juu, onhan noita yumia, yastia ja vaikka mitä, jopa apt4rpm löytyy, siitä huolimatta yksimään rpm paketinhallintaa käyttävä distro ei ole vakuuttanut niin paljoa, että olisin sen kanssa vuotta kauempaa viihtynyt.
jostain syystä, ei mitään käsitystä mistä se johtuu, minusta tuntuu, että rpm-pohjaisille distroille on aina ollut huonommin softaa distron omissa repoissa. voin toki olla väärässäkin, mutta minusta on aina tuntunut, että niinden kanssa joutuu turvautumaan ihan perussoftankin kanssa kolmannen osapuolen repoihin jotka pahimmassa tapauksessa eivät edes ole yhteensopivia keskenään.
voi toki olla, että minulla on vaan ollut huonoa tuuriakin noiden kanssa. jokaisen kannattaa kokeilla itse jos vähääkään kiinnostaa. sittenpähän tietää varmuudella mikä itselleen sopii.
Luulen että tässä asiassa on monta puolta.
Apt-get, apt-cache, apt-file ja Debianin/Ubuntun konsolipuolen käskyt niiden kanssa ovat aika käteviä ja nopeita osaavissa käsissä.
Saat aika nopeasti haarukoitua haluttujen pakettien nimet, sisällön ja muut tiedot tai onko niitä yleensäkään olemassa.
Sekä tietenkin asentaa ne.
Verrattuna vaikka SuSen graafiseen Yastiin, joka tuntui miettivän joka käynnistyksen, haun, asentamisen ja viimeistelyn kohdalla.
En sitten tiedä oliko minullakin huonoa tuuria, mutta verratuna vaikka apt-gettiin tai Synapticiin, Yastin käyttö oli melkein tuskallisen kankeaa.
Minulle on myös väitetty, en tiedä itse, että rpm pakettien tekeminen on vaikeampaa kuin Debian pakettien tekeminen.
Mutta sama se loppujen lopuksi mitä käyttää minusta, kunhan se mitä käyttää toimii ja on siihen itse tyytyväinen.
Se on tärkeintä, eikä se mitä mieltä minä esimerkiksi asiasta olen.