Kirjoittaja Aihe: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit  (Luettu 9817 kertaa)

trilog

  • Vieras
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #20 : 28.12.05 - klo:00.49 »
Varmaan vois tän ketjun nimen muuttaa. Kannattaako Linux asema formatoida ntfs:ksi?
NTFS on Windowsin käyttämä tiedostojärjestelmä. Joten se ei sovi linuxiin, eikä se myöskään toimi.
-Mitä hyötyä siitä olisi?

Toinen kovalevy kuulemma toimii (siis ei kovalevy jossa on käyttis on) mounttaamalla linuxissa.
« Viimeksi muokattu: 28.12.05 - klo:00.51 kirjoittanut trilog »

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #21 : 28.12.05 - klo:01.02 »
Varmaan vois tän ketjun nimen muuttaa. Kannattaako Linux asema formatoida ntfs:ksi?
Kannattaa ehdottomasti. Etenkin sinun kannattaa tehdä se.

Sazoro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #22 : 28.12.05 - klo:10.51 »
Kyllähän kesti ennnekuin tajusin neuvon. Yritin kirjautumattomana löytää
profiili-sanaa ja ihmettelin että missä se on. Nyt keksin ja mullakin on nätti
tausta.
Minusta Kubuntun fonteissa ei ole mitään valitettavaa. Pari fonttia asensin lisää kun tykkään
henkilökohtaisissa jutuissa käyttää kirjoituskirjaimia ja onneksi suomi24 palstalta
sain neuvon kuinka sain ne asennettua kun ne oli zip-muodossa.

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #23 : 28.12.05 - klo:11.06 »
Varmaan vois tän ketjun nimen muuttaa. Kannattaako Linux asema formatoida ntfs:ksi?
Kannattaa ehdottomasti. Etenkin sinun kannattaa tehdä se.

Heh - Oskuhan pisti pahan ... en ole kuullutkaan, että mikään Linux-versio suostuisi asettumaan NTFS:lle :D Tosin en ole kokeillut, kuinka Damn Small Linux pyörii Windows-PC:ssä - ainakin mainoksen mukaan sen voi asentaa vaikkapa USB-tikulle, vie tilaa 50 Megaa ... tekstissä kyllä sanotaan mm. :

  • Boot from within a host operating system (that's right, it can run *inside* Windows)
  • Run fully in RAM with as little as 128MB (you will be amazed at how fast your computer can be!)

Eri juttu on, soveltuuko ko. versio mihinkään hyötykäyttöön, vai onko kysessä vain pikku emulaattori ... ei ole tuosta kokemusta, osuipahan vain tuollainenkin kummajainen silmiin.

Mutta noista fonteista ylipäätään : On koko joukko "standardeja" fontteja, joita käytetään kaikissa mahdollisissa systeemeissä - sitten osa fonteista on MS:n omia [toimivat Linuxissa pääosin] ja tietysti propellihattujen itse tekemiä pilvin pimein, kuten win:lle tehty "Loki kola", jolla saa Coca Cola:n näköistä tekstä :D ... kokeilin joskus wintoosassa, mutta siitä puuttuvat skandit, koska se on jonkun amerikkalaisen hepun tekemä kokoelma, muuten aika veikeännäköistä tekstiä...

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #24 : 28.12.05 - klo:11.22 »
Jos otetaan väliin ihan asiallinen vastaus tähän alkuperäiseen fonttikysymykseen  ;)

Ubuntu tukee True Type -fontteja joita löytää vaikkapa Googlen avulla aivan riittävästi. Tosin ongelmana onkin karsia ne jyvät akanoista. Lisäksi sellaisten fonttien löytäminen, joissa tulee kaikki utf8:n mahdollistamat merkit (mm Ä ja Ö) onkin hieman hankalampaa. Mutta näitä voi tietty myös ostaa joltain niitä myyvältä nettisivulta.

Kaiken kaikkiaan ihan peruskäyttöön riittävät fontit tulevat kyllä Ubuntun mukanakin ja lisää voi etsiä vaikka Synapticin avulla (kunhan laittaa ohjelmalähteistä Universen ja Multiversen käyttöön). Lisäksi asetuksista voi laittaa erilaisia pehmennyksiä päälle riippuen siitä onko käytössä CRT- vai TFT-tekniikkaan perustuva näyttö.

