Kirjoittaja Aihe: Mistä saa ubuntuu palomuurin?  (Luettu 2567 kertaa)

Pacific

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Mistä saa ubuntuu palomuurin?
« : 04.11.06 - klo:20.20 »
Mistä saa ubuntuun palomuurin vai tarvitseeko? Ja toiseksi miten työpöydän taustakuvaa voi vaihtaa?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Mistä saa ubuntuu palomuurin?
« Vastaus #1 : 04.11.06 - klo:20.26 »
Lainaus
Mistä saa ubuntuun palomuurin vai tarvitseeko?
Palomuuri on jo asennettu mutta kaikki portit on auki. Ohje: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4107.0

Lainaus
Ja toiseksi miten työpöydän taustakuvaa voi vaihtaa?
Jos käytät Gnomea niin Järjestelmä --> Asetukset
alias vililikku

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mistä saa ubuntuu palomuurin?
« Vastaus #2 : 04.11.06 - klo:20.27 »
Mistä saa ubuntuun palomuurin vai tarvitseeko?

on se hyvä olla ja itse asiassa se on oletuksena asennettukin (se ei taida olla kylläkään olla oletuksena päällä ja kaikki portit taitavat oletuksena olla auki). aloittelijalle säätöjen räplääminen käy helposti esim. softalla nimeltään firestarter, joka pitää kyllä asentaa erikseen. asentamisen ja säätöjen tekemisen jälkeen firestarteria ei tarvitse pitää käynnissä. aiheesta on keskusteltu paljon ja hakusana firestarter auttanee löytämään ko. ketjut.

Ja toiseksi miten työpöydän taustakuvaa voi vaihtaa?

se riippuu täysin ympäristöstä jota käytät. gnomessa on hommaan monta tapaa joista helpoin lienee klikata työpöydää hiiren kakkosnapilla ja valita Change Desktop Background.
Janne

Pacific

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Mistä saa ubuntuu palomuurin?
« Vastaus #3 : 04.11.06 - klo:20.34 »
Mihin tämä koodi pitäis laittaa?

sudo apt-get install firestarter  ?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mistä saa ubuntuu palomuurin?
« Vastaus #4 : 04.11.06 - klo:20.41 »
Mihin tämä koodi pitäis laittaa?

sudo apt-get install firestarter  ?

mihin tahansa terminaaliemulaattoriin, vaikka sitten se Applications → Accessories → Terminal. onko se nyt suomeksi sitten Pääte...

ja kyllä tuon voi synapticinkin kautta asentaa.
Janne

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Re: Mistä saa ubuntuu palomuurin?
« Vastaus #5 : 04.11.06 - klo:22.24 »
Jaa, että Ubuntussa onkin kaikki portit auki? Niin mutta ku...

Minä kun olin ymmärtänyt ubuntuforums.org:ssa että Ubuntussa on portit kiinni kun niitä ei kukaan kuuntele ja Windowsissa ne on auki ja niitä vielä kuunnellaan (siis Windows OS)

Mitenkä tässä nyt näin kävi? Mistä löytyy jotain sopivaa tietoa (lyhyt ;D ) tähän asiaan?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mistä saa ubuntuu palomuurin?
« Vastaus #6 : 04.11.06 - klo:22.27 »
Jaa, että Ubuntussa onkin kaikki portit auki? Niin mutta ku...

Minä kun olin ymmärtänyt ubuntuforums.org:ssa että Ubuntussa on portit kiinni kun niitä ei kukaan kuuntele ja Windowsissa ne on auki ja niitä vielä kuunnellaan (siis Windows OS)

Mitenkä tässä nyt näin kävi? Mistä löytyy jotain sopivaa tietoa (lyhyt ;D ) tähän asiaan?

mitään portteja ei oletuksena blokata, mutta oletuksena mikään prosessi ei myöskään muuntele yhteydenottoja koneen ulkopuolelta. palomuuri on hyvä sikäli, että uusi käyttäjä ei välttämättä tiedä, milloin on asentamassa palvelinsovellusta vaikkapa jonkun paketin riippuvuutena. eikä tuo palomuuri välttämättä ole kovin huono idea muillekaan, varsinkaan kun se on prosessina aika kevyt.
Janne