Kirjoittaja Aihe: Windowsin asennus sotki ubuntun (ratkaistu!)  (Luettu 1850 kertaa)

Tushaka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Windowsin asennus sotki ubuntun (ratkaistu!)
« : 11.02.07 - klo:19.47 »
Eli asensin tänään Windows xp:n toiselle kovalevylleni, mutta nyt kun pitäisi päästä bootaamaan linuxiin niin se ei onnistu. En asentanut/tyhjentänyt tai ylipäätänsä muokannut ubuntulle omistamaa kovalevyäni asentaessani xp:n, mutta silti se lakkasi toimimasta. Kun valitsen koneeni bootaamaan linux-kovalevylleni, saan virheilmoituksen. Olenko siis menettänyt kaiken linux-kovalevyltäni, vai onko mahdollista saada se bootaamaan jollain konstilla?
« Viimeksi muokattu: 11.02.07 - klo:21.07 kirjoittanut Tushaka »

juyli

  • Vieras
Vs: Windowsin asennus sotki ubuntun
« Vastaus #1 : 11.02.07 - klo:20.10 »
Eli asensin tänään Windows xp:n toiselle kovalevylleni,

Tunnetusti Windows-asennus tuhoaa mbr:n (Master Boot Record), jolloin grub tai Lilo
pitää asentaa uudelleen.
Yleensä järjestelmän asennus (oli vaikka Windows) ei automaattisesti muuta
levyn osiointia (, eikä Windows ymmärrä Linux-osioista,), ei Windows asennuksen
pitäisi mihinkään tuhota Linux-osioita/levyjä.
Kokeilepa asennuslevyn rescue-tilaa tai käytä sopivaa Live-CD -versiota
(Suomi-Knoppixista on taas uusi versio http://os.tonnikala.org/suomiknoppix/iso/ )
ja editoi ja asenna grub uudelleen (chroot, grub-install).

Tushaka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus sotki ubuntun
« Vastaus #2 : 11.02.07 - klo:21.07 »
Tuota Live-cd:n käyttöähän minä en tietenkään tullut ajatelleeksi :) Päätinpä kuitenkin vain siirtää tiedot kovalevyltä sirrettävään kovalevyyni, koska olin joka tapauksessa harkinnut uudemman linuksin asennusta. Kiitoksia paljon avusta! :D

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus sotki ubuntun
« Vastaus #3 : 11.02.07 - klo:22.01 »
Tuota Live-cd:n käyttöähän minä en tietenkään tullut ajatelleeksi :) Päätinpä kuitenkin vain siirtää tiedot kovalevyltä sirrettävään kovalevyyni, koska olin joka tapauksessa harkinnut uudemman linuksin asennusta. Kiitoksia paljon avusta! :D
Itse joudun kääntämään ATI:n binääriajurit aina uudelleen, kun kernel päivittyy. Elikkäs cchtml:n tapa2.