Kirjoittaja Aihe: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus  (Luettu 97816 kertaa)

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #20 : 23.11.05 - klo:20.06 »
toi -dev-paketti on lähinnä ohjelmoijia varten.
Ja mistä latasit ton 8.16.10-version? Jos latasit sen ATI:n sivuilta niin enpä osaa sanoa miten se poistetaan, aptilla ladatut softat lähtee apt-get remove paketti-komennolla. Muuten en noista väreistä yms. osaa sanoa mitään...

aaiitee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #21 : 10.01.06 - klo:07.57 »
Sain Ati 9600pro:ssa toimimaan 1280x720 reson, kiitos tämän foorumin. Tämä reso on käytössä videoprojektorissani ja joudun ottamaan monitorin pois käytöstä siksi aikaa, kun käytän tykkiä. Jos monitori on kytkettynä näyttikseen, niin hiirtä liikutellessa tykin kuva liikkuu hiiren liikuttelun mukaan. Vaikuttaa siltä, että kahta näyttöä ei voi käyttää yht'aikaa. Kaikki toimii normaalisti, kun ottaa tietokonemonitorin kaapelin irti näytönohjaimesta. Ääriviivat kuvassa eivät ole kuitenkaan kunnossa, kun katsoo tarkemmin. Suorissa viivoissa on selvää sahalaitaisuutta ja muitakin artifakteja näkyy. Olisi hyvä, jos kuva olisi yhtä hyvä, kuin Windowsin alaisuudessa, löytyisikö ratkaisua?
Wmv-hd leffat eivät toimi, kuvaa en ole saanut näkymään niissä, mikähän ratkaisuksi?

Mutta todella, tuon reson 1280x720 sain viimein aikaiseksi.

Sentinel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #22 : 23.01.06 - klo:00.15 »
ATI:n ajureiden asennus Ubuntuun on aika simppeli juttu. Simppelimpi kuin aluksi luulin. Eli, tehkää niin kuin näissä ohjeissa lukee älkääkä yrittäkö hakea ati.com:ista ajureita ja säätää niitä kuten mä yritin tehdä. (Ei sillä etteikö ne toimisi, mutta Ubuntu tarjoaa samat ajurit helpommin saataviksi).
 

   ???En saanut toimimaan vaikka tein mielestäni pilkulleen ohjeiden mukaan; ei vaikka laitoin tuon Option "UseInternalAGPGART" "no". En sitten tiedä johtuuko siitä että ei ole "oikea" ATI vaan Asus X850xt... Niin, ja emolevynä on Asus A7N8X-E Deluxe (Nforce2-piirillä). Mustaa ruutua vaan saan ja jouduinkin vaihtamaan xorg.conf:iin "fglrx":n tilalle takaisin "ati":n. En taida jaksaa painia asian kanssa enää enempää, pari viimeistä päivää vierähtänyt eri foorumeja selaillen...

Kubuntu 5.10 näyttäis muuten olevan ihan kivan näköinen ja mahdollisesti tehokaskin järjestelmä jos vaan saisi pelittämään, sitä ennen on kait pakko jatkaa oikeita hommia winkkarin puolella vaikken minäkään mikään Gates-fani varsinaisesti ole.

Siis jos joku on saanut tuon Asus X850xt -kortin 3D-kiihdytyksen pelittämään Kubuntussa niin neuvoja kyllä otetaan kiitollisena vastaan.  :)

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #23 : 23.01.06 - klo:01.38 »
ATI:n ajureiden asennus Ubuntuun on aika simppeli juttu. Simppelimpi kuin aluksi luulin. Eli, tehkää niin kuin näissä ohjeissa lukee älkääkä yrittäkö hakea ati.com:ista ajureita ja säätää niitä kuten mä yritin tehdä. (Ei sillä etteikö ne toimisi, mutta Ubuntu tarjoaa samat ajurit helpommin saataviksi).
 

   ???En saanut toimimaan vaikka tein mielestäni pilkulleen ohjeiden mukaan; ei vaikka laitoin tuon Option "UseInternalAGPGART" "no". En sitten tiedä johtuuko siitä että ei ole "oikea" ATI vaan Asus X850xt... Niin, ja emolevynä on Asus A7N8X-E Deluxe (Nforce2-piirillä). Mustaa ruutua vaan saan ja jouduinkin vaihtamaan xorg.conf:iin "fglrx":n tilalle takaisin "ati":n. En taida jaksaa painia asian kanssa enää enempää, pari viimeistä päivää vierähtänyt eri foorumeja selaillen...

Kubuntu 5.10 näyttäis muuten olevan ihan kivan näköinen ja mahdollisesti tehokaskin järjestelmä jos vaan saisi pelittämään, sitä ennen on kait pakko jatkaa oikeita hommia winkkarin puolella vaikken minäkään mikään Gates-fani varsinaisesti ole.

Siis jos joku on saanut tuon Asus X850xt -kortin 3D-kiihdytyksen pelittämään Kubuntussa niin neuvoja kyllä otetaan kiitollisena vastaan.  :)

Tästä päätellen syynä on juuri tuo asus. Itselläni on nvidian kortti eli en voi tuota testata...
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

dark_dog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #24 : 09.02.06 - klo:22.10 »
toimii hyvin  :D
mut miks väri otti ja muuttu? kuva meni "vähän" sumuiseks ja värit haaleeks?

EDIT: liittyykö tuommonen paketti mun onkelmaan? xorg-driver-fglrx-dev
siitä löyty tommonen kohta: the FGLRXGAMMA extension interface library
Vai tuottaako tämä: version 8.19.10 tässä tämän onkelman? ku tuli aiemmin asennettua tämä ja sit löysin vasta tämän kyseisen ohjeen ja
ellen nyt ihan väärin muista niin tämän ohjeen versio oli 8.16.20

Kysymys: mitenkä saisin tän 8.19.10:n poistettua? joskon tää mun gamma onkelma poistuisi  ::)
neuvoja kaivataan  :D

Itselläni on täysin vastaava ongelma. TV:ssä kuva näyttäisi olevan normaali, mutta monitorissa todella haalea. Ongelma korjaantuu toki vaihtamalla käytettävä ajuri takaisin atiksi xorg.conffiin, mutta sitten ei näy tv-out. Itse asensin ajurin tämän ohjeen mukaan apt-getillä, enkä koittanut atin sivuilta haettua. Kortti siis 9200 ja distrona breezy. Kellään vinkkejä millä palautella monitoriin oikeat värit?

Gipran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #25 : 28.02.06 - klo:12.52 »
ATI:n ajureiden asennus Ubuntuun on aika simppeli juttu. Simppelimpi kuin aluksi luulin. Eli, tehkää niin kuin näissä ohjeissa lukee älkääkä yrittäkö hakea ati.com:ista ajureita ja säätää niitä kuten mä yritin tehdä. (Ei sillä etteikö ne toimisi, mutta Ubuntu tarjoaa samat ajurit helpommin saataviksi).
 
HUOM! Jos sinulla on ATI Radeon 9200 tai vanhempi näytönohjain, et tarvitse näitä ajureita, Ubuntun mukana tuli jo sopivat. Ellei sitten ole tarvetta TV-ulostulolle tai muulle vastaavalle...

1: Komenna sudo apt-get install xorg-driver-fglrx

2: Avaa tiedosto /etc/modules haluamaasi tekstieditoriin (esim. nano) ja lisää sinne rivi jossa lukee fglrx.

3: Avaa tiedosto /etc/X11/xorg.conf haluamaasi tekstieditoriin, etsi rivi jossa lukee Driver "ati" (tai muuta vastaavaa) ja muuta siitä se ati-kohta fglrx:ksi, eli muunnoksen jälkeen siinä pitäisi lukea Driver "fglrx"

4: Käynnistä Linux uudelleen. (tai myös XOrgin uudelleen käynnistys riittää: paina ctrl+alt+askelpalautin (se nappi enterin yläpuolella), tämä vaatii että komennat jossain 2-4-vaiheiden välissä "sudo modprobe fglrx")

5: Ajele vaikka komento (X:ssä) glxinfo | grep Direct, jos siinä lukee Direct rendering: Yes niin kaikki on hyvin, jos ei, niin jotain on pielessä, kokeile hakea apua #linuxblondit-kanavalta, Ubuntu-fi:n foorumeilta tai jostain...

