Kirjoittaja Aihe: IDE levy katosi Feistyn uudelleen asennuksen jälkeen...  (Luettu 5684 kertaa)

Marko Lavikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: IDE levy katosi Feistyn uudelleen asennuksen jälkeen...
« Vastaus #20 : 25.04.07 - klo:19.40 »
IDE on laitettu masteriksi. Vaihdanko sitten tuon SATA levyn root kohtiin (hd1,4). Ja jos vaihdan niin eikö silloin täydy biosista muuttaa asmien järjestystä.

Miten asensit ubuntun? Siis, muutitko BIOS:sta sen sata-levyn boottaavaksi asennuksen ajaksi vai kuinka teit sen? Onhan voinut käydä niin, että GRUB on asentunut nyt väärälle levylle. Sen pitäisi sijaita nimenomaan siellä IDE-levyn boottiosiossa, jolta kone käynnistetäänkin, jotta Windows toimii myös.

Korjatkaa joku muu, jos olen väärässä.

Dalton

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: IDE levy katosi Feistyn uudelleen asennuksen jälkeen...
« Vastaus #21 : 25.04.07 - klo:21.09 »
Tyhjensin/muutin osion Unallocated spaceksi XP:ssä ja asensin Ubuntun LiveCd:ltä siihen. Käytin CD:n omaa osiointia. Ubuntu on kyllä oikeassa paikassa levyllä. Toi GRUB on varmaan asentunut siihen SATA levylle koska olen asentanut Wintoosan IDE levylle ennen kuin mulla edes oli noita SATA levyjä. Mites nyt saisin sen GRUBin sinne IDEn alkuun?

Marko Lavikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: IDE levy katosi Feistyn uudelleen asennuksen jälkeen...
« Vastaus #22 : 26.04.07 - klo:12.44 »
Mitenkähän tuon osaisi neuvoa, kun en itsekään ole niin paljon leikkinyt. Tuolta Ubuntu-forumeiden puolelta löytyy yksi ketju GRUBin uudelleen asennuksesta http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-24113.html.

Sehän mikä sun pitää vaan selvittää on se, että mikä on grubin mielestä ide-levyn nimi, kun olet käynnistänyt linux-puolelle. Grub-confissahan tuo boottilevy näyttää olevan (hd0), joten kai se IDE-levy on silloin (hd1). En kyllä yhtään tiedä, miten nuo nimet sitten sekoilee, kun vaihdat boottilevyn taas IDE-ksi.

Jotenkin on vaan sellainen tunne, että tuo käynnistyminen voi mennä ihan kokonaan solmuun, jos noita lähtee muuttelemaan. Helpoimmalla kai pääsee jos tekee jonkinlaisen Ubuntun uudelleenasennuksen pitäen IDE-levyn boottilevynä. Mene ja tiedä... Tähän tarttis jonkun enemmän linux-gurun mielipidettä.