Kirjoittaja Aihe: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?  (Luettu 5458 kertaa)

flying_high

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Windows XP:n jatkuvaan hitauteen, jumittamiseen ja kaatuiluun kyllästyneenä olen ajatellut viimeinkin kokeilla jotain Linux-pohjaista käyttöjärjestelmää, joista Ubuntu on vaikuttanut helppokäyttöisimmältä ja toimivimmalta. Hieman eri sivustoja lukeneena olen kuitenkin saanut käsityksen, että tiettyjen laitteistokokoonpanojen kohdalla Ubuntu ei toimisikaan kovin hyvin... Siksi kysynkin, että kannattaako minun lähteä edes kokeilemaan kun laitteistokokoonpanoni on seuraavanlainen:

FujitsuSiemens Amilo-D 1840 W
Broadcom WLAN BCM94301MP
ATI Mobility Radeon 9600


Käytän konettani seuraaviin asioihin:

-mp3-musiikin kuuntelu
-iPod nanon käyttö (+ iTunes)
-netti (WLAN)
-email
-digikuvat
-perustoimistosovellukset
-dvd-elokuvien katselu
-MSN Messengerin käyttö
-en siis pelaa lainkaan


Onko joko laitteiston tai käyttötarpeiden osalta jotain sellaista, jonka suhteen pitäisi varautua ongelmiin tai estääkö joku kohta Ubuntun käytön kokonaan? Kaikki kommentit ja neuvot otetaan kiitoksella vastaan!

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #1 : 26.12.06 - klo:17.45 »
Kyllä minä sanoisin että voi ihan hyvin yrittää.

Ainoastaan tuosta äkkiseltään tuli mieleen että itunesista ei ole linux versiota. Vastaavia linux ohjelmia kyllä varmasti löytyy ja voi sen ehkä saada winelläkin toimimaan.

Joku kuka on tähän enemmänkin perehtynyt voi valistaa lisää



Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #2 : 26.12.06 - klo:18.36 »
En nyt lähtenyt tutkimaan koneesi arvoja, mutta yleisesti voi sanoa vähintään PIII tason prossu
ja muistia min 256 Mb, niin eiköhän se onnistu.
ATI näytön ohjaimen ollessa kyseessä kannattanee asennus tehdä VGA-moodissa.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Valtz0r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #3 : 26.12.06 - klo:19.47 »
Itselläni haittaa ainakin se, ettei tulostimelleni ole ilmaisia Linux-ajureita. Saan kuitenkin tulostettua edes 300dpi:n tarkkuudella TurboPrintin kokeiluversiolla  :-\. Se olisi ehkä ihan hyvä tarkistaa. ;O
With Canon you can't...  >:(

Sen lisäksi saattaa sinulle tulla vastaan sellainen ongelma ettei mp3-tiedostot avaudu. Niihin taitaa tarvita erilliset codecit, mutta helppohan ne on ladata.
« Viimeksi muokattu: 26.12.06 - klo:19.50 kirjoittanut Valtz0r »

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #4 : 26.12.06 - klo:20.38 »
kyllä tuon pitäisi taipua. En ainakaan näe mitään syytä miksi ei taipusi!

Jep jep. Koodekit alle ja menoksi! :)
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_to_install_Multimedia_Codecs
Onpa mukava olla täällä taas! <3

hks

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #5 : 26.12.06 - klo:21.30 »
Tai koodekit saa helposti myös tällä http://www.getautomatix.com/ tai tällä http://easyubuntu.freecontrib.org/ ainakin toi automatix on toiminut moitteettomasti dapperissa.

Googletin hiukan tota Broadcomin wlania ja en ainakaan löytänyt kovin helpolla siihen ajureita linuxille, jotain turhautuneita viestejä gentoo foorumeilla missä sitä oli koitettu puukottaa kuntoon siinä onnistumatta. Mutta voihan olla että siihen on jo nyt tuki mutta toi kannattaa tarkastaa ennen kuin suinpäin kokeilee ettei tule pettymyksiä.
« Viimeksi muokattu: 26.12.06 - klo:22.06 kirjoittanut hks »
./toni

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #6 : 26.12.06 - klo:22.30 »
Mun mielestä kannattaa asennella itse ne koodekit ja miksei muutkin jutut. Ohjeita asentamiseen löytyy hyvin ja samalla oppii systeemistä. Eikä ohjeuta noudattamalla sotke tsydeemiä  ;D
alkaa se kokemus karttua tästäkin

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #7 : 26.12.06 - klo:23.27 »
Windows XP:n jatkuvaan hitauteen, jumittamiseen ja kaatuiluun kyllästyneenä olen ajatellut viimeinkin kokeilla jotain Linux-pohjaista käyttöjärjestelmää, joista Ubuntu on vaikuttanut helppokäyttöisimmältä ja toimivimmalta. Hieman eri sivustoja lukeneena olen kuitenkin saanut käsityksen, että tiettyjen laitteistokokoonpanojen kohdalla Ubuntu ei toimisikaan kovin hyvin... Siksi kysynkin, että kannattaako minun lähteä edes kokeilemaan kun laitteistokokoonpanoni on seuraavanlainen:

FujitsuSiemens Amilo-D 1840 W
Broadcom WLAN BCM94301MP
ATI Mobility Radeon 9600


Käytän konettani seuraaviin asioihin:

