Kirjoittaja Aihe: Miten Swiftfox eroaa Firefoxista?  (Luettu 3033 kertaa)

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Miten Swiftfox eroaa Firefoxista?
« : 12.12.06 - klo:08.21 »
Testasin Swiftfoxia, kun luin siitä Ubuntublogista. On kuulemma niin hyvä ja kevyt selain. En kyllä huomannu mitään eroa firefox 2.0:aan. Ainoastaan Swiftfoxin oletusfontti pisti silmään, kun oli niin pieni, ettei tämän foorumin koodi-tägit enää näkyny kunnolla. En sitte viittiny alkaa säätään ja vaihdoin takasi Firefoxiin. Onko joku kokenu swiftfoxin käytön hyödylliseksi? Mitä eroa siinä sitten on firefoxiin?
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

mcduck

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Miten Swiftfox eroaa Firefoxista?
« Vastaus #1 : 12.12.06 - klo:13.15 »
Swiftfox on Firefox käännettynä prosessorikohtaisilla optimoinneilla. Käytännön hyöty on parhaassa tapauksessa joitakin sekunnin murto-osia nopeampi sivujen piirtäminen ruudulle. Jokainen päättäköön itse onko siinä mitään järkeä.  ::)

..varsinkin kun Ubuntun paketit on joka tapauksessa käännetty ihan kohtuullisten optimointien kera.
42

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.12.06 - klo:15.44 »
..varsinkin kun Ubuntun paketit on joka tapauksessa käännetty ihan kohtuullisten optimointien kera.
Mitä optimointeja Ubuntun paketeissa on?

Minusta tuntuu että swiftfox käynnistyy nopeammin kuin firefox, mutta en ole käyttänyt sekuntikelloa. Kun ei tämä swiftfox eroa firefoxista kuin siinä että tämä on optimoitu omalle prosessorille, en näkisi mitään syytä olla käyttämättä swiftfoxia.
alias vililikku

Ilkka

• Vieras
« Vastaus #3 : 12.12.06 - klo:16.55 »

Minusta tuntuu että swiftfox käynnistyy nopeammin kuin firefox, mutta en ole käyttänyt sekuntikelloa. Kun ei tämä swiftfox eroa firefoxista kuin siinä että tämä on optimoitu omalle prosessorille, en näkisi mitään syytä olla käyttämättä swiftfoxia.
Mulla on prossuna amd athlon 1800+ ja käyttiksenä edgy. kokeilin useampia amd versioita ja omalle prossulle tarkoitettu swiftfox toimii ihan silmin nähtävästi nopeammin, kuin muut versiot. ja toimii myös nopeammin kuin firefox eron huomaa käynnistysnopeudessa ja sivun piirtämisessä. on sekä firefox, että swiftfox asennettuna.

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #4 : 12.12.06 - klo:17.02 »
Kiitoksia vastauksista.
Periaatteessa siis switfox on prosessorille optimoitu firefox, jonka hyödyt tulevat esiin vain jos omistaa vanhemman koneen.
Mikä muuten mahtaa olla ff2 oletusfontti? Vai määräytyykö se ihan käyttöjärjestelmän fontin mukaan?
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

mcduck

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 12.12.06 - klo:17.57 »
Ainakin -O2, -mcpu=pentium4 ja -march=i486 ja paketista riippuen -fomit-frame-pointer.

i486 koska i586 toimii hitaammin kaikilla ei-586-prossuilla (P2, P3, P4, P-M, Athlon K7, K8, Core jne.)

-O3 ei ohjelmasta riippuen juurikaan tuo lisähyötyä, ja saattaa aiheuttaa epävakautta. Swiftfox käyttää O3:a eikä se nyt mitenkään epävakaa ole, muuta ainakaan omilla koneillani (AXP2800+ ja Core Duo T2300) en kyllä huomaa mitään eroa repoista löytyvään Firefoxiin.

SSE, SSE2, MMX ja vastaavat on jo kernelissä tuettuina eikä niiden käyttäminen enää itse ohjelmissa vaikuta juurikaan. Poikkeuksena ehkä mediasoittimet jne.

(tässä vaiheessa kaikki Gentoo-ihmiset repii pelihousunsa ;) )

42

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.12.06 - klo:00.39 »
Ainakin -O2, -mcpu=pentium4 ja -march=i486 ja paketista riippuen -fomit-frame-pointer.

mielenkiintoista...