Mikko

Mikko Saarinen

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #25 : 28.12.05 - klo:12.03 »
Jos otetaan väliin ihan asiallinen vastaus tähän alkuperäiseen fonttikysymykseen  ;)

Ubuntu tukee True Type -fontteja joita löytää vaikkapa Googlen avulla aivan riittävästi. Tosin ongelmana onkin karsia ne jyvät akanoista. Lisäksi sellaisten fonttien löytäminen, joissa tulee kaikki utf8:n mahdollistamat merkit (mm Ä ja Ö) onkin hieman hankalampaa. Mutta näitä voi tietty myös ostaa joltain niitä myyvältä nettisivulta.

minulle olvat kyllä riittäneet aika pitkälle ihan perusfontit (yksi groteski, yksi antikva ja yksi monospace) jotka löytyvät nykyään oletuksena kaiksita linux-distroista, kun bitstream paketti julkaisiin vapaasti linux-väen käyttöön. myös antialiasointi, subpixel smoothing ym. ongelmat ratkesivat aika pitkälle freetypen myötä. näisät molemmista on kulunut aikaa ties kuinka kauan -> olen hyvin vakuuttunut, että alkup. viesti oli pelkkä provo.

eipä sinänsä, kyllä työpöytäympäristöissä on eroja fonttien suhteen, kaikki eivät käytä freetypeä. jotkut tosin käyttävät bitikarttafontteja, jolloin kovin plajoa terävämmäksi on mahdotonta päästä ;) suurimmat työpöydät kuitenkin käyttävät sitä, joskin oletuskonffeissa on jonkin verran eroa jotka ovatkin sitten mielipidepuolella.

omasta mielestäni esim. monien distrojen oletuksena olevan KDE-konfiguraation (samoin kuin KDE:n oman oletuksen) fontit oavt huomattavasti rumemmat kuin pakasta vedetyn gnomen. tosin pystyn korjaamaan tuon aika triviaalisit, aivan kuten KDE:n oletuksesta enemmän pitävä pystyy korjaamaan gnomen tilanteen ;)
Janne

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #26 : 28.12.05 - klo:21.01 »
Ihan niistä fonteista:

Iso osa Ubuntusta (valinnaisina) löytyvistä fonteista on alustasta riippumattomia.

Mm. Gentium on epäilemättä yksi maailman parhaista ja luettavimmista fonteista,
eikä sen (tai muidenkaan TTF:ien) käyttö riipu alustasta. (Gentiumin ongelma on
se ettei siitä ole lihavoitua varsiota).

Bitstreamin fontit ovat loistavia ja Microsoftin Windows-fontit löytyvät Ubuntuunkin
msttcorefonts -paketissa. Ray Larabien suunnittelemat ilmaiset fontit ovat
suurin osa varsin epätavallisia, mutta painotuotteissa oikein hyvin toimivia
löytyy myös aimo kasa.

Edellämainitut löytyvät tosiaan kaikki myös muillekin käyttöjärjestelmille.


Fonttien selaus ja hallinta on sitten asia erikseen  :(
Laajan valikoiman selaaminen on hankalaa eikä helppoja ja käytettäviä
työkaluja tunnu löytyvän. Selaamiseen olen itse käyttänyt emulaattorin
kautta ajatteua Windows-ohjelmaa.
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #27 : 28.12.05 - klo:22.14 »
Ihan niistä fonteista:

niin, sinä et tosiaan tainnut edes yrittää ottaa kantaa fonttien renderöintiin... sen verran kyllä fonteista, että sen MS:n webfonts-homman käyttäminen taitaa olla lisenssien puolesta vähän epäilyttävää. aika monella se silti on, kun on tullut totuttua tietyn nimisiin fontteihin. itse asiassa tämä taitaa olla ensimmäinen linux-asennukseni johon en ole ottanut niitä mukaan.

Fonttien selaus ja hallinta on sitten asia erikseen  :(
Laajan valikoiman selaaminen on hankalaa eikä helppoja ja käytettäviä
työkaluja tunnu löytyvän. Selaamiseen olen itse käyttänyt emulaattorin
kautta ajatteua Windows-ohjelmaa.

minä olen tyytynyt vähään, sillä minulla ei ole ollut kovinkaan suuria fonttien selaamistarpeita. olen ollut ihan kohtuutyytyväinen nautiluksen fonts:/// -sijaintiin. tosin ei minulla niitä fontteja ihan älyttömiä määriä ole ollutkaan (muistan vielä kun selailin winkkarilla jotain linotype-cd:tä).
Janne

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Re: Milloin linuxiin saadaan kunnon fontit
« Vastaus #28 : 28.12.05 - klo:22.39 »
niin, sinä et tosiaan tainnut edes yrittää ottaa kantaa fonttien renderöintiin...

Pointti oli oikeastaan se, että huonosta fontista ei saa hyvää jälkeä edes hyvällä renderöinnillä ja hyvä näyttöfontti puolestaan toimii näytöllä usein ilman renderöintiäkin. Siksi kysymys on myös siitä mitä fontteja on valittavissa. (loput sitten taisikin olla asian vierestä)

Ja toisaalta avauskommentikin puhui vain siitä että fontit on kammottavia, ei renderöinti  ;)
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch