Kirjoittaja Aihe: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...  (Luettu 14586 kertaa)

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #20 : 09.02.08 - klo:18.07 »
sotamato.... Kun ei tikku reagoi mitenkään,ei näy se tikun virta valokaan joka windows koneessa näkyy.
TCR...Latasin ihan tuolta Ubuntu suomi sivulta,mistä neuvotaan miten se tehdään,mutten millään torrentilla,kun en oikein äkkää mitä ne sellaiset ovat.

juyli.....Jep,tiedän että teen varmasti kardinaalivirheitä kyselyissäni,mutta jostain on aloitettava,ei kukaan synny ja ole hetkessä aikuinen,ja "matka" alkaa yleensä niistä ensi askeleista.Eli mun kai pitää kysellä jo eri otsikolla asioita,sitähän lienee tarkoitit?Ookoo teen sen seuraavassa kyselyssäni.
Kiitos taas vastauksista jokaiselle. :D

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #21 : 09.02.08 - klo:19.16 »
jostain on aloitettava
Minusta olet ihailtavan sinnikäs. Olen rakennellut ja viritellyt vanhoja mikroja. Ikävä kokemus on ollut, että niissä on yllättäviä vikoja, mitkä tulevat näkyviin linuxeilla. Windows kestää niitä paremmin.

Tällä hetkellä minulla on "romuläppäri", johon asensin Xubuntun. Sitä ennen siinä on ollut muitakin linuxia. Usein omituisia häiriöitä. Nykyistä 7.10 Gutsy Gibbon Ubuntua aikaisemmat eivät ole koskaan toimineet kunnolla edes suhteellisen uusissa mikroissani. Gurut täällä tosin ovat sitä mieltä, että vika on minussa eikä Ubuntussa.

Nytkin yritin asentaa läppäriin ensin Xubuntu 7.04:n, juuttui. Sitten imuroin ja poltin 7.10 version ja asentui. Ongelmiakin on, kysyn Ubuntun rinnakkaisversioiden foorumilta kun kerkiän.

Neuvoni lienevät myöhässä, mutta

1) Muutkin kuin minä ovat valittaneet ja valitelleet Ubuntuista iät ja ajat. Luotettavampi on "esi-isä" Debian Linux. Kaikin puolin suositeltava vaihtoehto on Mandriva 2008 KDE Suomi  http://mandriva-fi.org/wiki/Lataa

2) Kun tiedosto on imuroitu kätevimmin konsolikomennolla wget tai torrentista, onnistuminen on tarkistettava md5sum tai sha1sum ohjelmalla. Linuxien  tarkistussummat löytyvät latauslähteen sivuilta.

3) Kokemukseni mukaan linuxien poltto-ohjelmat toimivat huonosti. Voi johtua Gigabyten asemastakin. Monta kertaa olen yrittänyt polttaa iso-tiedoston linuxissa, mutta onnistunut vasta kun olen sen siirtänyt Windowssiin ja polttanut Nerolla. Poltto on pystyttävä tarkistamaan poltto-ohjelmalla, mitä en ole esimerkiksi Gnomebakeristä löytänyt.

4) Linuxkirjojen mukana olevat asennusCD:t ovat yleensä liian vanhaa versiota, päivityksiä on vaikea löytää. Lehdissä ei juuri koskaan ole nykyhetken versiota, mutta ovat silti toimiva. CD/DVD:n voi lehdestä saatuna olettaa olevan tekniikaltaan kunnossa. Silti ei haittaa tarkistaa ohjelmalla, joka yleensä on valittavissa aloitusnäytöltä.

5) Omituiset virheet voivat johtua muistipiireistä, vaikka minä en ole niitä tavannut. Asennetuissa linuxissa on ylkeensä valinta muistin tarkistamiseksi. Tämä tarkistus kestää kauan, joten kannattaa välillä lähteä lenkille tai shoppailemaan. Muut tarkistukset voi kuitata kahvi- tai teetauolla.