HUOM! ATI:n ajurin sisäinen AgpGART-ajuri ei toimi kaikilla piirisarjoilla (kuuluin niihin "onnellisiin" joilla ei toiminiut) jolloin uudelleenkäynnistyksessä X menee jumiin, jumittaen myös kaiken muun. Tässä tapauksessa käynnistä Ubuntu recovery-tilaan (GRUBin toinen valinta, yleensä) ja lisää /etc/X11/Xorg.conf-tiedostoon sen aiemmin muutetun "Driver"-kohdan alle teksti Option "UseInternalAGPGART" "no" ja käynnistä tietokone uudelleen. (ainakin mun oma SiS-piirisarjalla varustettu ASRock K7S8X-emolevy vaatii tuon AgpGARTin pois kykemisen, kiitos tiedosta Ubuntu-fi:n foorumi (tai tarkemmin TimoJyrinkille)
 2. HUOM! Jostain syystä ATI:n ajurit ei tykkää myöskään resoluution vaihtamisesta lennossa, se on dokumentoitu bugi jne. (emt.) ja se nääyttäisi myös vaikuttavan virtuaalikonsoliin vaihtamisessa (ja varsinkin sieltä takaisin), joo, sitten tulee asiaa resetille (ainakin minulla on tullut)


Teksti on kokonaan mun omaa käsialaa ja tää on tehty Linuxblondejen ohje-sivustoa varten, silti toistaiseksi näitä ohjeita ei ole ilmestynyt sinne...

EDIT: lisää juttua löytyy tuolta: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=68.0
EDIT2: Xorg-konffifilun nimi oikein, lisenssi...
EDIT3: XOrgin uudelleen käynnistys riittää, koko järjestelmää tarvi reboottia...
Tämä ohje on käytettävissä lisenssillä GNU Free Documentation License.


Ompahan Cooli ohje, varmasti hyvä jos tietää mistä puhutaan! mutta minulle? mitähän tuo käytännössä tarkoittaa, tarkoittanee sitä että Upuntu pitäisi olla jo käynnissä, entäpä tilanteessa jossa tekstieditoreja eikä muitakaan vempaimia pääse käyttämään, siis ollaan vielä tilanteessa asennuksen jälkeisessä uudelleen  käynnistyksessä tai live cd:tä ladattaessa, tulee siis teksti:

Failed to start yhe X server (you graphical interface). it is like that it is not set up corrently.
Would you like to view the X server output to diagnose the proplem?
Yes / No
 
Musta ruutu epämäräisillä teksteillä, ei graafinen kuten pitäisi,paitsi ohjaimia tai jotain ihan alussa ladattaessa josta jää yksi "Ok" merkki perästä puuttumatta jokin " Starrting Hotblug etc..." tai vastaavaa. Joka tapauskessaa sitten  pärähtää ruudulle yllä oleva ilmoitus jonka jälkeen jes ja ok:ta muutaman kerran sitten epämäärisen tekstin perään: Login ja asenuksessa määritettyä kirjautusmisnimen jälkeen, Pasword vaan mitään ei hyväksy. 
konena sekoilee läppäri... Hp pavilion ze2000 1800mhz, näytönohjaimena toimii Ati Radeon express 200M 128mb jaettulla muistilla.
Asenna siis Linuxia, Win xp homen rinnalle levyn toiselle osiolle.
Vain Windows edelleen käynnistyy.

Vielä lisää tähän karkkian päälle, millä formaatilla tuo Ubuntu kannataa asentaa, niin että windowsin ja Linuxin välillä onnistuu (jos onnistuu) teidostojen siirto/käyttö>> levyltä levylle. Asennus valikossa kun on melko epämäräisi vaihtoehtoja verraten windowsin asennusvalikkoon.
« Viimeksi muokattu: 28.02.06 - klo:13.23 kirjoittanut Gipran »

hannu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #26 : 05.03.06 - klo:20.37 »

1: Komenna sudo apt-get install xorg-driver-fglrx


Kun tuo kysyy salasanaa niin se ei anna minun kirjoittaa mitään.
 ???
mitä pitäisi tehdä?


Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #27 : 05.03.06 - klo:20.40 »
Saat kirjoittaa kyllä, muttei se kaiuta sitä edes *:nä näytölle. Kirjoitus kyllä toimii vaikkei mitään näykään.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #28 : 17.03.06 - klo:11.22 »
toimii hyvin  :D
mut miks väri otti ja muuttu? kuva meni "vähän" sumuiseks ja värit haaleeks?

EDIT: liittyykö tuommonen paketti mun onkelmaan? xorg-driver-fglrx-dev
siitä löyty tommonen kohta: the FGLRXGAMMA extension interface library
Vai tuottaako tämä: version 8.19.10 tässä tämän onkelman? ku tuli aiemmin asennettua tämä ja sit löysin vasta tämän kyseisen ohjeen ja
ellen nyt ihan väärin muista niin tämän ohjeen versio oli 8.16.20

Kysymys: mitenkä saisin tän 8.19.10:n poistettua? joskon tää mun gamma onkelma poistuisi  ::)
neuvoja kaivataan  :D

Itselläni on täysin vastaava ongelma. TV:ssä kuva näyttäisi olevan normaali, mutta monitorissa todella haalea. Ongelma korjaantuu toki vaihtamalla käytettävä ajuri takaisin atiksi xorg.conffiin, mutta sitten ei näy tv-out. Itse asensin ajurin tämän ohjeen mukaan apt-getillä, enkä koittanut atin sivuilta haettua. Kortti siis 9200 ja distrona breezy. Kellään vinkkejä millä palautella monitoriin oikeat värit?

Sanoisin näin näppituntumalta että nuo eri ajurit käsittelevät tuota kuvadataa hieman eri tavalla ja lopputuloksena on eri lailla näkyvä väriavaruus / kuvan kirkkaus. Itselläni on 9600 Pro enkä tosin ole siinä tällaista havainnut.

elukka ja dark_dog teidän kannattaisi tutustua täällä olevaan linkkiin. Neuvoni on, että kun olette ottaneet fgrlx-ajurin käyttöön, niin tuolta löytyvän ohjeen avulla sitten säädätte monitorin näyttämään oikeita värejä.

Mikko

Mikko Saarinen

dark_dog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #29 : 17.03.06 - klo:20.10 »
toimii hyvin  :D
mut miks väri otti ja muuttu? kuva meni "vähän" sumuiseks ja värit haaleeks?

EDIT: liittyykö tuommonen paketti mun onkelmaan? xorg-driver-fglrx-dev
siitä löyty tommonen kohta: the FGLRXGAMMA extension interface library
Vai tuottaako tämä: version 8.19.10 tässä tämän onkelman? ku tuli aiemmin asennettua tämä ja sit löysin vasta tämän kyseisen ohjeen ja
ellen nyt ihan väärin muista niin tämän ohjeen versio oli 8.16.20

Kysymys: mitenkä saisin tän 8.19.10:n poistettua? joskon tää mun gamma onkelma poistuisi  ::)
neuvoja kaivataan  :D

Itselläni on täysin vastaava ongelma. TV:ssä kuva näyttäisi olevan normaali, mutta monitorissa todella haalea. Ongelma korjaantuu toki vaihtamalla käytettävä ajuri takaisin atiksi xorg.conffiin, mutta sitten ei näy tv-out. Itse asensin ajurin tämän ohjeen mukaan apt-getillä, enkä koittanut atin sivuilta haettua. Kortti siis 9200 ja distrona breezy. Kellään vinkkejä millä palautella monitoriin oikeat värit?

Sanoisin näin näppituntumalta että nuo eri ajurit käsittelevät tuota kuvadataa hieman eri tavalla ja lopputuloksena on eri lailla näkyvä väriavaruus / kuvan kirkkaus. Itselläni on 9600 Pro enkä tosin ole siinä tällaista havainnut.

elukka ja dark_dog teidän kannattaisi tutustua täällä olevaan linkkiin. Neuvoni on, että kun olette ottaneet fgrlx-ajurin käyttöön, niin tuolta löytyvän ohjeen avulla sitten säädätte monitorin näyttämään oikeita värejä.

