan koko kovalevyn (mikä siis epätodennäköistä asennusvaiheessa).

rahelosm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #63 : 28.12.08 - klo:13.06 »
Tulipa mieleeni tätä lukiessani, minulla oli aikoinaan tuolle täsmälleen samalle scaleonille asennettuna erilliselle ulkoiselle usb kovalevylle ubuntu ja varsinaisella sisäisellä kovalevyllä oli xp. Tämäkin onnistuu hyvin asennustyökalun kanssa. Laittaa vain USB- levyn kiinni koneeseen ja asennuksessa valitsee ubs kovalevyn asennusmediaksi. Ongelmat syntyvät vain silloin kun usb on irti tai siinä on häiriöitä. En kuitenkaan ihan heti suosittele tätä vasta-alkajalle. Mutta kovalevyn osiointi työkalu on luotettava ja erittäin paljon näppärämpi kuin windowsin asennuksen vastaava.

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #64 : 28.12.08 - klo:14.17 »
Itse asensin Ubuntun XP:n päälle osioiden ihan sen asennusohjelman oletusasetuksilla. Tuosta swap-osiosta heräsi kysymys. Tekiköhän se asennusohjelma sellaista lainkaan? Mistä sen näkisin?

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #65 : 28.12.08 - klo:14.24 »
Windows-ohjelmia pystyy ajamaan myös virtuaalikoneessa. Olen sitä vähän testaillut, ja saanut Ubuntussa toimimattoman skannerini toimimaan virtuaalisessa Windows 2000-järjestelmässä. (virtuaalisessa XP-järjestelmässä en saanut toimimaan sitä) Siitä VirtualBox-ohjelmasta on täälläkin paljon juttua. Tuo Canonin skanneri on ainoa mihin olen sitä windowsia tarvinnut Ubuntuun opetteluni jälkeen. Ubuntun harjoitteluvaiheessa olen vielä, mutta innoissani opettelen uusia tapoja asioiden hoitoon.

http://wiki.ubuntu-fi.org/VirtualBox
« Viimeksi muokattu: 28.12.08 - klo:15.52 kirjoittanut kestosippi »

Storck

  • Vieras
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #66 : 28.12.08 - klo:14.38 »
Itse asensin Ubuntun XP:n päälle osioiden ihan sen asennusohjelman oletusasetuksilla. Tuosta swap-osiosta heräsi kysymys. Tekiköhän se asennusohjelma sellaista lainkaan? Mistä sen näkisin?

Järjestelmä - Ylläpito - Järjestelmän valvonta, jossa Resurssit-välilehti. keskellä on swap, jos 0 niin ei swappia, jos numeroita niin kertoo swapin koon ja käyttöasteen.

kestosippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #67 : 28.12.08 - klo:14.53 »
Itse asensin Ubuntun XP:n päälle osioiden ihan sen asennusohjelman oletusasetuksilla. Tuosta swap-osiosta heräsi kysymys. Tekiköhän se asennusohjelma sellaista lainkaan? Mistä sen näkisin?

Järjestelmä - Ylläpito - Järjestelmän valvonta, jossa Resurssit-välilehti. keskellä on swap, jos 0 niin ei swappia, jos numeroita niin kertoo swapin koon ja käyttöasteen.

Mulla siinä lukee nyt, että koneessa on muistia käytössä  430MiB/1009,3MiB. Swap 0 tavua / 4,3GiB
Mutta tiedostojärjestelmissä ei näy sitä swap-osiota? Onko se niin piilossa, ettei sitä kuulu näkyäkään.

Storck

  • Vieras
Vs: XP ja Ubuntu (once again)
« Vastaus #68 : 28.12.08 - klo:15.33 »
Mulla siinä lukee nyt, että koneessa on muistia käytössä  430MiB/1009,3MiB. Swap 0 tavua / 4,3GiB
Mutta tiedostojärjestelmissä ei näy sitä swap-osiota? Onko se niin piilossa, ettei sitä kuulu näkyäkään.

Koneessasi on 4,3 gigaa swappia, käytössä ei tällä hetkellä yhtään. Ei kuulu näkyä tiedostojärjestelmässä. Homma ok.