-mp3-musiikin kuuntelu
-iPod nanon käyttö (+ iTunes)
-netti (WLAN)
-email
-digikuvat
-perustoimistosovellukset
-dvd-elokuvien katselu
-MSN Messengerin käyttö
-en siis pelaa lainkaan


Onko joko laitteiston tai käyttötarpeiden osalta jotain sellaista, jonka suhteen pitäisi varautua ongelmiin tai estääkö joku kohta Ubuntun käytön kokonaan? Kaikki kommentit ja neuvot otetaan kiitoksella vastaan!
  Olen aikamoinen tumpelo Linux asioissa. Kuitenkin olen kaksi kertaa tänä vuonna onnistunut asentamaan Ubuntun. Ensin lahjaksi saadulta asennusCD.ltä 6.06 Dapper ja 6.10 Edgy Eft imuroimalla, polttamalla levykuva ja CD:ltä asentamalla. Toimii. Mp3 ei ensin toiminut. Siinä oletuksena oleva Totem tuli esiin muttei soittanut. Poistin Totemin kokonaan. Nyt on oletuksena VLC Media Player joka soittaa mp3 musiikkia ja näyttää videoita. Elokuvat näkyvät Kaffeinella.

Terveisin wilhelmi




Olen

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #8 : 26.12.06 - klo:23.41 »
Noni, eli homma toimii ja wörkkii niinkuin pitääkin? Hienoa, siitä se lähtee! Kysyt vaan jos tulee ongelmia, aina niihin vastaus jostain löytyy jos itse ei onnistu :)
Onpa mukava olla täällä taas! <3

hks

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #9 : 27.12.06 - klo:18.21 »
Noni, eli homma toimii ja wörkkii niinkuin pitääkin? Hienoa, siitä se lähtee! Kysyt vaan jos tulee ongelmia, aina niihin vastaus jostain löytyy jos itse ei onnistu :)

No kannattaa nyt ensin selvittää että onko toi WLAN kortti tuettu linuxissa, ei nimittäin naurata sitten jos ei ole tukea tai sitten se on joku puolivillainen ajuriviritelmä. Ei se linux mikään autuaaksi tekevä ole.

Edit : Ei ainakaan ubuntu HCL ollu tota broadcomin piiriä eli tuskin ainakaan suoraan out-of-the-box löytyy tuki tolle.
« Viimeksi muokattu: 27.12.06 - klo:18.24 kirjoittanut hks »
./toni

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #10 : 29.12.06 - klo:11.49 »
Ainoastaan tuosta äkkiseltään tuli mieleen että itunesista ei ole linux versiota. Vastaavia linux ohjelmia kyllä varmasti löytyy ja voi sen ehkä saada winelläkin toimimaan.
iPodin hallintaan on ohjelma gtkpod.
alias vililikku

Der Mann

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #11 : 29.12.06 - klo:14.26 »
Windows XP:n jatkuvaan hitauteen, jumittamiseen ja kaatuiluun kyllästyneenä olen ajatellut viimeinkin kokeilla jotain Linux-pohjaista käyttöjärjestelmää, joista Ubuntu on vaikuttanut helppokäyttöisimmältä ja toimivimmalta.

Jos et kerran osaa käyttää edes XP:tä, mikä saa sinut kuvittelemaan että pärjäisit linuxin kanssa?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #12 : 29.12.06 - klo:14.32 »
Windows XP:n jatkuvaan hitauteen, jumittamiseen ja kaatuiluun kyllästyneenä olen ajatellut viimeinkin kokeilla jotain Linux-pohjaista käyttöjärjestelmää, joista Ubuntu on vaikuttanut helppokäyttöisimmältä ja toimivimmalta.

Jos et kerran osaa käyttää edes XP:tä, mikä saa sinut kuvittelemaan että pärjäisit linuxin kanssa?
Mistä päättelet, että Linuxeja on vaikeampi käyttää kuin XP:tä? Koska flying_high on sanonut ettei osaa käyttää XP:tä?
alias vililikku

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #13 : 29.12.06 - klo:18.07 »
Windows XP:n jatkuvaan hitauteen, jumittamiseen ja kaatuiluun kyllästyneenä olen ajatellut viimeinkin kokeilla jotain Linux-pohjaista käyttöjärjestelmää, joista Ubuntu on vaikuttanut helppokäyttöisimmältä ja toimivimmalta.

Jos et kerran osaa käyttää edes XP:tä, mikä saa sinut kuvittelemaan että pärjäisit linuxin kanssa?
Todella kannustavaa uusia käyttäjiä kohtaan.
Itse ainakin pärjään Ubuntun kanssa paremmin kuin Windowsin kanssa.

Linux user # 406601

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #14 : 29.12.06 - klo:18.39 »
Der mann -henkilöstä ei toinna välittää. Molemmat ensimmäisistä viesteistä ovat olleet enemmän tai vähemmän trollahtavia.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Kannattaako yrittää Ubuntua näillä spekseillä?
« Vastaus #15 : 29.12.06 - klo:21.35 »
Kieltämättä aika mielenkiintoisia kommentteja.. Joten jätetään omaan arvoonsa :P
Onpa mukava olla täällä taas! <3