Mikko

Kiitos toki vastauksesta, mutta ongelmani on, että jos tv-out asetus ei ole päällä, ovat väritkin "normaalit". Jos kytken sen päälle, kuva heilahtaa hailakaksi ja ylikirkkaaksi. Tämän takia pitäisi sitten säätää aina uudestaan ja uudestaan nuo asetukset, jos tv-outtia ei välillä käytä.

Tuosta nyt ei suurempaa ongelmaa ole ollut, kun käytän nykyisin videotiedostojen toistoon telkussa xboxin media centteriä, joka näin ohimennen sanottuna on loistava ohjelma. Toistaa jopa dvd-imaget verkon yli suoraan.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #30 : 18.03.06 - klo:12.49 »
Sori kun luin huonosti tuon viestisi  :-[
Ikävä kyllä tuohon minulla ei ole vastausta. En ole edes kokeillut TV-outtia omalla kortillani, sillä sen verran on koneen ja töllön välillä matkaa.

Mikko

Mikko Saarinen

Juuso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #31 : 25.03.06 - klo:01.34 »
Toimiikos teillä noilla ajureilla miten, mulla on ati radeon 9600. Mä asennin noi ja kaikki on kunnossa, just niinkun pitääkin, mutta mikään CS raskaampi peli ei pyöri lagimatta. Eikö atiin siis ole parempia ajureita, vai onko mulla jtn pahasti pielessä? Oisko ubuntuun vaikee vaihtaa uus näyttis kuten Geforce 7600 GT, olisiko siinä karmeita säätöhommia edessä?
« Viimeksi muokattu: 25.03.06 - klo:01.49 kirjoittanut Juuso »

kristian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #32 : 27.03.06 - klo:23.15 »
Täältä http://help.ubuntu.com/starterguide/C/ch04.html#installatidriver löytyy selkeät ohjeet asennukseen ja sain itse, ainakin 3d tuen päälle näillä ohjeilla.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #33 : 28.03.06 - klo:09.02 »
Minulla ei periaatteessa ole mitään ongelmia 3D:n tai videoiden kanssa (paitsi Cedegassa ei näytä 3D toimivan  :(), mutta jos Gnomesta kirjautuu ulos ja sen jälkeen toinen käyttäjä kirjautuu sisään, niin enää ei mitkään kiihdytystä vaativat hommat onnistukaan!

ninnnu tosin antoi neuvoja siihen, miten tuosta selvitään, mutta ei tällainen kovin suurta luottamusta Atia kohtaan herätä. Eli kyllä ajureissa on parantamisen varaa siltä osin.

Mielestäni 3D-kortin vaihto ei ole vaikea toimenpide. Muuta ensin xorg.conf-tiedostoon ajuriksi vesa (toimii kaikkien korttien kanssa), sitten poista fglrx-ajurit. Vaihda kortti ja asenna nvidian-ajurit ja vaihda taas xorg.confiin ajuriksi nvidia.

Näin sen minun mielestäni pitäisi onnistua kivuttomimmin.

Mikko
« Viimeksi muokattu: 28.03.06 - klo:09.04 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

Juuso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #34 : 28.03.06 - klo:17.24 »
Minulla ei periaatteessa ole mitään ongelmia 3D:n tai videoiden kanssa (paitsi Cedegassa ei näytä 3D toimivan  :(), mutta jos Gnomesta kirjautuu ulos ja sen jälkeen toinen käyttäjä kirjautuu sisään, niin enää ei mitkään kiihdytystä vaativat hommat onnistukaan!

ninnnu tosin antoi neuvoja siihen, miten tuosta selvitään, mutta ei tällainen kovin suurta luottamusta Atia kohtaan herätä. Eli kyllä ajureissa on parantamisen varaa siltä osin.

Mielestäni 3D-kortin vaihto ei ole vaikea toimenpide. Muuta ensin xorg.conf-tiedostoon ajuriksi vesa (toimii kaikkien korttien kanssa), sitten poista fglrx-ajurit. Vaihda kortti ja asenna nvidian-ajurit ja vaihda taas xorg.confiin ajuriksi nvidia.

Näin sen minun mielestäni pitäisi onnistua kivuttomimmin.