6) Olen kohdannut ongelmia emolevyn, ohjainkortin, prossan kuumenemisen, virtalähteen, cd-aseman ja kovalevyn aiheuttamina. Nykyinen koneeni sammuu, jos etupaneelin usb-liittimeen ei työnnä liitintä hellästi. Elämä on mielenkiintoista :D

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #22 : 09.02.08 - klo:21.25 »
Ehkä olen sinnikäs,en tiedä.Mua vain kiinnostaa nämä asiat jotenkin.Ja asioiden hoksaaminen ja onnistuminen tuo mukavan tunteen aina.Tosin sitten ne epäonnistumiset meinaa viedä hermot välillä pahaan jamaan,onneksi vain en pura turhautumia muihin,kuhan jupisen itsekseni.Kuten yksikseni näitä touhuankin,mulla ei ole yhtään tuttua joka jaksaisi kiinnostua näistä asioista,niinpä kaiken olen joutunut itsekseni kokeilemaan ja kyselemään,milloin mistäkin.Paikallinen heppu,jolla on alan liike,on ainoa täällä,joka jotain osaa sanoakin,ja tietää mistä puhun.Enkäpä sitten enää edes yritä puhua puuhailuistani mulle.
Muutoin olen sitten eri foorumien varassa.
Mutta näissä jutuissa on myös se,että mitä enemmän tietää,sitä varmemmin tietää,että ei tiedä just paljon mistään mitään,silti vaan jatkaa touhuamista.
Ja niin... koko elämän suhteenhan pätee sama.

Täytyy tutkailla noita latausjuttuja ja kaikenlaista muutakin.Enhän tiedä sitäkään yhtään mitä jatko tuossa koneessa tuo tullessaan.
On vielä vastailtava tuttujen s.posteihin ja touhuta kotona muutakin,kun on nämä kaksi päivää vielä nk.vapaalla.
Kiitos("fossiili"heh) sinullekin neuvoistasi,jotka lueskelen tarkkaan tietysti.

Oikeassa olet että mielenkiintoista on elämä...onneksi. :)

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #23 : 10.02.08 - klo:19.36 »
3) Kokemukseni mukaan linuxien poltto-ohjelmat toimivat huonosti. Voi johtua Gigabyten asemastakin. Monta kertaa olen yrittänyt polttaa iso-tiedoston linuxissa, mutta onnistunut vasta kun olen sen siirtänyt Windowssiin ja polttanut Nerolla.

Tämmöistä en ole itse huomannut. Kannattaa kokeilla pienempää polttonopeutta.


masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #24 : 10.02.08 - klo:19.50 »
3) Kokemukseni mukaan linuxien poltto-ohjelmat toimivat huonosti. Voi johtua Gigabyten asemastakin. Monta kertaa olen yrittänyt polttaa iso-tiedoston linuxissa, mutta onnistunut vasta kun olen sen siirtänyt Windowssiin ja polttanut Nerolla. Poltto on pystyttävä tarkistamaan poltto-ohjelmalla, mitä en ole esimerkiksi Gnomebakeristä löytänyt.

Ootko kokeillut millään muulla polttavalla asemalla? Mulla on joku halpis-PC:n mukana tullu asema ja se on kyllä polttanut kaiken ihan hyvin niin Gnomebakerilla kuin k3b:lläkin.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #25 : 11.02.08 - klo:08.27 »
Ootko kokeillut millään muulla polttavalla asemalla?
Gigabyte on ollut minulla kai pari vuotta. Vertailu linuxien polttoohjelmat / Nero Windowssissa on kerta kerran jälkeen johtanut tulokseen: Linuxpoltto tuottaa kirkkaita levyjä kesäiseen linnunpelättimeen kasvimaalle. Nero hoitaa hommat ja testaa tuloksen vaikka se on aina onnistunut. Ehkä vaihdan Gigabyten pois.

