Kirjoittaja Aihe: Playerit toimimaan  (Luettu 5064 kertaa)

Ranex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Playerit toimimaan
« : 07.12.06 - klo:20.18 »
Totemilla yritin avata mp3 tiedostoa.
Tulee seuraava herja: ?

Äänikoodekkia "MPEG 1 Layer 3 CBR" ei tueta. Sinun kenties täytyy asentaa lisäliitännäisiä voidaksesi toistaa joitain elokuvityyppejä.

Mikä Playeri kannattaisi laittaa oletus-sovellutukseksi.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #1 : 07.12.06 - klo:20.24 »
ei playeri vaan kodekit
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot#Multimediakodeekit_kuntoon

Kannattaa muutenkin selailla tuota ohjetta. Siinä on kerrottu kaikki tarvittava ubuntusta
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Ranex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #2 : 10.12.06 - klo:16.16 »
Kiitos vastauksesta. Jotenkin tulee tunne että forumilla toistuu tuollainen lievän kyllästymisen tunne vastauksissa.
Olen kyllä kolunnut ohjeita ees taas. Sen oppii ensimmäisenä. Aina joskus vaan tulee toppi eteen liiankin, toisistaan poikkeavien ohjeiden, infon ja versiöiden takia. Sitten vaan kysyy neuvoa, jos sattuisi jollakin olemaan apu simsalabim.

Tuossa linkkisi ohjeistuksessa ainakin puolet on sellaista mikä enää ei "toimi" tai jotain. Paketteja ei löydy tai ei voia asentaa. En kaikkia herjoja edes muista.

Mistä löytyy mozilla-mplayer. Löysin paketin mutta asennusta ei sallita. Onkohan tarkoitus että enää ei oteta käyttöön. Mozillan sivuillakin jos on niin hyvin on piilotettu.

L.General

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
  • When you are going thru hell, don't stop.
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #3 : 10.12.06 - klo:16.35 »
Helpoin tapa saada nuo tiedostomuodotkäyttöön on asentaa VLC-mediaplayer.
Löytyy valikon Lisää tai Poista... -kohdasta. Kyllä niiden kodekkien asennus onnistuu ihan helposti kunhan käyttis tulee tutummaksi. Olen itsekin huomannut että ohjeisiin tarvitsee todellakin perehtyä ja ymmärtää ne ennenkuin kannattaa asennella, mikä ei mun mielestä ole huono asia. Onhan se hyvä tietää mitä tekee.

Ranex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #4 : 10.12.06 - klo:16.41 »
Kiitos, asennan heti.
Kannattaa uskoa tuo kohta että suuri osa ohjeista ei toimi vaikka kuinka tarkkaan yrittää.
Itse olen tulkinnut että ovat osin vanhentuneita.

En ole vielä rohjennut mutta toivoisin että joku tekisi Apache2 asennusohjeet alusta loppuun uudelleen.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #5 : 10.12.06 - klo:17.08 »
Tuossa linkkisi ohjeistuksessa ainakin puolet on sellaista mikä enää ei "toimi" tai jotain. Paketteja ei löydy tai ei voia asentaa. En kaikkia herjoja edes muista.
Se että noilla ohjeilla ei toimi, johtuu, että et ole ottanut kaikkia ohjessa mainittuja pakettivarastoja käyttöön. Ohje pakettivarastoiden käyttöönottamisesta löytyy myös tuosta oppaasta.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot

Ubuntun vakiosoitin on hyvä videosoitin, sitä ei kannata vaihtaa pois kokeilematta. toisaalta mplayerissäkään ei ole mitään vikaa.
Musiikkisoittimista suosittelisin kyllä amarok-soitinta. Se on parasta mitä linuxille on tehty. Mp3-tukea et saa toimimaan, ellet asenna kodekkeja ensimmäisessä viestissä mainitsemallani tavalla.
Lainaus
Mistä löytyy mozilla-mplayer. Löysin paketin mutta asennusta ei sallita. Onkohan tarkoitus että enää ei oteta käyttöön. Mozillan sivuillakin jos on niin hyvin on piilotettu.
Löysitkö paketin pakettivarastosta vai internetistä? Minkä virhelimoituksen se antoi?
« Viimeksi muokattu: 10.12.06 - klo:17.20 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Ranex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #6 : 10.12.06 - klo:18.12 »
Edelleen. Olen asentanut kaikki. Kaikki eivät vain suostu asentumaan.

Periaatteessa asennan kaikki vain pakettihallinnan kautta.
Pidän ideaa hyvänä, tosin en ole voinut välttää tuntumaa että jonkinlaista sensuuria siellä on taustalla.

