Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja WLAN  (Luettu 1884 kertaa)

qweasd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Ubuntu ja WLAN
« : 27.12.06 - klo:16.58 »
Miten saisin Internet-yhteyden koneeseeni, jossa on Ubuntu? Koneella ei tällä hetkellä ole mitään muuta kuin käyttöjärjestelmä (Ubuntu 6.06 LTS). Valmiina on WLAN- verkko jossa on 2 windows- konetta.  Millainen verkkokortti minun pitäisi ostaa? Onko myynnissä verkkokortteja, joissa on valmiina Linux-ajurit esim. CD:llä jottei niitä tarvisi hakea netistä?
 Verkkokortin olisi hyvä olla USB-porttiin liitettävä, sillä koneessani ei ole PCMCIA-korttipaikkaa. Kun olen asentanut verkkokortin, mitä sitten pitäisi tehdä, pitääkö minun määritellä jotain IP-osoiteita yms. josta minulla ei ole mitään käsitystä vai voiko kortti jotenkin löytää varkon ilman numerosarjoejn naputtelemista.
Olisi hyvä, jos joku osaisi suositella sitä USBhen kiinnitettävää korttia.  Löysin kyllä listan niistä korteista, joita Linux tukee ja katsoin edelliset lähiverkkoja koskevat viestit, mutta en ymmärtänyt mitä pitäisi tehdä.

Toivottavasti joku osaa auttaa tässä. Kiitos jo etukäteen kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili

qweasd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Ubuntu ja WLAN
« Vastaus #2 : 27.12.06 - klo:17.22 »
Kun olen tuon kortin ohjelmiston asentanut, niin täytykö minun näpytellä IP-osoitteita tms? Vai löytääkö se kortti lähiverkon itsestään?

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Ubuntu ja WLAN
« Vastaus #3 : 27.12.06 - klo:19.31 »
Jos et ole windows-koneella niitä IP-osoitteita näpytellyt, niin ei Ubuntussakaan silloin tarvitse, sillä DHCP on oletuksena käytössä, eli verkon osoitteet haetaan automaattisesti wlan tukiasemalta.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!