metusalem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #26 : 11.02.08 - klo:15.43 »
Ootko kokeillut millään muulla polttavalla asemalla?
Gigabyte on ollut minulla kai pari vuotta. Vertailu linuxien polttoohjelmat / Nero Windowssissa on kerta kerran jälkeen johtanut tulokseen: Linuxpoltto tuottaa kirkkaita levyjä kesäiseen linnunpelättimeen kasvimaalle. Nero hoitaa hommat ja testaa tuloksen vaikka se on aina onnistunut. Ehkä vaihdan Gigabyten pois.
Saattaa olla varmaankin Gigabyten ongelma mun toi LG +k3b  yhdistelmä on toiminut kuin se kuuluisa
"junan vessa" Linnunpelättimet olen joutunut hoitelemaan muulla tavalla.
Ei yhtään epäonnistumista pariiin vuoteen, jonka ajan tää masina on ollut käytössä. Sinänsä ihme sekin
että on sattunut aihioiden ostokset onnistumaan.
Saa nähdä seuraava satsi onko valmiiksi rikkonaisia eksynyt mukaan.
Olen käyttänyt CD, CDRW DVD DVDRW mikä nyt on sattunut hyllystä käteen osumaan.
MSI H55M-P31 (MS-763)
4x Intel(R) Core(TM) i3 CPU  530  @ 2.93GHz
GeForce 210/PCI/SSE2 PCI Express x16 Gen2
Samsung SyncMaster P2250 21,5" 1920x1080
TSSTcorp CDDVDW SH-S223L

LG GSA-H10N Super-Multi DVD±RW/RAM

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #27 : 11.02.08 - klo:15.57 »
Linuxpoltto tuottaa kirkkaita levyjä kesäiseen linnunpelättimeen kasvimaalle.

Vaihda hyvä mies romput CD-RW -romppuihin, niin ei tarvitse tehdä linnunpelättimiä. Varsinkin sinunkaltaisesi distrohyppelijän kannattaa käyttää vain uudelleenkirjoitettavia romppuja :-)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #28 : 11.02.08 - klo:16.34 »
Vaihda hyvä mies romput CD-RW -romppuihin, niin ei tarvitse tehdä linnunpelättimiä.
Ongelmana on, että Gigabyteni ei tykkää linuxista, mutta diggaa Windows Neroa. Saisinko todella sen parantamaan tapansa syöttämällä sille rw-levyjä +/- r -levyjen asemesta. Kun se saisi kalliimman levyn niin ihastuisi ja hyväksyisi Gnomebakerit ja muut?

Nerosta on linuxversiokin. Tuskin sitä on turhaan tehty.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #29 : 11.02.08 - klo:16.55 »
Ongelmana on, että Gigabyteni ei tykkää linuxista, mutta diggaa Windows Neroa. Saisinko todella sen parantamaan tapansa syöttämällä sille rw-levyjä +/- r -levyjen asemesta. Kun se saisi kalliimman levyn niin ihastuisi ja hyväksyisi Gnomebakerit ja muut?

En tiedä, mutta CD-RW on joka tapauksessa ekologisempi ratkaisu -- vaikka Nerolla levysi polttaisitkin.

Googlailemalla en pikaiseltaan löytänyt mitään erityisongelmia yhdistelmällä Gigabyte + Linux. Kai olet tehnyt bugiraportin? Tai kokeillut asettaa automaattisesti valittua nopeutta puolet hitaamman kirjoitusnopeuden?
« Viimeksi muokattu: 11.02.08 - klo:16.57 kirjoittanut MikkoJP »

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #30 : 11.02.08 - klo:16.59 »
Nerosta on linuxversiokin. Tuskin sitä on turhaan tehty.

Niin haluavat Nerolla rahasi :D  Itselläni LG polttaa aina hyvää jälkeä oli sitten softana Nero, Isoburner, CDBurnerXP, Gnomebaker, K3B, ja on jotakin muullakin kokeiltu muttei nyt tule mieleen. en viitsi edes md5sumtestejä tehdä, turhaa. Ei siinä etteikö se Nero ihan hyvä olisi, mutten todellakaan näe mitään syytä maksaa linuxpuolella sen käytöstä...

Hig


metusalem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #31 : 11.02.08 - klo:17.31 »
Ongelmana on, että Gigabyteni ei tykkää linuxista, mutta diggaa Windows Neroa. Saisinko todella sen parantamaan tapansa syöttämällä sille rw-levyjä +/- r -levyjen asemesta. Kun se saisi kalliimman levyn niin ihastuisi ja hyväksyisi Gnomebakerit ja muut?

