Kirjoittaja Aihe: Ohjeet Linux mintin asentamiseen  (Luettu 648 kertaa)

Sarliina

• Käyttäjä
    • Profiili
Ohjeet Linux mintin asentamiseen
« : 26.12.25 - klo:23.30 »
Linux mint laittoi koneen ihan sekaisin ja mietin kämmäsinkö asennuksessa jotain... Olisiko jollain vinkkiä ohjeisiin? Jostain syystä kone ei tykkää kuin mintista ja tyhmänä menin win 10 poistamaan
« Viimeksi muokattu: 26.12.25 - klo:23.32 kirjoittanut Sarliina »

tapion

• Käyttäjä
    • Profiili
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Ohjeet Linux mintin asentamiseen
« Vastaus #2 : 30.12.25 - klo:04.38 »
Linux mint laittoi koneen ihan sekaisin ja mietin kämmäsinkö asennuksessa jotain... Olisiko jollain vinkkiä ohjeisiin? Jostain syystä kone ei tykkää kuin mintista ja tyhmänä menin win 10 poistamaan

Eikö Windowsin tule olla asennettuna ennen Linuxia, jotta se käynnistyy ja toimii. Ihan ensiksi tulee mieleen, että tuon Windowsin poisto on tuon takia sekoittanut koneen. Saat koneen kuntoon kun asennat Linux Mintin käyttäen koko levyn alueen asennuksessa. Olen asennellut lähinnä Kubuntuja, joten en osaa tarkemmin sanoa, miten Mintin asennuksessa asennetaan koko levy käyttöön ottaen.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.12.25 - klo:17.43 »
Windowsin poistaminen Linuxin asennuksen jälkeen voi toki aiheuttaa toimenpiteitä, enkä sitä itse suosittele jos ei tiedä mitä on tekemässä. Parempi ja turvallinen on vaikka sitten tarvittaessa muuttaa näiden osioinnin kokoa, mutta se on jo ihan oma aihe omine riskeineen.

Mutta Windowsia ei tietystikään tarvi olla koneella lainkaan esim. Mintin asennusta varten. Itse asiassa käyttiksistä kun puhutaan, niin aina varmin on asentaa yksi käyttöjärjestelmä per asema. Silti tälläkin tyylillä voi kohdata ongelmia jos mokailee käynnistyslataimien kanssa.

Monta käyttöjärjestelmää varten itse suosin nykyään virtualisointia tyyliin QEMU/VMware. Virtualbox tuntuu olevan menetetty tapaus nykyään.

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.01.26 - klo:03.36 »
Mutta Windowsia ei tietystikään tarvi olla koneella lainkaan esim. Mintin asennusta varten. Itse asiassa käyttiksistä kun puhutaan, niin aina varmin on asentaa yksi käyttöjärjestelmä per asema. Silti tälläkin tyylillä voi kohdata ongelmia jos mokailee käynnistyslataimien kanssa.

Vahva tämä, itsellä on Kubuntu ja Windows omilla ssd levyillään ja olen lopettanut perinteisen dualboottauksen kokonaan. Oletuksena käynnistyy Ubuntu, mutta alkuboottiruudussa painamalla f11 voin valita Windows levyn ja ajaa ylös Windows 11:sen.

Ei tarvi välittää siitä että Windows murjoisi Kubuntun bootin jne...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.