Kirjoittaja Aihe: Avainsovelluksien kaatuminen Ubuntussa  (Luettu 8207 kertaa)

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Avainsovelluksien kaatuminen Ubuntussa
« Vastaus #20 : 13.11.07 - klo:14.35 »
Lainaus
Kysytään sitten vielä avainsovelluksista lisää. Eli miksi Gnome avaa usein ikkunoita siten, että ne menevät hieman, muutaman kymmenen pikseliä, ulos kyseisestä Workspacesta oikean laidan osalta. Joskus tuo on todella kiusallista.

Tuo ei ole normaalia käytöstä. Syytä en osaa keksiä enkä ole itse tuollaiseen koskaan törmännyt. Gnome-ympäristössä osa ohjelmista (esim Nautilus) näyttää tallentavan ikkunansa sijainnin ja avautuvan joka kerta samalla paikalle. Muiden ohjelmien ikkunat ikkunamanageri avaa määrätyllä tavalla. Yleensä niissä managereissa on joku "smart window placement" -optio oletuksena päällä.  Esimerkiksi käyttämäni manageri Xfwm4 pyrkii siihen, että ikkunat menevät mahdollisimman vähän päällekäin ja saman taitaa tehdä Gnomen perusmanageri Metacity. Compizia voi käskeä avaamaan ikkunat 5 eri tavalla. Jos sinun kokemallesi bugille / ongelmalle ei muuta ratkaisua löydy, voisit kokeilla jotain toista ikkunamanageria kuin tällä hetkellä käytössä olevaa. Linuxin hienous on mielestäni juuri tässä, että palikat saa laittaa haluamaansa järjestykseen, jos ennalta annettu järjestys ei miellytä. Tietysti perusasennuksen mukana tulevat ohjelmat saisivat olla mahdollisimman bugittomia.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Avainsovelluksien kaatuminen Ubuntussa
« Vastaus #21 : 13.11.07 - klo:14.58 »
Vista esimerkiksi tekee kunnollisen yhteenvedon kaatumisesta, jonka pohjalta tilanne on helppoa selvittää.
Kas, mä en huomannut tollasia yhteenvetoja. Mulla kun tuli vaan ilmoitus tyyliin: "Windows on palautunut vakavasta virheestä". Virheen syyksi ilmoitettiin yleensä APPCRASH ja virhekoodeja perään tuttuun Microsoft-tyyliin: 0x00002423xd ;)

Lainaus
GParted on tähän mennessä pahin havanto. Ellei sen sitten kuulu sulkeutua aina kun tekee jotain muutoksia.

Juuh. Saman olen huomannut, että ainakin GG live-cd:n Gparted kaatuu jokaisen operaation jälkeen. (muoks. ...kaatui beta-julkaisussa, eipä sanotakaan mitään ehdotonta lopullisesta releasesta) Operaatiot ovat kuitenkin onnistuneet toistaiseksi 100%, joten haitta on lähinnä kosmeettinen. Luottamusta ei kylläkään herätä.
Jep. mulla ainakin esiintyy tuo sama ihan Shipitistä tilatuilla levyilläkin, eli tosiaan operaatiot toimivat hyvin, mutta niiden jälkeen kun se alkaa tutkimaan levyä, tulee "segmentation fault"
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Avainsovelluksien kaatuminen Ubuntussa
« Vastaus #22 : 13.11.07 - klo:17.12 »
Missähän tuo ikkunoiden avautumistapa valitaan. Jotkut asetukset tahtoo olla niin piilossa etten ole niitä löytänyt, vaikka menut olen läpi käynytkin.

Tältä siis näyttää viereisessä work spacessa (2) kun avaan workspaceen (1) ikkunoita.



Katso tarkasti vastenta reunaa...
« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:19.59 kirjoittanut Ux64 »

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Avainsovelluksien kaatuminen Ubuntussa
« Vastaus #23 : 13.11.07 - klo:19.51 »
Täytyy ottaa vähän sanoja takaisin, sillä tarkemmin ajatellen sama härö tulee välillä itsellekin, mutta helpostihan sen korjaa napauttamalla ikkunan suurenna-painiketta.

Missähän tuo ikkunoiden avautumistapa valitaan. Jotkut asetukset tahtoo olla niin piilossa etten ole niitä löytänyt, vaikka menut olen läpi käynytkin.

