Kirjoittaja Aihe: GTK fontti ongelma  (Luettu 4272 kertaa)

niklashi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
GTK fontti ongelma
« : 31.08.05 - klo:15.24 »
GTK1.2 ohjelmien fontit pitäsisi saada suuremmiksi, jotta pystyisi lukemaan.

http://img274.imageshack.us/img274/4140/mplayer0jn.jpg
http://img351.imageshack.us/img351/13/xmmsfont1ns.jpg

Ongelman huomaa XMMS, MPlayerissa, sekä muissa ohjelmissa jotka käyttävät GTK1.2, tai näin olen käsittänyt.
GTK2 fontit ovat normaalin kokoiset.

Olen kokeillut muokata '~/.gtkrc' tiedostoa, tuloksetta.
Kokeillut gtk-theme-switch, tällä olen saanut muokattua myöskin '~/.gtkrc' tiedostoa, mutta fontit on ja pysyy pieninä.
Googlellakaan ei oikein löydy apua ongelmaan.

Olisi kiva nähdä minkä kappaleen lisää playlistille. :-\

Edit: Käyttöjärjestelmänä, Ubuntu.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: GTK fontti ongelma
« Vastaus #1 : 31.08.05 - klo:15.36 »
GTK1.2 ohjelmien fontit pitäsisi saada suuremmiksi, jotta pystyisi lukemaan.

epäilemättä.

Ongelman huomaa XMMS, MPlayerissa, sekä muissa ohjelmissa jotka käyttävät GTK1.2, tai näin olen käsittänyt.
GTK2 fontit ovat normaalin kokoiset.

mplayerin kanssa ongelma on olemassa, mutta ainakaan omalla kohdallani en näe enää mitään syytä käyttää xmms:ää, kun uusine soittimien (kuten nyt se vakiona asentuva rhythmbox) käyttöliittymät ovat huomattavasti parempia ja käytännöllisempiä. tietysti jos haluaa jostain syystä käyttää ikivanhaa winamp-lookia niin beep-media-player on xmms:ää vastaava softa joka käyttää gtk2.x:ää.

Olen kokeillut muokata '~/.gtkrc' tiedostoa, tuloksetta.
Kokeillut gtk-theme-switch, tällä olen saanut muokattua myöskin '~/.gtkrc' tiedostoa, mutta fontit on ja pysyy pieninä.
Googlellakaan ei oikein löydy apua ongelmaan.

mitä siellä ~/.gtkrc:ssä lukee ja mitä olet yrittänyt tehdä?
Janne

niklashi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: GTK fontti ongelma
« Vastaus #2 : 31.08.05 - klo:15.51 »
Tällaista sielä lukee.

# -- THEME AUTO-WRITTEN DO NOT EDIT
include "/usr/share/themes/Default/gtk/gtkrc"

style "user-font"
{
  font="-adobe-helvetica-medium-r-normal-*-*-240-*-*-p-*-iso8859-1"
}
widget_class "*" style "user-font"

include "/home/niklashi/.gtkrc.mine"

# -- THEME AUTO-WRITTEN DO NOT EDIT

Alunperin tuossa ei ollut noita varoituksia, sekä tuo on tehty gtk-theme-switch:llä. Olisi pitäny ottaa backup siitä alkuperäisestä. Helppoa olla jälkiviisas.
Mitään erityisemmin osaamatta olen kokeillut vaihtaa fontin nimen sekä koon tuossa, tuloksetta.
Kokeiltu myöskin täysin tyhjällä tiedostolla. Sekä nuo tiedostot jotka tuossa mainitaan ovat molemmat myöskin tyhjiä.
Ei XMMS ole pakko saada toimimaan, yritin vain saada 2 ohjelmaa esimerkiksi, jotta selviäisi ettei ongelma ole ainastaan yhdessä ohjelmassa, vaan GTK1.2:ssa.

niklashi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: GTK fontti ongelma
« Vastaus #3 : 03.09.05 - klo:12.00 »
Nyt sain fontit sen kokoisiksi että pystyy sentään lukemaan.

