Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) ongelma live CD:n käynnistyksessä: Kernel Panic!  (Luettu 3755 kertaa)

conde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Terve!

Olen jo pidempään yrittänyt saada Ubuntua toiseksi käyttöjärjestelmäksi työpöytä koneeseeni. Ensimmäinen kokeiluni edellisellä Ubuntu 6.10 versiolla päättyi live cd:n latauksessa tulleeseen Kernel panic:iin. Nyt uudella Feisty Fawnilla ei päästä paljoa puusta pidemmälle. Valitsemalla päävalikosta Start or install ubuntun tai Check CD from defects tulee kernelin latauksen jälkeen ilmoitukseksi:
Lainaus
BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-3ubuntu3) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

/bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs)
joskus myös:
Lainaus
crc error

 -- System halted

Olen ladannut levykuvan kaksi kertaa ensin BitTorrentista ja sen jälkeen funetin FTP:ltä. Olen myös tarkistanut MD5Summat ja ne täsmäsivät. Olen myös kokeillut kirjoittamiani(4kpl) levyjä kannettavassani tietokoneessa HP Compaq nx 7300, jossa ubuntu käynnistyy ongelmitta(jopa äänet ja wlan sovittimet toimivat). Olen pöytäköneellani ajanut muisti testin virheittä(ainoa toimenpide joka toimii cd:ltä tässä koneessa). Olen myös koettanut etsiä biossista eri asetuksia joilla voisi olla vaikutusta käynnistykseen - tuloksetta. (Olen siis koettanut Desktop i386 versiota ubuntusta). Olen päivittänyt polttavan CD/DVD -aseman Firmwaren uusimpaan versioon. Olen myös koettanut käynnistää ubuntun parametreilla NOAPIC ja ACPI=OFF.

Koneeni on:
Emolevy: Intel 945GNT
Prosessori: Intel P4 3,2GHz HT
Muisti: DDR2 533MHz 1Gt
Näytönohjain: Asus N6800GT 256Mt PCI-E
Kiintolevyt: 320Gt WD(sata) & 200Gt Maxtor(ide)
CD/DVD-asema: Nec 2500A(ide)
Käyttöjärjestelmä: Windows Vista Business(rinnalle ubuntu!)

Mitäköhän voisi olla tehtävissä? Onko kokoonpanoni vain linux ei yhteensopiva?
« Viimeksi muokattu: 24.04.07 - klo:20.24 kirjoittanut conde »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Yritystä ei näimmä ainakaan puutu. Hyvä ettet heti ole luovuttanut.

Joku sanoisi tähän että vaihtaa kovalevyjen jumpperit oikein niin voisi toimia. Ulkomaalaiset tiesivät kertoa myös että revi se toinen kovalevy irti asennuksen ajaksi.

Tässä yksi ratkaisu:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=9489.0

Kannattaa myös lueskella noita Haun tuloksia, eli hakuun vaikka "job control turned off"

conde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Yritystä ei näimmä ainakaan puutu. Hyvä ettet heti ole luovuttanut.

Joku sanoisi tähän että vaihtaa kovalevyjen jumpperit oikein niin voisi toimia. Ulkomaalaiset tiesivät kertoa myös että revi se toinen kovalevy irti asennuksen ajaksi.

Tässä yksi ratkaisu:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=9489.0

Kannattaa myös lueskella noita Haun tuloksia, eli hakuun vaikka "job control turned off"
Noniin... Koetin ensinnäkin ottaa IDE-levyn irti koneesta - ongelma ei ratkennut. Seuraavaksi kokeilin ottaa SATA levyn irti ja päästiin eteenpäin; Kernel panic!
Seuraavia virheilmoituksia sain boottaillessani eri bios-asetuksilla:
Pelkkä sata levy kiinni
Pelkkä sata levy kiinni 2
Koetin myös NOAPIC ja ACPI=OFF parametreillä:
Satalevy + noapic + acpi=off

Nyt myös sain ajettua Check CD from defects toiminnon, joka varmisti oletukseni että cd on virheetön.

