Kirjoittaja Aihe: Windowsin NTFS levyt ja tiedostot Ubuntuun  (Luettu 2809 kertaa)

Frozted666

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Windowsin NTFS levyt ja tiedostot Ubuntuun
« : 31.07.06 - klo:04.09 »
eli homman nimi on se, että mulla on NTFS kovalevy, jossa on tiedostoja jotka haluan säilyttää ja käyttää Ubuntussa. Juuri ubuntun käytön aloittaneena olen nyt hieman pihalla kuinka tuo homma onnistuu. tuota "Ntfs-3g: Luku- ja kirjoitustuki ntfs-osiolle" aiheen juttua yritin mutta en ilmeisesti osannut käyttää sitä, kun en saanut toimimaan.

eli mulla on yksi kovalevy jolla on Ubuntu, ja se on toi hda1 joka on Ext3. sitten on NTFS levy, hdb1, ja siellä levyllä olevat tiedot haluan nyt käyttööni. NTFS tiedostojärjestelmän ei välttämättä tarvitse säilyä, mutta niiden tiedostojen pitää säilyä. Kuinka edetään.

Kiitoksia jo etukäteisenä.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Windowsin NTFS levyt ja tiedostot Ubuntuun
« Vastaus #1 : 31.07.06 - klo:08.32 »
Lukee tuolla http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_to_mount_Windows_partitions_.28NTFS.29_on_boot-up.2C_and_allow_all_users_to_read_only
Eli laitat sinne sitten hda1:sen tilalle (tuossa ohjeessa)sen hdb1. Kirjoitustuki NTFS:lle on vielä kehitysasteella joten sen käyttö ei ole suotavaa.

Tehtyäsi muutokset voit ottaa osiot käyttöön joko käynnistämällä koneesi uudellleen tai kirjoittamalla päätteeseen sudo mount -a
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: Windowsin NTFS levyt ja tiedostot Ubuntuun
« Vastaus #2 : 05.11.06 - klo:17.13 »
Onko tästä ntfs-3g:stä arvoisalla Ubuntuväellä enemmän käytännön kokemuksia - itselläni olisi sellainen kokeilunhalu, että jos vaikka saisi VMwaren Workstationin kautta ajelutettua XP:tä poistunatta Ubuntusta XP:lle, joka on kokonaan eri levyllä. Selaisenaan VMware ei suostu tätä tekemään, koska ei voi kirjoittaa - huomauttaa juuri tästä ja juttu lässähtää siihen. Sivulla :

http://www.ntfs-3g.org/

Sanotaan, että pitäisi käskyttää seuraavaan tapaan :

ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/windows

Minulla on ko. levy hdc1 ja lukua varten mounttauspiste on /mnt/ntfs1 ja niitä käytännön kokemuksia olisi mukava lukea, ennenkuin teen asialle mitään muuta :)