Mikko

Okei, ajattelin ostaa geforce 6600 GT:n sen hyvän linux ajuri tukensa takia, joten ei muuta kun säästämään. Saako tätä atia vielä jollain tavalla paremmin pyörimään koska tämä on huono verrattuna siihen mitä oli windowsilla :-\

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: ATI Radeon ja 1400x1050 resoluutio (toimii)
« Vastaus #35 : 02.04.06 - klo:17.03 »
Ajattelin kirjoittaa siitä, miten Radeonin kanssa saa käyttöön resoluution 1400x1050, joka näyttää olevan melko suosittu käyttäjien keskuudessa.

Eli ongelma ainakin itselläni oli sellainen, että ati-ajureilla sain käyttööni tuon 1400x1050-resoluution, joka tuntui juuri sopivalta 19" monitorille. Vaihdettuani käyttöön fglrx-ajurit, tuo vaihtoehto mystisesti katosi jonnekin.
Selvästi siis sekä monitori että näytönohjain tuota tukevat, mutta ajurit eivät - tai siltä se ensin näytti.

Ratkaisu oli modeline-rivin lisääminen /etc/X11/xorg.conf-tiedostoon. Tuo rivi kertoo näytönohjaimelle sen mihin näyttö pystyy. Normaalisti näytönohjain saa nuo tiedot suoraan näytöltä, mutta ilmeisesti fglrx-ajurit eivät osaa noita tietoja hyödyntää (yllättävää...).

Modeline lasketaan näytön tiedoista ja siihen tarvitaan V-sync ja H-sync -arvoja, haluttu resoluutio ja virkistystaajuus ja näytön pikselikellon taajuus - kuulostaako vaikealta? Onneksi noita tietoja ei tarvitse käsin laskea, sillä ati-ajurin käyttäminen kertoo ne sinulle! Minulla ei ole hajuakaan mitä nuo kaikki modeline-rivin luvut tarkoittavat, mutta silti sain tämän toimimaan  :D

1. Käynnistä kone käyttäen ati-ajureita (eli niitä vapaita, Ubuntun mukana tulevia)
2. Avaa pääte ja kirjoita less /var/log/Xorg.0.log
3. Etsi Modeline-kohta, joka vastaa haluamaasi resoluutiota ja kopioi rivi leikepöydälle (maalaa se hiirellä). Lopeta less-ohjelma painamalla Q
4. Komenna sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
5. Muokkaa konffitiedostoa siten, että kohtaan Section "Monitor" tulee tuo haluttu Modeline
6. Muokkaa kohtaan Section "Screen" alikohtaan "Display" haluamasi resoluutio ensimmäiseksi kohtaan Modes.
7. Muokkaa kohtaan Driver atin tilalle fglrx. Tallenna tiedosto ja käynnistä X-palvelin uudelleen.

Alla esimerkki omasta xorg.conf-tiedostostani. Hyvin toimii!
Koodia: [Valitse]
# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the /etc/X11/xorg.conf manual page.
# (Type "man /etc/X11/xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Files"
        FontPath        "/usr/share/X11/fonts/misc"
        FontPath        "/usr/share/X11/fonts/cyrillic"
        FontPath        "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
        FontPath        "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
        FontPath        "/usr/share/X11/fonts/Type1"
        FontPath        "/usr/share/X11/fonts/CID"
        FontPath        "/usr/share/X11/fonts/100dpi"
        FontPath        "/usr/share/X11/fonts/75dpi"
        # paths to defoma fonts
        FontPath        "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
        FontPath        "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/CID"
EndSection

Section "Module"
        Load    "GLcore"
        Load    "i2c"
        Load    "bitmap"
        Load    "ddc"
        Load    "dri"
        Load    "extmod"
        Load    "freetype"
        Load    "glx"
        Load    "int10"
        Load    "type1"
        Load    "vbe"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Generic Keyboard"
        Driver          "kbd"
        Option          "CoreKeyboard"
        Option          "XkbRules"      "xorg"
        Option          "XkbModel"      "pc105"
        Option          "XkbLayout"     "fi"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Configured Mouse"
        Driver          "mouse"
        Option          "CorePointer"
        Option          "Device"                "/dev/input/mice"
        Option          "Protocol"              "ImPS/2"
        Option          "Emulate3Buttons"       "true"
        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "ATI Technologies, Inc. Radeon 9600 (R300 AP)"
        Driver          "fglrx"
        BusID           "PCI:1:0:0"
        Option          "VideoOverlay"  "on"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier      "S/M 950p"
        Option          "DPMS"
        Modeline        "1400x1050"  184.00  1400 1464 1656 1960  1050 1051 1054 1100 +hsync +vsync
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "ATI Technologies, Inc. Radeon 9600 (R300 AP)"
        Monitor         "S/M 950p"
        DefaultDepth    24
        SubSection "Display"
                Depth           24
                Modes           "1400x1050" "1280x1024" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480"
        EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
        Identifier      "Default Layout"
        Screen          "Default Screen"
        InputDevice     "Generic Keyboard"
        InputDevice     "Configured Mouse"
EndSection

Section "DRI"
        Mode    0666
EndSection

Mikko

P.S. Vaimoni käyttää tarkkuutena edelleen 1280x1024 tällä samalla koneella ja myös se toimii edelleen ongelmitta näidenkin muutosten jälkeen. Kirjautumisruutu käyttää ensimmäistä arvoa tuolta Modes-riviltä, eli sekin toimii 1400x1050-resolla.
« Viimeksi muokattu: 02.04.06 - klo:17.12 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

Infeliz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #36 : 02.04.06 - klo:18.07 »
Dapperissahan tämä fgrlx-ajureiden asennus tapahtuu 100x helpommin.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
Koodia: [Valitse]
sudo aticonfig --initial
sitten vain reboot, helppoa kuin heinän teko.

Hyvin tuntuu toimivan kun päivitin dapperiin ja asennin nuo ajurit myös.
« Viimeksi muokattu: 02.04.06 - klo:18.08 kirjoittanut Infeliz »

ufc

  • Vieras
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #37 : 03.04.06 - klo:15.33 »
Dapperissahan tämä fgrlx-ajureiden asennus tapahtuu 100x helpommin.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
Koodia: [Valitse]
sudo aticonfig --initial
sitten vain reboot, helppoa kuin heinän teko.

Hyvin tuntuu toimivan kun päivitin dapperiin ja asennin nuo ajurit myös.
Tai sitten ei Direct rendering ei kuitekaan mene päälle, koska dapper ei lataa koko fglrx modulia, koska sitä ei vaan yksikertaisesti ole olemassa.
Tällä olen saanut toimimaan.
 http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Installation_Guide
« Viimeksi muokattu: 03.04.06 - klo:15.41 kirjoittanut ufc »

Infeliz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #38 : 03.04.06 - klo:15.38 »
Dapperissahan tämä fgrlx-ajureiden asennus tapahtuu 100x helpommin.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
Koodia: [Valitse]
sudo aticonfig --initial
sitten vain reboot, helppoa kuin heinän teko.

Hyvin tuntuu toimivan kun päivitin dapperiin ja asennin nuo ajurit myös.
Tai sitten ei Direct rendering ei kuitekaan mene päälle, koska dapper ei lataa koko fglrx modulia.

kyllä muuten menee

Koodia: [Valitse]
kimmo@ubuntu:~$ glxinfo|grep direct

direct rendering: Yes

Section "Module"
Load  "glx"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "ATI Technologies, Inc. Radeon 9600 XT (RV350 AR)"
        Driver      "ati"
        BusID       "PCI:3:0:0"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "ATI Graphics Adapter 0"
        Driver      "fglrx"
        BusID       "PCI:3:0:0"
EndSection




ufc

  • Vieras
Re: ATI Radeon 9200+ ajureiden asennus
« Vastaus #39 : 03.04.06 - klo:15.42 »

Koodia: [Valitse]
kimmo@ubuntu:~$ glxinfo|grep direct

direct rendering: Yes

Section "Module"
Load  "glx"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "ATI Technologies, Inc. Radeon 9600 XT (RV350 AR)"
        Driver      "ati"
        BusID       "PCI:3:0:0"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "ATI Graphics Adapter 0"
        Driver      "fglrx"
        BusID       "PCI:3:0:0"
EndSection



Juu, ei auta kuules. Se tarvitsee fglrx sourcet.

unf@lollo:~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
OpenGL version string: 1.2 (1.5 Mesa 6.4.1
« Viimeksi muokattu: 03.04.06 - klo:16.22 kirjoittanut ufc »