Kirjoittaja Aihe: XP Home:n rinnalle Ubuntu  (Luettu 2986 kertaa)

c6684

• Käyttäjä
    • Profiili
XP Home:n rinnalle Ubuntu
« : 03.02.07 - klo:15.25 »
Koneessa tällä hetkellä
c:\(10gt - siinä windows)
 ja
d:\(120gt - muu sälä)

Eli voinko ottaa tuosta d:\ -asemasta tilaa ubuntulle? ja onnistuuko se ubuntun asennusohjelman avulla?

Kuinka suuri todennäköisyys on että winkkari sekoaa kun asennan ubuntun rinnalle?

petri0

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: XP Home:n rinnalle Ubuntu
« Vastaus #1 : 03.02.07 - klo:15.47 »
Voit hyvin näin tehdä, Todennäköisesti Windows ei sekoa lainkaan kun et edes koske siihen kovalevyyn.

Asennusohjelmassa on kohta jossa valitaan mille kovaleylle ja -osiolle Ubuntu asennetaan ja se jopa osioi sen sinulle asennuksen yhteydessä. Se 10GB kovalevy on sitten nimeltään hda1 ja se 120GB kovalevy on hdb1 tai hdc1 riippuen siitä kuinka CDsoitin on kytketty. Niitä siis ei kutsuta c:\ tai d:\

Kai olet nähnyt asennusoppaan? http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas

c6684

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.02.07 - klo:15.58 »
Siis tuo 10gt ja 120gt ovat samasta kovalevystä omia osioitaan..

petri0

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.02.07 - klo:17.00 »
No sitten 10GB on varmaankin hda1 ja 120GB luultavasti hda3 eli hyppää yli yhden numeron. Se kyllä näkyy asennuksen osiointiohjelmassa osioiden koko joten ei siinä osioinnissa pitäisi epäonnistua.

Muista ensin ajaa defrag riittävän monesti (eli punaiset pois niin paljon kuin mahdollista) ennenkuin pienennät sitä 120GB osiota.

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.02.07 - klo:19.07 »
Jos on kaksi osiota, eikös ne ole /dev/hda1 ja /dev/hda2?

Ja ei tarvitse eheyttää levyjä, mutta ei siitä haittaakaan ole. Ubuntun asennusohjelmakin osaa sen.
alias vililikku

petri0

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.02.07 - klo:19.25 »

Ja ei tarvitse eheyttää levyjä, mutta ei siitä haittaakaan ole. Ubuntun asennusohjelmakin osaa sen.

Minulla ei ole koskaan näkynyt hda2 vaan aina se hyppää yli jonkun numeron, miksi - sitä en tiedä.

Tarkoittaako "eheyttää" defrag? (Asunut muualla aika pitkään ja mm. tietokonesanasto suomeksi on retuperällä.) Jos näin niin ei sitä Ubuntun takia tarvikaan mutta Windowsin, näin olen ymmärtänyt.

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.02.07 - klo:19.38 »
Defrag on sama kuin eheyttää. Itse neuvoin aina eheyttämään windows -osiot ennen niiden koon muuttamista kunnes joku sanoi, että GParted osaa itse tehdö sen. ;)
alias vililikku

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.02.07 - klo:19.53 »

Minulla ei ole koskaan näkynyt hda2 vaan aina se hyppää yli jonkun numeron, miksi - sitä en tiedä.

Tarkoittaako "eheyttää" defrag? (Asunut muualla aika pitkään ja mm. tietokonesanasto suomeksi on retuperällä.) Jos näin niin ei sitä Ubuntun takia tarvikaan mutta Windowsin, näin olen ymmärtänyt.
Eheyttämistä suositellaan, jos ei asenna windowsin päälle, vaan rinnalle, ja pienentää osioita.
Ja kyllä ne levyt menevät: hda1, hda2 ... sitten kun tulee extended osio, niin hyppää yhden numeron. Luulisin.

petri0

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.02.07 - klo:20.08 »
Tämän http://www.users.bigpond.net.au/hermanzone/p17.htm mukaan Gparted hoitaa defragit siis jos käyttää DesktopCD:tä mutta AlternateCD taas sitten ei eheytä.

Mutta jos sen eheyttämisen hoitaa Windowsin puolella silloin Ubuntun asentaminen (siis osionnin kera) hoituu nopeammin ja parantaa siten Ubuntun "kuvaa" uudelle käyttäjälle.  :D