Pyytämäsi esimerkki kun asennan pakettihallinnasta.

mozilla-mplayer:
 Riippuvuudet: mplayer (>=1.0-pre5) but it is not installable tai
    mplayer-nogui (>=1.0-pre5) mutta se ei ole asennettavissa tai
    mplayer-powerpc (>=1.0-pre5) mutta se ei ole asennettavissa tai
    mplayer-g4 (>=1.0-pre5) mutta se ei ole asennettavissa

Puuttuuko joku joku asennuslähde?


Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #7 : 10.12.06 - klo:18.28 »
pahoittelen tylyä alkuvaikutelmaa. Kysyjän tietotasoa vain on vaikea tietää ennen vastaamista, joten olen todennut, että helpointa on ohjata suoraan tuonne wikikirjan puoleen. Noiden kodekkien pitäisi kyllä asentua tuolta ohjesivustolta. Voisit liittää tähän tiedoston /etc/apt/sources.list sisällön, niin katsotaan, onko se kunnossa.

Mplayerin tapauksessa asennuslähteitä ei puutu, mutta paketinhallintaohjelma ei osaa ratkaista pakettiin liittyviä riippuvuuksia.

koitetaan jos aptitude-paketinhallintaohjelma osaa ratkaista riippuvuudet
1. avaa pääte sovellukset --> apuohjelmat --> pääte
2. kirjoita päätteeseen komento
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install mplayer mplayer-mozilla3. seuraa näytön ohjeita.

Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #8 : 10.12.06 - klo:19.13 »
Voisi itse kukin vastaaja pitää välillä muutaman päivän tauon. Minullakin alkoi viim. viikolla keittämään, kun taas joku tuli kyselemään vanhoja asioita, mutta nytpä jaksan taas viikonlopun jälkeen neuvoa innokkaasti aloittelijoita =) Älä ota sitä itseesi, kaikilla on huonoja päiviä, jolloin ketuttaa ja aloittelijoillehan on helpointa kettuilla :S Kyllä me pääasiassa tahdotaan pelkkää hyvää, ja harvemmin paukutetaan "noob"-leimaisimella päähän. Tervetuloa muuten ubuntun pariin ;)

Meni muuten tämä väärälle alueelle, varmaan modet siirtää kohta?


Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #9 : 10.12.06 - klo:19.15 »
Meni muuten tämä väärälle alueelle, varmaan modet siirtää kohta?
Jaa, empäs ole vilkaissukkaan miltä alueelta tämä löytyy... Olen vain vastaillu.  :)
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

juyli

  • Vieras
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #10 : 10.12.06 - klo:20.02 »
mozilla-mplayer:
 Riippuvuudet: mplayer (>=1.0-pre5) but it is not installable tai
    mplayer-nogui (>=1.0-pre5) mutta se ei ole asennettavissa tai
    mplayer-powerpc (>=1.0-pre5) mutta se ei ole asennettavissa tai
    mplayer-g4 (>=1.0-pre5) mutta se ei ole asennettavissa

Puuttuuko joku joku asennuslähde?

mplayer-powerpc on PowerPC-prosessorille. Samoin mplayer-g4 on Mac-prosessorille?

Jos koneesi on jotakin muuta kuin Mac, ei nuo oletuksena ole edes tarjottuna
paketinhallinnan kautta.

Jos koneesi on MAC, olisi ollut ihan asiallista mainita siitä jo kysymyksessä.

Ranex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #11 : 10.12.06 - klo:20.50 »
Jahhah. No, ei ole MAC. Olen näitä laitellut parillekkin ihan tavalliselle PC:lle

Käyttötarve ei ole huvittelu vaan todellinen pieni yrityskäyttö.
Tarkoitus olisi luopua 2000:sta ja XP:stä vaikka lisenssit omistankin. Kerran vuodessa pääsee virukset jylläämään pahasti vaikka luinka varovainen olen.
Parissa viikossa on tullut melkein neljätuhatta roskapostia.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Playerit toimimaan
« Vastaus #12 : 10.12.06 - klo:21.21 »
Jahhah. No, ei ole MAC. Olen näitä laitellut parillekkin ihan tavalliselle PC:lle

Käyttötarve ei ole huvittelu vaan todellinen pieni yrityskäyttö.
Tarkoitus olisi luopua 2000:sta ja XP:stä vaikka lisenssit omistankin. Kerran vuodessa pääsee virukset jylläämään pahasti vaikka luinka varovainen olen.
Parissa viikossa on tullut melkein neljätuhatta roskapostia.

Tuon kun olisit heti sanonut, niin olisi ehkä apuakin tyrkytetty halukkaammin  ;)
Synapticilla on hyvä asennella, mutta pakettivarastojen on oltava kunnossa muuten ei homma toimi.
Onhan siinä sekin etu, että vääriä versioita ei pääse pujahtamaan järjestelmään.
Poistuu taka vasemmalle - - -