Onneksi sain itse asennettua tuon javan helposti Kubuntussa kohdasta add/remove programs
Toisaalta ihmettelen miksi tuo java ei voisi olla jo valmiiksi asennettuna ubuntuun?
Kaikki eivät halua sitä ja sen asentaminen jälkikäteen on helppoa.
Uskon, että esim. Javaa valtaosa ihmisistä kuitenkin tarvitsee päivittäisessä käytössä, VARSINKIN ALOITTELIJAT ja jos on niin guru ettei sitä tarvitse, niin ainahan sen saa ruksattua pois sieltä paketinhallinnan kautta (KOKENEEMMAT KÄYTTÄJÄT).
Minä uskon että koneen ylläpitäjälle tuon asentaminen ei tuota ongelmia. Jos tuottaa niin koneelta puuttuu ylläpitäjä eikä tällaista konetta parane ainakaan kytkeä nettiin.
Olisi jopa suotavaa, että kaikki perushimppeet olisi jo valmiiksi asennettuina ubuntuun/kubuntuun (java, firefox, vlc, Codekit nettiradion käyttöön jne.).
Minä haluaisin lisäksi tcl:n, tk:n, latex:n, läjän PostScript-työkaluja, mplayerin, ffmpeg:n, dvdauthor:n, avidemux:n, C/C++-käännösympäristön, ssh-palvelimen ja ScummVM:n. Minä en halua missään tapauksessa vlc:tä enkä firefoxia.
Joku toinen varmaan haluaa muutaman "pikkuisen" pelin kuten Nexuiz, Tremulous ja True Combat: Elite.
On hyvä asia jos järjestelmästä ei tarvitse ruveta ensimmäiseksi poistamaan turhaa roinaa vaan voi suoraan asennella haluamansa ohjelmat. Ylimääräiset turhat ohjelmat lisäävät järjestelmän sekavuutta ja kuluttavat kaistaa. Lisäksi niissä voi olla ongelmallisia lisenssejä.
Jos esimerkiksi java, flash ja tietyt koodekit olisivat avoimia ja sopivalla lisenssillä julkaistuja niin ne todennäköisesti asennettaisiin vakiona. Tukeehan vasta-asennettu Ubuntu monia sellaisia koodekkeja jotka Windowsiin joutuu asentamaan erikseen.
Kaikki eivät jaksa kuitenkaan nähdä vaivaa, saati ole aikaa opiskella linuxin peruskäyttöä,
Vaihtoehtoja on tarjolla. Jos edes vastaavaa ylläpitäjää ei kiinnosta opetella järjestelmän käyttöä niin on parempi ettei sitä edes oteta käyttöön.
eivätkä yksinäiset mummot välttämättä saa aina kovinkaan helposti apua kyseisten ohjelmien asennuksessa, joka taas nostaa kynnystä käyttää linuxia.
Ihanko vakavissasi meinaat että mummot asentelevat Linuxia?
Vastauksestani puuttuvia hymiöitä voi hakea kansallisesta varannosta (lnro 289).