Tämä menee vähän sivuun itse asiasta, mutta kun koko ajan puhutaan postilaatikon koosta ja sen tulosta täyteen.
Hyvin moni ellei lähes kaikki käyttävät IMAP-asetusta sähköpostissa, eli kaikki sähköpostit säilötään operaattorin sähköpostipalvelimelle. Syynä tietenkin se helppous, että samaa sähköpostia voi sitten lueskella monella eri värkillä.
Jos määrittelee sähköposteille POP-asetuksen, niin silloin sähköpostit siirtyvät pois operaattorin palvelimelta oman tietsikan muistille. Ennen tätä tietokoneelle siirtymistä tulevia posteja voi lukea muilla IMAP-asetuksen omaavilla laitteilla, kuten puhelimella. Vasta, kun tietsikalla avaa sähköpostin, niin silloin viestit siirtyvät omalle levylle.
Käytän itse tätä järjestelmää ja ulkomailla ollessa ei ole läppäriä mukana, niin viestitkään eivät siirry läppärille, joten niitä voi lukea operaattorin tilapäiseltä postipalvelimelta. Näin operaattorin postipalvelin ei tule täyteen ja itse postien käsittely ja erilainen lajittelu on paljon nopeampaa, helpompaa ja paremmin hallittavissa omalla koneella.