Kirjoittaja Aihe: Ubuntun käyttö serverinä (verkon jako)  (Luettu 1549 kertaa)

tahvo_tavallinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Ubuntun käyttö serverinä (verkon jako)
« : 21.11.06 - klo:10.08 »
Hei vaan kaikille!

Kotiservun mandrake-kovo kärähti sitten lopullisesti, ja ainoa ratkaisu on täräyttää toinen kovo masteriksi ja käyttää siltä ubuntua.

Ongelmana (kuten eräästä aikaisemmasta aiheesta, johon kukaan ei suostunut vastaamaan, käy ilmi) on nyt se, että minun pitäisi saada ubuntukone jakamaan verkkoa lähiverkkoon, jossa on kiinteät IP:t (ubuntu on 192.168.0.1, muut koneet 192.168.0.x) Koneessa on kaksi verkkokortia, toinen yhdistyy DHCP:llä internettiin, toinen kiinteällä IP:llä switchin kautta lähiverkkoon...

Ja kyllä, FIRESTARTTERIA on kokeiltu, EI TOIMI!!! en tiedä miksi, mutta vaikka tuohon asetuksiin laittaa sen "jaa verkko"-jutun ja vapauttaa erinäisiä portteja, Http ei pääse lähiverkon koneilta internetin valtaväylille. erinäiset peer to peer-jutut (kuten skype) kyllä menevät verkkoon, mutta http, ja vastaavat eivät (nettiä ei siis voi selata lähiverkon koneilla)

Asetelma on seuraavanlainen ( JA HUOM!!! TÄMÄ TOIMI MANDRAKE LINUXILLA!!! ):

[ Modeemi (ADSL) ] --->  [ Ubuntu serverikone ] ---> [ hub/switch ] ---> [ Lähiverkon koneet ]

Haluaisin tietää, mistä löydän lisätietoa aiheesta (muuten kuin ubuntun omilta foorumeilta, jotka olen tahkonnut läpi jo sata kertaa) Kyseessä lienee jonkinlainen bugi tai sitten vaan EVO:an. Firestarter ei siis toimi, minulla on ubuntu dapper (6.06). Onko jotain konffeja tehtävä, että HTTP:n forwardauksen saa käyttöön?