Kirjoittaja Aihe: Kiintolevy ei löydy  (Luettu 1817 kertaa)

korhpe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Kiintolevy ei löydy
« : 27.01.07 - klo:09.44 »
Olen aivan uusi ubuntun käyttäjä, siispä minulla on kaikki ns. hakusessa. Halusin päästä tarkastelemaan Windowsin tiedostoja, mutta levyä ei löydy. Yritin sudo komennolla ottaa sen käyttööm, mutta sain ilmoituksen ,ettei sellaista liitoskohtaa eikä levyä ole olemassa. kyllä se kuitenkin näkyy laitehallinnassa. liitoskohdaksi oli merkitty /tmp/disks-conf -hda1. Kaipaisin oikeita komentoja, että saisin sen liitetyksi.
korhpe

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1517
    • Profiili
Vs: Kiintolevy ei löydy
« Vastaus #1 : 27.01.07 - klo:09.53 »
Se taitaa johtua siitä, että Windows käyttää tiedostojärjestelmänään NTFS:ää, kun Ubuntu käyttää jotain aivan muuta. Windowskaan ei taida löytää Ubuntun tiedostoja? Jos välttämättä haluaa käyttää molemmille yhteistä tallennuspaikkaa, suosittelisin kiintolevyn osioimista uusiksi, mitä ei kylläkään pidä lähteä itse tekemään ilman, että varmasti tietää, mitä tekee, joten toinen vaihtoehto on, että hankit vaikka ulkoisen kiintolevyn, jonka sitten alustat FAT32 -tiedostojärjestelmälle, Ubuntu tunnistaa sen, samoin Windows.
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Kiintolevy ei löydy
« Vastaus #2 : 27.01.07 - klo:10.25 »
Lainaus
Halusin päästä tarkastelemaan Windowsin tiedostoja, mutta levyä ei löydy. Yritin sudo komennolla ottaa sen käyttööm, mutta sain ilmoituksen ,ettei sellaista liitoskohtaa eikä levyä ole olemassa.
Mitä komentoa tarkalleen käytit?

Ja Windows levyn tarkasteleminen onnistuu näillä ohjeilla: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_to_mount_Windows_partitions_.28NTFS.29_on_boot-up.2C_and_allow_all_users_to_read_only


Lainaus
Jos välttämättä haluaa käyttää molemmille yhteistä tallennuspaikkaa
Ei sitä Windows levyä kait tallennuspaikkana haluta käyttää? Ei ainakaan ensimmäisen viestin perusteella. Vaikka sekin kyllä onnistuu. http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_to_mount_Windows_partitions_.28NTFS.29_on_boot-up.2C_and_allow_users_read_and_write_access
alias vililikku