Compizhan tuossa hääräilee omiaan, kuten ikkunan heittämästä varjosta voi päätellä. Eli työpöytätehosteet ovat päällä. Compizin asetusohjelma tulee paketissa compizconfig-settings-manager. Ohjelmalla pääsee säätämään ikkunamanagerin toimintaa erittäin perusteellisesti. Sieltä löytyy mm. Place windows niminen plugini, jossa avautumispaikkojen arvontaa voi säädellä. Tuohon bugiin ei vaan taida löytyä muuta korjausta kuin tuoreemman Compiz version asentaminen. Näistä pienistä jutuista huomaa, että Gutsyssä ei ole oikein tähdätty 100 % virheettömyyteen. Tuossa vielä kommentit ongelmaan itseltään Compiz Fusionin kehittäjältä:
http://forum.compiz-fusion.org/showthread.php?t=5079
« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:19.53 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Avainsovelluksien kaatuminen Ubuntussa
« Vastaus #24 : 13.11.07 - klo:20.24 »
compizconfig-settings-manager.

Kiitos! Taas reilusti lisää asetuksia. Ihmettelen tässä kovasti, että kuinkahan paljon on vielä aivan ratkaisevan laatuisia asioita joita en tiedä jotka on sen takia pielessä. Toisaalta, olisi mukavaa jos oletusarvot olis ns. reilassa, niin ei tarvitsisi säätää. Mä jo jossain vaiheessa manasinkin että ikkunoiden positiot on nihkeitä. Saas nähdä kun tulee dual screen käyttöön, että miten paljon sen kanssa on vääntämistä.

En löytänyt mistään helppoa ohjetta, jolla dual screenin saisi omaksi work spacekseen. Se olisi ehdottomasti paras ratkaisu. Bigdesk on huono, kuten myös oma X sessio.

Tässä myös yksi asia jonka kanssa taistelin aikani kunnes sain kunnon ohjeet:
http://ubuntuforums.org/printthread.php?t=610842

Jälleen kerran suurkiitokset.


anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Avainsovelluksien kaatuminen Ubuntussa
« Vastaus #25 : 13.11.07 - klo:23.23 »
Eipä kestä. Työpöydän saa (tai on saanut) levitettyä useammalle monitorille periaatteessa hyvinkin helposti Xineraman avulla, mutta silloin menetetään työpöydän 3-D kiihdytys. http://en.wikipedia.org/wiki/Xinerama
Jos tahtoo sen 3-D:n mukaan, toteutustapa vaihtelee paljon riippuen näytönohjaimen merkistä ja käytetystä ajurista (avoin/suljettu). Gutsyssähän tulee mukana näyttötyökalu (displayconfig-gtk), jonka avulla joissakin kokoonpanoissa jopa saattaa onnistua virittämään kaksoisnäytön. Itse olen onnistunut lähinnä tuhoamaan sillä xorg.conf tiedoston :) Nvidian ja Atin suljetuille ajureille on omat toteuksensa ja työkaluohjelmansa (Twinviev/Big-Desktop).

Ubuntun graafinen työkalu on vielä lapsenkengissä, joten /etc/X11/xorg.confin anatomia voi tulla hyvin tutuksi, kun kahta näyttöä alkaa virittelemään.

Pari tiukkaa HOW-TOa
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174 Gutsyn kanssa vähän vanhentunut?
http://wiki.debian.org/XStrikeForce/HowToRandR12
« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:23.42 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Evolutionin kontakti ominaisuudesta. Törmäsin samaan ongelmaan kuin Delugen yhden ominaisuuden kanssa. Sovelluksen oma Preferenses osio on ristiriidassa oletuksena päällä olevien pluginien kanssa.

Tuon kontakti "bugin" sai siis korjattua säätämällä pluginit kuntoon. Eipä kukaan keksinyt sitä mainita, mutta kun huolellisesti käy kaikki vaihtoehdot ja asetukset läpi huomasi että jotain ristiriitaa tässä nyt on.

Parissa sovelluksessa jo mennyt samaan ansaan. Tosin Delugessa on tehty niin, että sovelluksen oma optio on poistettu, kun on tullut plugin jonka tehtävänä on hoitaa sama asia. Silloin löytäminen voi olla vaikeaa mutta ei sentään ilmene bugilta näyttävää "virheellistä" toimintaa ristiriidasta johtuen.

Taas yksi ongelma vähemmän.

Huolella kun tota Evolutionia on räplännyt, niin mä voisin jopa sanoa pitäväni siitä paljon. Hyvät kalenteri, taski jne toiminnot. Korjaa monta kauheaa paperiviritystä kätevästi myös kotikäytössä.
« Viimeksi muokattu: 22.11.07 - klo:21.56 kirjoittanut Ux64 »