Käsittääkseni tuosta "Tässä yksi ratkaisu:" linkistä(http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=9489.0) ei ole apua, koska en ole saanut  asennettua ubuntua. Eli en voi siirtää ks. backup tiedostoa orginaalin tilalle. Sitäpaitsi ongelma on nyt muuttunut; Kernel Panic.

Olisiko lisää apuja joita voisin seuraavaksi kokeilla?

E: Lisäsin otsikkoon Kernel Panic.

juyli

  • Vieras
Olisiko lisää apuja joita voisin seuraavaksi kokeilla?
E: Lisäsin otsikkoon Kernel Panic.

Hyvä lisäys, sillä ko. virheilmo on erityisen selkeä
Tuollaisen virheilmoituksen pystyin ohittamaan joskus (vaihdoin emolevyn, eikä Debian-pohjaiset jakelut käynnistyneet), rukkailemalla emon bios-asetuksia. Kun sain järjestelmän käyntiin tarkistin bios-asetuksia uudelleen.

Vaikka minut lynkataankin tällä foorumilla, jos ylläoleva ei auta, kokeile joitakin muita Linux-jakeluja. Vaikka aluksi nimenomaan Live-CD/DVD -versioita. SuSE -live: http://opensuse.fi/Lataa
Fedora Core 6 (pian ilmestyy Fedora 7):  https://www.redhat.com/archives/fedora-announce-list/2006-December/msg00006.html
ZenWalk Live(ent. MiniSlack): http://distrowatch.com/?newsid=04175
ja Knoppix: http://distrowatch.com/table.php?distribution=knoppix
ja tietenkin Suomi-knoppix: http://linux.fi/index.php/SuomiKnoppix

Live-CD/DVD -jakelut eivät ole ihan oikeita Linux-jakeluja, mutta niillä saa kuvan, miten laitteisto suhtautuu Linux-jakeluun. Ubuntu-Live-CD olisi siis yksi vaihtoehto, mutta asennuslevy (alternate/server) voi asentaa järjestelmän helpommin rautaan, joka ei ole mahdollisesti täysin Ubuntu-yhteensopiva.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili

Kommettia sen verran¸ että mulla tuo sama virhe tuli Feistyyn päivityksen yhteydessä (alla täysin toimiva Edgy, ilman omia sössötyksiä mitä nyt Beryl hiottu kuntoon tavallisilla ohjeilla).

Olen lukenut ja kokeillut ~ 1M ohjeita, suurin osa varmasti vanhentuneita, liittyen IDE- ja SATA-levyjen / asemien järjestelyihin ongelman kiertämiseksi, eikä vielä ole onnistunut. Yhteisiä laitteita meillä ei kuitenkaan näytä olevan. Sanottakoon, että mulla on/oli käytössä raid5 (mdadm) ja useimmissa foorumeissa virheet näyttävät liittyvän juuri live-cd:n käyttöön tai tuohon raidiin.

juyli

  • Vieras
näyttävät liittyvän juuri live-cd:n käyttöön tai tuohon raidiin.

Ihan varmasti. Ei kai Live-CD:n oleteta hanskaavan Raid-systeemejä.

Live-CD toimii täysin itsenäisesti, mutta oletuksena se pyrkii löytämään kovalevyt, ja liittämään ne järjestelmään (ro). Useat Live-CD:t esim. "etsivät" swap-osiota levyiltä, jonka jo oletuksena hyödyntäisivät.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili

ähjoo. Tarkoitin, että jompaankumpaan. Itselläni siis ei ole kyse live-CD:n käytöstä. Itse asiassa olen yrittänyt korjailla kaikkea 6.06-live-cd:llä.

