HUOM: OHJEET WIKISSÄ:
http://wiki.ubuntu-fi.org/VNCYritin aikoinaan ottaa etäyhteyttä valmiilla graafisilla työkaluilla mutta jostain syystä se ei toiminut - luultavasti esimerkikis palomuurin sulkiessa kaikki mahdolliset portit pois käytöstä. Niinpä tutkiskelin asiaa ja sain homman toimimaan komentoriviltä - ja vielä kaikenlisäksi turvallisesti, ssh - tunnelin yli koneelta koneelle:
Ota ssh:lla yhteys koneeseen johon haluat ottaa vnc-yhteyden. Luo samalla ssh-porttiforward haluamillesi porteille seuraavasti:
ssh kayttajanimi@serverinosoite -L 5903:localhost:5904
jossa
5903 on portti koneessa, josta otat yhteyttä
5904 on portti koneessa, johon olet ottamassa yhteyttä ja jota serveri laitetaan kuuntelemaan
käynnistä vncserver koneella, johon olet ottamassa yhteyttä:
vncserver -geometry 800x600 -depth 16 :4
geometry on ruudun resoluutio
depth värien määrä
:4 on käytettävän työpöydän numero (ja laittaa kuuntelemaan porttia 5904)
Komennolla vncpasswd voit asettaa työpöydälle salasanan, jota kysytään yhteyttä otettaessa (tämä on siis eri salasana kuin varsinainen käyttäjän salasana)
Jätä tämä ssh - tunneli taustalle auki oleskelemaan ja käynnistä yhteyttä ottavalla koneella vncviewer:
vcnviewer localhost:5903
Viewer kysyy aikaisemmin asettamaa työpöydän salasanaa.
vncserverin voi periaatteessa kait jättää koneelle pyörimään - syö tosin resursseja joten jos tarvetta ei heti ole uudestaan, saa serverin pysäytettyä kirjoittamalla
vncserver -kill :4 (huomaa välilyönti ennen tuota kaksoispistettä!)
jossa tuo :4 on käyttämäsi näytön numero
Yhteys katkeaa kun lopetat ssh-yhteyden (kirjoittamalla exit).
r
ps. eri asiahan tietysti on että kun yhteyden otat tällä tavalla niin saatko käyttöösi uuden työpöydän vai jos olet kirjautuneena toisessa koneessa niin pääsetkö käyttämään samaa työpöytää..? Näistäkin on erilaisia viritelmiä, itselläni toimii ainakin tähän kotikoneeseen päin siten, että jos olen koneelle kirjautuneena paikallisesti, en saa etäyhteyttä toimimaan vaan minun pitää esim. bootata kone etänä jotta saisin paikallisesti kirjautuneen käyttäjän ulos..
Onko kenelläkään tähän vinkkiä, miten muuten saisin itseni kirjautumaan ulos koneelta etänä kuin boottaamalla - ja/tai vaihtoehtoisesti miten saisin saman työpöydän käyttöön myös vncllä tulevalle minulle..?