-O3 ei ohjelmasta riippuen juurikaan tuo lisähyötyä, ja saattaa aiheuttaa epävakautta. Swiftfox käyttää O3:a eikä se nyt mitenkään epävakaa ole, muuta ainakaan omilla koneillani (AXP2800+ ja Core Duo T2300) en kyllä huomaa mitään eroa repoista löytyvään Firefoxiin.

-O3 kasvattaa myös ohjelman kokoa ja saattaa olla joissain tilanteissa jopa hitaampi kuin -O2, siis tuon epävakauden lisäksi. minulla oli aikoinaan gentoo-järjestelmä käännetty -O3:lla, mutta siirryin myöhemmin hiljalleen -O2:een ja järjestelmä tuntui oikeasti nopeutuvan. eiköhän tuo silti ole aika ohjelmakohtaista.

SSE, SSE2, MMX ja vastaavat on jo kernelissä tuettuina eikä niiden käyttäminen enää itse ohjelmissa vaikuta juurikaan. Poikkeuksena ehkä mediasoittimet jne.

(tässä vaiheessa kaikki Gentoo-ihmiset repii pelihousunsa ;) )

en tiedä miksi repisivät, ei prosessorikohtaisista optimoinneista ole kamalsati apua, muuta kuin tehtävissä jotka ovat prosessori-intensiivisiä. tiedä sitten miten mozilla-perheen kanssa, sillä koodia siinä ainakin on julmetusti ja niiden kääntäminen tuntuu kestävän aivan käsittämättömän kauan suhteessa moniin muihin sovelluksiin.

...ja minä puolestaan en näe montakaan syytä käyttää epävirallisia paketteja jos vaihtoehtona on viralliset paketit joiden tietoturvan takaa distron kehitystiimi ja jotka ovat kaikilla keksimilläni mittareilla mitattuna kyllin tuoreita.
Janne

juminy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.12.06 - klo:05.53 »
...ja minä puolestaan en näe montakaan syytä käyttää epävirallisia paketteja jos vaihtoehtona on viralliset paketit joiden tietoturvan takaa distron kehitystiimi ja jotka ovat kaikilla keksimilläni mittareilla mitattuna kyllin tuoreita.

Erittäin hyvin sanottu.

Itse tosin olen käytellyt Swiftfoxia jo jonkin aikaa, joskaan en nyt keksi mitään muuta syytä kuin sen, että se tuntuisi kaatuvan edes hiukan harvemmin kuin Firefox. Tämä lienee kuitenkin ihan luulotautisuutta minulta... :) Molemmat joka tapauksessa kaatuilevat minulla kohtuuttoman paljon - tuleepa melkein 98-ajat ja explorer mieleen mikä on hiukan surullista.

Noh, täytynee kokeilla poistaa nyt ensin liitännäiset näistä ja katsoa vieläkö kaatuilee.

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.12.06 - klo:09.44 »

Osoiteriville kirjoitettu about:buildconfig kertoo monenlaisia asioita ainakin Firefoxissa, lienee sama Swiftfoxissakin?

Jussi:
minulla ei ole Firefox 2.0 kaatunut muistaakseni kertaakaan.
Tee uusi profiili sille, näin saat asetukset oletuksiinsa (uudet tiedostot) ja lisäosat pois käytöstä.
kts. foorumin haku hakusanalla firefox -ProfileManager

Ja minulla ainakin Swiftfox sotki Firefoxin (2) asetukset, eli en voinut käyttää Firefoxia jos käytin Swiftfoxia.
Swiftfoxin käynnistäminen vaihtoi mm. Firefoxin IPv6 asetuksen joka ikinen kerta kun Swiftfoxin käynnisti,
ja Firefox ei sitten toiminut kuten sen pitää = ei ollenkaan käytännössä.
Joten olen poistanut koko vaihtoehtoketun.

Itse en huomannut juurikaan minkäänlaista nopeutumista verrattuna Firefox > Swiftfox.
Mutta sehän ei poissulje sitä että jossakin kokoonpanossa nopeutumista voi jopa ilmetäkin.
Firefox > Opera nopeuttaa ja keventää paljon enemmin, jopa tuntuvasti, sanoisin.  :D

« Viimeksi muokattu: 13.12.06 - klo:09.57 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski