Asentelin printteriä ja siinä piti kopioida tiedosto komennolla mv. Mv komento tuntui laittavan tiedoston oletuskansioon, eli normikäyttäjänä omaan kansioon.
Muistan joskus kokeilleeni chroot komentoa, kun piti kirjautua toisen kovalevyn ubuntun rootiksi jolloin komentorivi muuttui muotoon root@root-desktop:. Ajattelin siis et nyt se tiedosto menisi suoraan rootin kansioon eikä minun kansioon ja olisi pois minun silmistäni. Kaukaa haettua, tiedän
Asiaan siis, chroot on voimassa vain istunnon ajan vai? Koska olen käynnistänyt koneen jo uudestaan niin sen ei pitäisi olla käytössä, vaikka tuskin koskaan olikaan?
Jotain outoa tässä tuntuisi olevan silti. Voin normikäyttäjänä, muutella käyttäjätilejä ja kopioida järjestelmätiedostoja ja sitten poistaa kopioidut tai muuttaa niiden käyttöoikeuksia. Kuitenkin kansiossani oleva Examples-kansio, missä on ubuntun logoja ja muuta mainosmateriaalia, käyttätyy erilailla. Voin kopioida sen, mutta en poistaa kopiota tai vaihtaa omistajaa. Siinä on myös lukon kuva. Näin ei siis ole /bin /boot /etc kansioissa olevien tiedostojen kohdalla. Oliko tämä nyt ihan normaalia, jos oli niin ok?
Synaptic hävisi myös Järjestelmä valikosta, en mielestäni poistanut sitä, mutta ohjelma käynnistyy kuitenkin komentoriviltä.
Kone toimii muuten päällisin puolin juuri oikein, joten jos en ole avannut porttia kaiken mailman hakkereille, niin ei kait tässä enää ole mitään säädettävää.