En tiedä, mutta CD-RW on joka tapauksessa ekologisempi ratkaisu -- vaikka Nerolla levysi polttaisitkin.

Googlailemalla en pikaiseltaan löytänyt mitään erityisongelmia yhdistelmällä Gigabyte + Linux. Kai olet tehnyt bugiraportin? Tai kokeillut asettaa automaattisesti valittua nopeutta puolet hitaamman kirjoitusnopeuden?

Minä sinuna Fossiili käppäilisin kauppan, ei noi LG  DVD asemat enää niin maltaita maksa.
Enpä ymmärrä miten se RW levy voisi käyttäytymistä muuttaa.
No onhan ihmeitä maailma täynnä.
Kuten MikkoJP sanoi niin minäkin käytän livecd kokeiluissa joko DVDRW tai CDRW jonka voi formata
ennen seuraavaa polttoa.
MSI H55M-P31 (MS-763)
4x Intel(R) Core(TM) i3 CPU  530  @ 2.93GHz
GeForce 210/PCI/SSE2 PCI Express x16 Gen2
Samsung SyncMaster P2250 21,5" 1920x1080
TSSTcorp CDDVDW SH-S223L

LG GSA-H10N Super-Multi DVD±RW/RAM

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #32 : 11.02.08 - klo:18.42 »
Minäpä en polta mitään vaan käytän VirtualBoxia... ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #33 : 11.02.08 - klo:19.31 »
Minä sinuna Fossiili käppäilisin kauppan, ei noi LG  DVD asemat enää niin maltaita maksa.
Se on tarkoitus tehdä, kunhan ehdin hovihankkijalle.

Nerosta linuxissa luin joskus raportin Linux Format - lehdestä. Eivät olleet erityisen ihastuneita. Kotikoneeni Windows sekosi pois ja ajattelin jättää sen asentamatta. Valitettavasti Wine-kokeiluni SPWAW-pelin kanssa eivät ole onnistuneet, joten pakko kait XP on jälleen kerran asentaa. Windows98 on minulla myös ja riittäisi hyvin lempipelilleni, mutta XP:llä wlan yms. muut toimii ja niiden linux-salojen opiskelu on pahasti kesken. Windowsmaailmassa minulla on ainakin 2 Neroa! (Huom! Se toinen ei ole Bill Gates vaan joskus muinoin ostettu Nero.)

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #34 : 13.02.08 - klo:22.03 »
Ohoh...tännehän on ilmestynyt kävijöitä vielä,luulin että tämä loppui jo.Mutta siis...mie siitä usb:stä kertoisin vielä.Koeilin sitä tikkua etupuolen usb paikkoihin ekana,ja valittelin täällä ettei reagoi.Kun  sitten kokeilin keskusyksikön taakse,niin sehän toimi kuin ei mitään.Ei sitä älyä tälläinen nooni,(vai oliko se noobi  :P)välillä yksinkertaisintakaan asiaa.Elikkä usb  pulma siis ratkesi.

Polttelin muuten niitä lasin alusia Nerolla.
Kaikki muut poltot onnistuvat Nerolla,mutta  ne kolme Ubuntun polttokertaa ei.Täytyy minunkin koklata RW:lle seuraavaksi.Alan nimittäin viikonloppuna sen Xp:n uudelleen asennuksen,ja haluan Ubuntun siihen rinnalle.

Minulla on yksi vanha ulkoinen polttava asema,jolla "savuttelin" aikanaan,ekassa koneessa,joka oli Compaq:in läppäri,varmaan vanhimpia sellaisia,eikä paikkakunnalla ollut silloin Xp:täkään kuin pankeissa ja sitten mulla....(heh,pelkkä sattuma se oli,että sellaisen sain hankittua).
Läppäriparka on vieläkin käytössä,tosin sen näyttö meni niin himmeeksi,että se joka sitä käyttää,pitää siinä toista näyttöä.Hän kun käyttää sitä lähinnä vain kirjoittelemisiin.