Minulla siis Ubuntu lakkasi boottaamasta päivitettyäni sen ihan graafisella työkalulla. Sittemmin olen chrootattuani yrittänyt kaikenlaista, mutta vielä ei ole tärpännyt. Kuten sanottua, mulla on/oli myös tuo raidi, mutta kun ei systeemi nouse millään boottivivuilla, enkä ollut asennellut muuta ihmeellistä / epävirallista ja kun samaa bugia näyttää ilmenevän myös pelkän live-cd:n käyttäjillä, tuntuu nyt minustakin, että bugi jossain on...

conde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Terve taas...

Biossista säätelin kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Virheilmoitukset vaihtuivat ja kernel panic:ia ei enään esiintynyt, mutta järjestelmä ei vain lähtenyt käyntiin. Jossain vaiheessa kokeilujeni aikan huomasin seuraavanlaisen virheilmoituksen(tämä siis ennen järjestelmän jumiutumista):
Lainaus
[ 26.160892 ] PCI: Failed to allocate mem resource #6:20000@70000000 for 0000:01:00.0
Loading, please wait...
järjestelmä 'jumiutui' virheilmoitukseen:
Lainaus
[84.478753] init: rcS main process (5037) killed by SEGV signal
init: Unable to execute "/bin/sh" for rc-default: No such file or directory
init: rc-default main process (6231) terminated with status 255
hetken odoteltuani ctrl + alt + del antoi seuraavaa:
Lainaus
init: Unable to execute "/bin/sh" for control-alt-delete: No such file or directory
init: control-alt-delete main process (6254) terminated with status 255
Tuohon ensimmäiseen virheilmoitukseen kiinnitettyäni huomion ajattelin että näytönohjaimestani tämä käynnistymis ongelma on kiinni. Koska emolevyssäni on integroitu näytönohjain otin PCI-E näytönohjaimen irti ja asetin biossista integrointi ihmeen käyttöön ja avot! Ubuntu käynnistyi!, jopa työpöytä tehosteet (compiz ja glx) toimivat tökkimättä - graafinen asennushan ei tietysti toiminut:
Lainaus
Invalid problem report
This problem report does not apply to a
package program. (/usr/bin/ubiquity)
Takaisin biossia säätämään ja HT(Hyper-Threading) takaisin päälle, kun kokeiluissa olin ottanut sen pois. Nyt ubuntu suostui asentumaan kiintolevylle - asensin grubinkin. En tosin saanut toistaiseksi ubuntua käynnistymään valikosta. Pitää siis tutustua tuohon Vistan bcdedit ohjelmaan. Myös jostain foorumilta luin NEOGrubista jolla saisi Vistan helposti toimimaan rinnakkain linuxin kanssa, ehkä tutustun.

Ainiin... sainhan minä PCI-E näytönohjaimenkin takaisin koneeseen, tosin aina kun ubuntun haluaa bootata täytyy PCI-E väylä laittaa disable -tilaan biossista ja siirtyä integrointi ihmeen käyttöön(ne niistä pelihaaveista ubuntulla). Ja vistaan takaisin siirtyessä vaihtaa asetukset/kaapelit takaisin. No kokeiluahan tämä vain on. Miksiköhän ubuntu ei suostu käynnistymään kun tuo Asuksen N6800GT 256MB kortti on kiinni / enabled tilassa.

juylille:
Olen koettanut myös asentaa:
Debian(Asennuksen suoriettua en saannut koskaan käynnistettyä järjestelmään)
OpenSUSE(olen koettanut asentaa - virhettä en muista, kokeilin vain nopeasti menisikö koneelle)
FreeBSD 6.2(Asentui ongelmitta, X:n ja Gnome2:n sain asennettua helposti portsista ja pienellä säädöllä sain ne käynnistymäänkin. Myös nvidian ajurit sain ongelmitta asennettua)

Jos jollain on kokemusta tuosta kyseisestä näytönohjaimesta ja ubuntusta ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan mitenkä sen saisi ubuntussa toimimaan. Vaikka luulenkin että ongelma on nimenomaan kahdessa näytönohjaimessa, jos/kun ubuntu ei tiedä kumpaa käyttää tai jotain...