Kirjoittaja Aihe: Autofillitön GnuCashin korvaaja?  (Luettu 824 kertaa)

intikka

• Käyttäjä
    • Profiili
Autofillitön GnuCashin korvaaja?
« : 24.11.24 - klo:12.26 »
Onko olemassa kirjanpito-ohjelmaa kotikäyttöön, joka ei yritä arvata, mitä käyttäjä haluaa kirjottaa tai jossa arvaukset voi ottaa pois? Ei siis tarvi välttämättä olla "oikea" kirjanpito-ohjelma.  :)

Katsoin Kotipankkia (HomeBank), mutta dokumentin mukaan sekin yrittää arvata, mitä käyttäjä haluaa kirjoittaa, eikä dokumentissa sanottu, saako arvaukset pois.

PS Sama vikahan on LibreOfficen taulukkolaskennassa ja kännykän tekstiviesteissä, mutta ainakin toistaiseksi ne saa niistä vielä pois...

Whig

• Käyttäjä
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Autofillitön GnuCashin korvaaja?
« Vastaus #1 : 27.11.24 - klo:14.42 »
Mitä ominaisuuksi kaipailet?

intikka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.11.24 - klo:21.09 »
Mitä ominaisuuksi kaipailet?

Ohjelmaa, joka ei yritä arvata, mitä minä haluan kirjoittaa (tai jossa arvaukset saa pois).

Ööögh?

Minimissään ohjelmaa, johon voi merkitä tulot ja menot niin kuin ruutuvihkoon kivikaudella.

Kai sen voisi tehdä taulukkolaskentaohjelmalla (josta arvaukset saa pois)...

igor_2

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.11.24 - klo:22.17 »
Jos Gnucash muuten soveltuu omaan käyttöön, niin eikö se ennakko ole kuitenkin aika helppo kumonta backspacella? Olen käyttänyt Gnucashia varmaan noin 18 vuotta ja tottunut jo hyödyntämään ennakointia silloin kun se sopii tapahtumaan ja täppäämään backspacea kun ei.

Mutta joo, ehkä taulukkolaskimessa voi kytkeä ennakoinnin pois päältä. Silläkin yksinkertainen tilikirja syntyy äkkiä. Waiffille tein, kun sille tietokoneen opettelu on vähän työläämpää kun niiden kanssa yli 30 vuotisen työuran tehneelle.

intikka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.11.24 - klo:11.57 »
Minulla GnuCashin ennakointi toimii sillä tavalla, että kun painaa esmes a-kirjainta, niin silmille hyppää valikko arvauksista, jota GnuCash luulee minun haluavan kirjoittaa ja joista voi valita nuolinäppäimillä. Jos a:n poisttaa backspacella, valikko häviää, mutta niin häviää a:kin, ja valikko hyppää silmille uudelleen, kun painaa a:ta. Asian voi kirjoittaa valikkoa katsomatta, mutta jos tulee kirjoitusvirhe ja sitä rupeaa korjaamaan, arvausvalikko hyppää taas silmille. Valikossa on toki kohta Don't autocomplete, mutta minä *en* *halua* *nähdä* *mitään* ½!"#¤%&/()= *valikkoa*. >:(

Puuh! Kylläpä helpotti!   8)

igor_2

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.11.24 - klo:13.32 »
Meillä on varmasti sitten eri versio käytössä. Mun versio on ikivanha Debian Stablen 4.13.

Missä tilanteessa se valintalista pomppaa esille? Ainakin tässä versiossa se arvaa syötettävän merkkijonon silloin, kun syöttää selitettä tapahtumalle ja siitä pääsee eroon jatkamalla kirjaamista tai sillä takanuolella. Valintalista hyppää esille, kun valitsee tapahtuman vastatiliä ja jos painaa siinä jotain sellaista merkkiä, joka esiintyy tilikartan nimissä. Tästäkään ei tarvitse välittää kun jatkaa vain itsepäisesti kirjoittamista.

Mutta juu, ilmeisesti uudempiin versioihin on tullut negatiivisia parannuksia.

En malta olla mainitsematta yhdestä hienosta ominaisuudesta, joka Gnucashissa on. Ehkä muissakin vastaavissa ohjelmissa, mutta en ole perehtynyt. Nimittäin Toiminnot valikon Ajoitetut tositteet. Sillä voi kätevästi luoda toistuvia tapahtumia toistumaan halutuin aikavälein. Esimerkiksi itsellä on kymmenkunta tapahtumaa toistumassa kuukauden välein aina 90 päivään asti. Kun on vakiotulot ja ostittain vakiomenot, niin tällä voi automatisoida kirjanpitoa niin, että pystyy kätevästi näkemään esimerkiksi juuri sen n. 3 kuukautta eteenpäin. Voi merkitä talousmenot, vastikkeet, ym. netflixit ja kun tulot tulee myös automaattisesti, niin on ikään kuin ajan hermolla myös tulevaisuuden suhteen. Voihan niitä generoida varmaan vaikka 300 päivää eteenpäin, ihan oman maun mukaan. Varmasti taulukkolaskimella voi propellihattu saada vastaavat toiminnat aikaan, mutta itse en välittäisi yrittää.

Ikävää, että olet törmännyt ongelmiin muuten niin hyvän ohjelman kanssa.

intikka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 28.11.24 - klo:14.14 »
Mulla on versio 5.5+(2023-12-16) Xubuntussa.

Arvauslista pomppaa esille, kun syöttää selitettä, ja jos kirjoittamista jatkaa, niin lista vaihtuu uuteen aina, kun  painaa uutta näppäintä. Siitä ei pääse eroon kirjoittamista jatkamalla.

Tapahtuman vastatilin valintalista ei haittaa, koska se ei ole arvauslista, vaan pysyy aina samana, sillä siinä on kaikki tilit ainakin minun GnuCashin versiossa.

igor_2

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.11.24 - klo:14.57 »
Asensin virtuaaliboksiin Ubuntu 24.4 LTS, jonka varastoista tulee sama 5.5 versio, joka ilmeisesti sullakin on. Juu, se toimii noin kun kirjoitat (ja toimii myös minun versiossa), mutta kun jatkaa vain itsepäisesti kirjoittamista, niin se hakee listalta niin kauan kun vastaavuuksia löytyy ja sen jälkeen lista tyhjenee. En ihan ymmärrä mikä tämä ongelma on, mutta jos koet sen ylipääsemättömäksi, niin ilmeisesti Gnucash ei sitten ole sinun ohjelma.

Libreofficen Calkilla syntyy yksinkertainen tilikirja hyvin pienellä vaivalla ja valmiita taulukoita löytyy joka makuun helposti. Ei kannata hakata päätä seinään. Tekniikan on kuitenkin tarkoitus helpottaa elämää, ei tehdä siitä vaikeampaa tai nostattaa turhaan verenpainetta.