Ajattelin kokeilla josko se ulkoinen poltin toimisi tuossa mun Kubuntu koneessa,kun ei siinä silloin aikanaan vikaa ollut,hidas oli vain.
Poltin silloin DeepBurner ohjelmalla,kun ei ollut Neroa.
Jälleen tyhmän kysymyksen heittäisin.....Voinko mie käyttää Neroa tuossa Linux koneessakin?Siis samaa lisenssiä kuin Xp:ssäni?
Pyydän anteeksi jos olen uuno,noob,nyyppä,nooni yms nyt,mutta kun  ei ole ollut tilaisuutta opiskella kunnolla näitä,vaan itsekseni tuhrailen,niin minulla saattaa olla "mustia" aukkoja hyvinkin yksinkertaisissa asioissa välillä.
Toisaalta taitaa Nero olla turhan iso softa tuohon Kubuntu koneeseen......

peran

  • Vieras
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #35 : 13.02.08 - klo:22.12 »
Jälleen tyhmän kysymyksen heittäisin.....Voinko mie käyttää Neroa tuossa Linux koneessakin?Siis samaa lisenssiä kuin Xp:ssäni?

Etpä taida voida käyttää Kubuntussa neroa, ellet varta vasten hommaa sen lisenssiä myös Linukalle.

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #36 : 13.02.08 - klo:23.08 »
No,hyvä,nyt tiedän tuonkin.Kokeilen niitä ilmaissoftia sitten,kiitos.Ja kai se riittää kun on yhdessä koneessa polttomahdollisuus,paitsi sitten jos jotain rikkoontuu tai menee solmuun....

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #37 : 14.02.08 - klo:00.51 »
Off Topic jatkuu.  ;D Miksi kaikki kantaa kosahtaneet CD ja DVD-aihiot aina masikkamaalle. Sinne on vaimon kuva paljon parempi. Oman testin mukaan varikset toi 10 aikaisemmin varastamansa masikat takaisin korkojen kera kun laitoin vaimon kuvan vartioimaan mansikkamaata.
Niistä kosahtaneista aihioista voi tehdä kelloja. Keskireikään menee patterikellon koneisto mukavasti. Katsoo vaan että löytää sopivan mittaisilla viisareilla tai modaa paketissa olevat viisarit. Miettikääs mikä ilo ja hyöty kun joka joulu ja syntymäpäivä voi antaa ystävälleen ja kylänmiehelle uuden kellon.  :D Nimim. saanut varoituksen jo kellojen jakamisesta. Poika kuulemma tekee seuraavasta kellosta minkä saa savikiekon ampumaradalle. (Lentää muuten kauniisti tommonen aihio, siitäkin voi pitää vaikka jossain kokoontumisessa kisat. kuka heittää aihion kauimmaksi, tai tarkkuutta.)
Ja HYVÄ Vinokatti, sitkeesti vaan, kyllä se siitä aukee aikanaan.
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #38 : 14.02.08 - klo:02.13 »
....ulkona asiasta jatkuu......ei voi laittaa vaimon kuvaa mansikkamaalle,kun ei oo vaimoo(en oo sellaisia tytsyjä),mutta voisin käyttää omaa pärstäkuvaa varmaan..... ::)
Ei vaan oo mansikka maatakaan,jos ei sitten saa päähänsä vääntää tuohon pihantapaiselle läntille paria penkkiä.Viherpeukalo ei oikein pelaa, tapan sisäkukatkin,ainakin talven aikana.

Yks täällä väsää kortteja niistä aihioista,kolmiulotteisia.Oikein hienoja ovat.Mun aihiot matkaa hänelle,niin että kierrätys kunniaan.
Itse olen pari kelloa tuunaillut vähän muista materiaaleista,mutta voisin kokeilla tuotakin ideaa.Muistaakseni oon nähnyt jossain nettisivustolla kuviakin sellaisista aihiokelloista.
Kiitos vaan SpeedyG kannustuksesta,aina semmoinen piristää. :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vanha tyhjä kone ja asennusongelmia...
« Vastaus #39 : 14.02.08 - klo:08.32 »
Jos halua 'mainostaa' Ubuntua niin käyttää Ship-Itistä tilattua levy. Kannattanee käyttää vanhan version levyä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.