Kirjoittaja Aihe: Ubuntun ja Windowsin rinnakkainen asennus  (Luettu 2674 kertaa)

Friikki

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun ja Windowsin rinnakkainen asennus
« : 24.04.07 - klo:04.20 »
Olen muutaman kuukauden käyttänyt Dapper -versiota ja olen vielä hiukan pihalla. Nyt päivitys Feistyyn ontuu niin että olen päättänyt asentaa CD:ltä homman kokonaan uusiksi ja mieleen tuli että voisin jakaa läppärini kovalevyn Feistyn ja Windowsin kesken. Oikeastaan minulla ei ole muuta tarvetta Windowsille kuin se, että kun tässä touhuan kaikennäköistä ja olen kertonut ihmisille Ubuntusta (Juu, olen nähnyt valon ;D) ja kun tuossa toukokuussa pitäisi kahta vanhempaa rouvaa opastaa tietsikan peruskäyttöön, niin nyt on sellainen olo että elämä olisi paljon helpompaa kun voisi avata läppärin ja antaa ihmisten itse katsoa mitä eroavuuksia näissä on.

Miten lähtisin tässä alkuun, laitanko ensin Windowsin ja sitten Ubuntun, tai miten homma onnistuu toisin päin?   

peran

• Vieras
Vs: Ubuntun ja Windowsin rinnakkainen asennus
« Vastaus #1 : 24.04.07 - klo:05.09 »
Ensin kannattaneen asentaa Windows.

brownie

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.04.07 - klo:10.22 »
Ja osioi molemmille omat partitiot kovalelty niin ei tule jatkossa ongelmia ja on Windows helppo hävittää jos vaikka niin myöhemmin haluaa.. :)

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.04.07 - klo:10.28 »
Kannattaa tehdä molemmille oma osio juu. Sitten jos haluat niin tee vielä erillinen /home osio, eli jos jostain syystä joudut asentamaan linuxin uudelleen niin tarvittavat tavarat voi säilöä home osiolla, esim formatoinnin ajan.

Windows kannattaa (ei ole pakko) asentaa ensin koska jos tekee näin, niin linuxin asennuksen jälkeen käynnistyslataajaan ilmestyy linux sekä windows. Jos asennat windowsin vasta toisena niin yllättäen se ei osaa lisätä linuxia käynnistyslistoille. Tästä seuraa tilapäinen linuxin käyttökatkos :)

Eli osiot kuntoon, windows sisään ja sitten linuxia kehiin

Friikki

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.04.07 - klo:13.48 »
Sattui pieni kömmäys ja mietin miten tämä on mahdollista, pistän mielelläni homman uusiksi jos jollain on viisautta kertoa mikä on ongelma ja kuinka sen voisi ratkaista. Sattui niin että  kone jostain syystä alkoi pahasti tökkimään. Iskin Windowsin asennuslevyn sisään, ja homma toimi hienosti kunnes piti buutata. Hetken päästä tuli näyttöön teksti (en nyt sanatarkasti muista) GRUB LOADING ja sitten error 15 tai 17. Homma jämähti siihen niin ettei siitä päässyt eroon vaikka yritti buutata asennuslevyltä uudestaan (asetin biosissa kyllä cd:n ensimmäiseksi vaihtoehdoksi). Sitten laitoin Feistyn Nordic editionin cd:n, ja tulos oli käsittämättömän pitkä litania virhekoodia ja mieleen tuli että onko tuolta sisältä joku lopullisesti pimeänä.

Sitten laitoin koneen pimeäksi vähäksi aikaa ja kun silmiin sattui Dapperin asennuslevy, niin ajattelin etteihän se mitään maksa (ainakaan huoltoon verrattuna) kokeilla vielä kerran ja kas, nyt se tikittää kuin sveitsiläinen käkikello. Ei mitään ongelmaa missään. Jätän tämän nyt päivittämään Feistyyn, mutta jos joku keksii miten sinne saa sen Windowsin, niin teen mielelläni homman uusiksi. Ja jos joku osaa selittää tämän, niin olisin tosi kiitollinen tiedosta. (Läppäri on Acerin 3103 WLMi Aspire)

peran

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.04.07 - klo:16.44 »
Olikohan sulla Linukka alla, ja yritit asentaa winukkaa vai olikohan Winukka jo asennettu ja yritit asentaa Linukkaa?

Edit - onkohan sulla tyhjä partitio Winudows-ia varten tai toinen kiintolevy. Sitten saattaa Windows:n asentaminen onnistua. Tosin tarvitsee Grub:n uudelleenasentamisen.
« Viimeksi muokattu: 24.04.07 - klo:16.47 kirjoittanut peran »