No kyllä C menee. Mutta tuon Phoenix'n kanssa kiinnosti sen VB:n kaltaisuus, Visual Basic kun on paras kieleni.
Maltti on kuitenkin valttia Windowsista linuxiin siirtyessä.
Kannattaa käyttää tavallisesti muutaman kuukauden, jotta oppii Linux:n ideologian.
Itse olen myös ohjelmoinut runsaahkosti M$-puolella, ja olen vasta pikku hiljaa oppinut, miten kannattaa Linuxissa tehdä asioita.
Virheet, jotka tein aloitellessani. Innoissani aluksi halusin oppia ohjelmoimaan Linuxilla mahdollisimman nopeasti.
1. Virheeni oli se, että yleensäkin halusin ohjelmoimaan nopeasti ennen kuin Linux-käytännöt olivat tuttuja minulle.
2. Virheeni oli se, että ohjelmointikieleksi valitsin .NET-ympäristön (, jossa kaipaamasi Basic:kin taitaa löytyä, enkä sousittele).
No, sain tehtyä Windowsin kauko-ohjauksen Linux:lle. Opinpahan jotakin Linux-ohjelmoinnista. Tarvitsin kauko-ohjausta tulostuksen toteuttamiseen linux:sta Windows-puolelle. (Ei ollut silloin vielä Linux-ajureita ko. printterille).
3. Virheeni oli lähteä Windows-maisesti lähteä tekemään erästä ohjelmaa. Ennen kuin pääsin pitkällekään ohjelmassa, tuli ensimmäinen oikea ratkaisu Linux-maailmaan. Ratkaisin kyseisen ongelman päivässä Linux-scriptillä. Huomioitavaa oli, että yritin väkisin tehdä ko. ongelmasta Windows-maisesti ohjelmaa, johon taitoni eivät yksinkertaisesti riittäneen.
Huomioitavaa on, että kyseisen ohjelman ainoa järkevä ratkaisu Windows-puolella on sovellus. Linux-puolella kyseisestä selviää scriptillä.
Vielä en ole tarvinnut ohjelmointia (scriptiohjelmointia lukuunottamatta) Linux:ssa.