Mitään tietoa mitä on tullu tehtyä ni ei ole...  :-\

Poistin koko GTK1.2 sekä asentelin lisää fontteja, nyt ne kelpaa minulle.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: GTK fontti ongelma
« Vastaus #4 : 03.09.05 - klo:12.47 »
Poistin koko GTK1.2 sekä asentelin lisää fontteja, nyt ne kelpaa minulle.

jos olisit saanut gtk 1.2:n positettua, ei sitä käyttävät softat enää toimisi lainkaan.

minusta on hyvin kummallista, että oletuksena käyttäjän on todella vaikea vaihtaa gtk 1.2:n ulkoasua vaikka asentaisikin vaadittavat teemat ja enginet. joka tapauksessa gtk 1.2:n fonttiasetuksia saa muutettua järjestelmänlaajuisesti muokkaamalla tiedostoa /etc/gtk/gtkrc.<tähän nykyinen locale/encoding> eli oletuksena se taitaa olla /etc/gtk/gtkrc.utf-8.

silti jäin kaipaamaan käyttäjäkohtaista teemaamista ja säätämistä. pitänee ihmetellä edelleen.

Janne

niklashi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: GTK fontti ongelma
« Vastaus #5 : 03.09.05 - klo:12.54 »
jos olisit saanut gtk 1.2:n positettua, ei sitä käyttävät softat enää toimisi lainkaan.

Jep, samalla siinä lähti kaikki ohjelmatkin (XMMS, MPlayer, Audacity)
Tuolta synaptic package managerista sen poistin...

Zade

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: GTK fontti ongelma
« Vastaus #6 : 03.09.05 - klo:21.06 »
Lainaus
http://www.linux-gamers.net/modules/wfsection/article.php?articleid=45

Tuolla on scripti joka kääntää sulle cedegan cvs-paikasta. Asenna synapticilla noita riippuvuuksia mitä se vaatii. Itse sain Max Paynen demon tuolla toimimaan. Ja varmasti toimii coutterikin.

Minäkin asensin tuolta, mutta nyt Half-lifen alkuvalikon menu nappuloita et näy ollenkaan ja koko peli itsessään on vain neljänneksen koko ruudusta.
Mikä olisi onkelmana?

jussi1980

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: GTK fontti ongelma
« Vastaus #7 : 07.11.05 - klo:22.49 »
Poistin koko GTK1.2 sekä asentelin lisää fontteja, nyt ne kelpaa minulle.

jos olisit saanut gtk 1.2:n positettua, ei sitä käyttävät softat enää toimisi lainkaan.

minusta on hyvin kummallista, että oletuksena käyttäjän on todella vaikea vaihtaa gtk 1.2:n ulkoasua vaikka asentaisikin vaadittavat teemat ja enginet. joka tapauksessa gtk 1.2:n fonttiasetuksia saa muutettua järjestelmänlaajuisesti muokkaamalla tiedostoa /etc/gtk/gtkrc.<tähän nykyinen locale/encoding> eli oletuksena se taitaa olla /etc/gtk/gtkrc.utf-8.

silti jäin kaipaamaan käyttäjäkohtaista teemaamista ja säätämistä. pitänee ihmetellä edelleen.



Mjooh, itsekin asian kanssa taistelin ja huomasin lopulta, että ei ollut mitään väliä, vaikka mitä laittoi tuonne /etc/gtk/gtkrc.iso.8859-15 (muutin joskus defaultti lokaaliksi) tiedostoon, noh aikani pähkäilin ja vaihdoin defaultti lokaaliksi tutun ja turvallisen iso-8859-1 niin kappas alko saada fonteista selvää.. en kyllä käsitä mikä tuossakin muka on.

coyctecm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: GTK fontti ongelma
« Vastaus #8 : 08.11.05 - klo:15.43 »
Siis nuo gtk1.2:sen fontit jos haluaa käyttäjäkohtaisesti määrittää niin tiedosto ei ole .gtkrc vaan .gtkrc.mine
Oma .gtkrc.mine

style "default-text" {
       fontset = "-*-arial-medium-r-normal--*-80-*-*-*-*-iso8859-15,\
                  -*-helvetica-medium-r-normal--*-80-*-*-*-*-*-*"
}

class "GtkWidget" style "default-text"